Astronomija

15 Najsjajnijih zvijezda na noćnom nebu

Pogledajte!

Još od pamtivijeka ljudi na Zemlji čudili su se noćnom nebu, promatrajući nebrojena nebeska tijela kako se kreću svemirom.

Mnoge drevne civilizacije gledale su zvijezde i gradile im masivne spomenike, tvrdivši kako su mitska božanstva sišla s neba.

Orion, Sirius, Plejade samo su neke od mnogih zvijezda koje su promatrali drevni narodi.

No, postavlja se pitanje: koje su zvijezde na noćnom nebu doista najsjajnije?

Sirius, najsjajnija zvijezda na noćnom nebu. Izvor: Wikimedia Commons.

1.  Sirius (Alpha Canis Majoris) je najsjajnija zvijezda na cijelom noćnom nebu. Smješten na jugu nebeskog Ekvadora, na oko -16,7º, vidljiv je praktički sa cijele planete. Zračeći bijelom bojom, magnitude -1,5 i na udaljenosti od oko 8 svjetlosnih godina, glavna je zvijezda sazviježđa Canis Major, zbog čega je poznata i kao Zvijezda Pas. Bila je to jedna od najvažnijih zvijezda na noćnom nebu za civilizacije poput Egipćana, jer je označavala početak poplava Nila.

Slika Canopusa Ekspedicije 6. Izvor: Wikimedia Commons.

2. Kanopus, koji se naziva i α Carinae, najsjajnija je zvijezda u južnom zviježđu Carine. Ona je, nakon Siriusa, druga najsjajnija zvijezda na noćnom nebu. Vizualna magnituda Canopusa je -0,72.Kada se gleda golim okom, Canopus je zapravo bijel. Nije bio vidljiv na kopnu drevnim Grcima i Rimljanima; ali su ga vidjeli stari Egipćani. Nije vidljiv nigdje u Europi.

Dvije sjajne zvijezde su (lijevo) Alpha Centauri i (desno) Beta Centauri. Slaba crvena zvijezda u središtu crvenog kruga je Proxima Centauri. Snimljeno objektivom Canon 85 mm f / 1,8 s naslaganih 11 okvira, svaki kadar izložen 30 sekundi. Izvor: Skatebiker / Wikimedia Commons.

3. Rigil Kentaurus, poznatiji kao Alpha Centauri, treća je najsjajnija zvijezda na noćnom nebu. Alpha Centauri je ujedno i najbliži zvjezdani sustav Zemlji, na udaljenosti od 4,37 svjetlosnih godina (1,34 pc) od Sunca. Alpha Centauri je trostruki zvjezdani sustav: α Centauri A, α Centauri B i α Centauri C, odnosno Rigil Kentaurus, Toliman, Proxima Centauri, gdje astronomi kažu da planet sličan Zemlji, koji može ugostiti život kakav znamo, može postojati.

Optička slika Arcturusa (DSS2 / MAST / STScI / NASA).

4. S prividnom vizualnom magnitudom od -0,05, Arcturus, zvani Alpha Bootis, četvrta je najsjajnija zvijezda na noćnom nebu. Najsvjetlija je na sjevernoj nebeskoj hemisferi. Smješten na udaljenosti od 36,7 svjetlosnih godina od Sunca, Arcturus je crveni div.

Vega kroz Celestron CGEM DX 1100 @ F6.3, Canon T3i, Televue 4X Powermate, ISO 800, ekspozicija od 60 sekundi.Izvor: Drew Farwell / Wikimedia Commons.

5. Vega, koja se naziva i Alpha Lyrae, najsjajnija je zvijezda u Lyrinom sazviježđu i peta najsjajnija zvijezda na noćnom nebu. Na udaljenosti od 25 svjetlosnih godina od Sunca, zajedno s Arkturusom i Siriusom, Vega je jedna od najsvjetlijih zvijezda u Sunčevom susjedstvu.

Komponente Capelle u usporedbi sa Suncem. Izvor: wikimedia Commons.

6. Capella, zvana alfa Aurige, najistaknutija je zvijezda u zviježđu Auriga. S prividnom vizualnom magnitudom od +0,08, Capella je šesta najsjajnija na cijelom nebu. To je prva zvijezda magnitude najbliže Sjevernom nebeskom polu, pa ju je nemoguće promatrati sa geografskih širina ispod 40 ° S. Smještena je oko 42 svjetlosne godine od Zemlje i višestruki je zvjezdani sustav sastavljen od dva binarna sustava.

Rigel i refleksna maglica IC 2118 u Eridanu. Rigel B nije vidljiv u odsjaju glavne zvijezde. Izvor: Robert Gendler – http://www.treasuresofthesouthernsky.org / Wikimedia Commons.

7. Rigel, zvani Beta Orionis, sedma je najsjajnija zvijezda na noćnom nebu. Najsjajniji u Orionovom sazviježđu, Rigel ima prosječnu prividnu magnitudu od 0,13 i svijetli je objekt smješten oko 863 svjetlosne godine od Zemlje.

Procyon (gore lijevo), Betelgeuse (gore desno) i Sirius (dolje) čine Zimski trokut. Orion je desno.Izvor: Europska svemirska agencija Hubble / Akira Fujii.

8. Procyon, poznatiji kao Alpha Canis Minoris, najsvjetliji je kozmički objekt smješten u zviježđu Malog psa. Osma je najsjajnija zvijezda na noćnom nebu i ima vizualnu prividnu magnitudu od 0,34. Smješten na udaljenosti od samo 11,46 svjetlosnih godina, Procyon je, prema tome, jedan od najbližih zvjezdanih susjeda Zemlji

Ekstremna brzina rotacije izravnala je Achernar. Izvor: Fred Oyster / Wikimedia Commons

9. Achernar, također nazvan Alpha Eridani, deveta je najsjajnija zvijezda na noćnom nebu. Smješten je u zviježđu Eridani. Smješten na udaljenosti od 139 svjetlosnih godina od Zemlje, Achernar se nalazi na dalekom južnom nebu i nikad se ne diže nad horizont preko 33 ° S.

Slika koja prikazuje Betelgeuse i guste maglice kompleksa molekularnih oblaka Orion.Izvor: Rogelio Bernal Andreo / Wikimedia Commons.

10. Betelgeuse, također nazvana Alpha Orionis, deseta je najsjajnija zvijezda na noćnom nebu, smještena u zviježđu Oriona. To je druga najsjajnija zvijezda u zviježđu Oriona. Zvijezda je ogromna. Prema astronomima, Betelgeuse je crveni superdiv spektralnog tipa M1-2. To jedna od najvećih zvijezda vidljivih golim okom. Da je Betelgeuse u središtu Sunčevog sustava umjesto našeg sunca, njegova bi se površina najvjerojatnije protezala pored pojasa asteroida i unutarnjih planeta, potpuno proždirući orbite Merkura, Venere, Zemlje, Marsa, pa čak i možda Jupitera.

11. Hadar, poznatiji kao Beta Centauri, trostruki je zvjezdani sustav smješten u južnom zviježđu Kentaura. Hadarova kombinirana prividna vizualna magnituda od 0,61 čini ga drugim najsjajnijim kozmičkim objektom u Kentauru i jedanaestom najsjajnijom zvijezdom na noćnom nebu. Beta Centauri nalazi se oko 390 svjetlosnih godina od Zemlje.

Izvor: NASA/JPL/Caltech/Steve Golden.

12. Altair, također zvana Alpha Aquilae, dvanaesta je najsjajnija zvijezda na noćnom nebu. Smještena na oko 16,7 svjetlosnih godina od Zemlje, jedna je od najbližih zvijezda vidljivih golim okom.

13. Alpha Crucis višestruki je zvjezdani sustav smješten u zviježđu Cruxisa, udaljenom oko 321 svjetlosnu godinu od Zemlje. Sustav višestrukih zvijezda dio je asterizma poznatog kao Južni križ. Alpha Crucis kombinirane je vizualne magnitude 0,76 i najsvjetliji je objekt u Cruxu i trinaesta najsjajnija zvijezda na noćnom nebu.

Mjesečeva okultacija Aldebarana. Aldebaran je crvena točka desno, jedva vidljiva na slici.Izvor: Christina Irakleous / Wikimedia Commons.

14. Aldebaran, poznat i kao Alpha Tauri, crveni je div koji se nalazi u sazviježđu Bika. Aldebaran se nalazi oko 65 svjetlosnih godina od Zemlje i četrnaesta je najsjajnija zvijezda na noćnom nebu. Zanimljivo je da svemirska letjelica Pioneer 10 trenutno putuje prema Aldebaranu.

Antares između σ i τ Scorpii. Antares se na ovoj WISE infracrvenoj slici u lažnoj boji čini bijelim.Izvor: Judy Schmidt / Wikimedia Commons.

15. Antares, zvani Alpha Scorpii, petnaesta je najsjajnija zvijezda na noćnom nebu promatrana sa Zemlje. Antares je najsvjetliji objekt u zviježđu Škorpiona.