NASA je možda otkrila život na Veneri prije 43 godine

NASA-ina Pioneer Venus Multiprobe otkrila je moguće znakove života na Veneri prije više od 40 godina. Tek je nedavno netko provjeravao podatke. Na slici vidite oblake Venere snimljene infracrvenom kamerom na JAXA-inom Akatsuki Venus Climate Orbiteru. Izvor: JAXA / ISAS / DARTS / DAMIA BOUIC

Fosfin i druge tvari povezane sa životom otkriveni su prije 43 godine, ali sve do sada nitko nije provjeravao podatke.

U rujnu 2020. međunarodni tim znanstvenika objavio je da u atmosferi Venere postoji tvar fosfin, koja se smatra ozbiljnim pokazateljem postojanja života. Nalaz su osporili brojni drugi istraživači.

Međutim, 10. ožujka ove godine u znanstvenom časopisu Geophysical Research Letters objavljena je nova analiza spektra NASA-ine misije Pioneer Venera, koja je proučavala Veneru 1970-ih.

U njemu su američki istraživači potvrdili prisutnost fosfina, ali pronašli i druge tragove hipotetskog metabolizma živih organizama.

Površina Venere pravi je pakao, gdje temperature mogu prelaziti 470 stupanja celzijevih. Apsolutno je negostoljubiva čak i za najekstremofilnije organizme na Zemlji. Ali visoko u venerinoj atmosferi, tlak je sličan tlaku našeg planeta, a temperatura je poput sobne temperature.

U ovom umjerenom pojasu neki znanstvenici vjeruju da mogu rasti mikroorganizmi. Kad je fosfin potvrđen u umjerenom pojasu 2020. godine, bio je prvi ozbiljni dokaz koji podupire ovu hipotezu.

Umjetnikov dojam o NASA-inoj Pioneer Venus Multiprobi koja se približavala planetu prije gotovo 43 godine. Izvor: NASA

Međutim, međunarodni istraživački tim tada je pružio podatke iz zemaljske teleskopske opreme. Puno je lakše da se ove informacije dovode u pitanje i osporavaju nego da su podaci dobiveni izravno na licu mjesta iz svemirske misije. U tu svrhu Rakesh Mogul, biokemičar s Politehničkog sveučilišta Pomona u Kaliforniji, zatražio je pristup podacima spektrometra misije Pioneer Venus.

Mogul je kontaktirao Richarda Hodgesa, koji je bio dio tima robotske ekspedicije. 1978. znanstvenici su se usredotočili na osnovne tvari u veneriskoj atmosferi. Nisu mislili detaljno proučavati te plinove koji su u niskim koncentracijama, ali mogu biti pokazatelj prisutnosti života.

Američki tim predvođen Mogulom uspio je potvrditi da u atmosferi Venere postoji tvar koja sadrži fosfor, najvjerojatnije fosfin.

Štoviše, na temelju podataka s Pioneer Venere, istraživači su zaključili da su biološki značajne tvari u atmosferi Venere u ravnoteži. To znači da postoji neki nepoznati kemijski proces koji bi mogao biti povezan s metabolizmom živih organizama.

Uz fosfin, Mogul i suradnici pronašli su i sumporovodik, dušičnu kiselinu, cijanovodik, etan, amonijak i perklornu kiselinu. Neke od tih tvari također mogu biti povezane s prisutnošću života.

Iako su ove nove informacije temeljene na starim podacima nesumnjivo uzbudljive, Mogul priznaje da spor oko toga ima li Venera život ili ne, još nije konačno riješen. Kad su se prošle godine pojavile vijesti o fosfinu, mnogi su ljudi već razgovarali kao da nam vanzemaljci mašu s Venere.

Stvarnost je takva da fosfin nije jamstvo za postojanje života. Više se radi o tome zašto fosfin postoji i do čega bi nas mogao dovesti. Morat će se provesti nove misije kako bi se istražila atmosfera Venere.

Sljedeća takva misija može poletjeti 2023. Organizirat će je privatna američka tvrtka Rocket Lab.

• Atkinson, N. (n.d.). NASA mission to Venus in 1978 may have Detected Phosphine, a Gas…
• Drake, N. (2021, February 10). Phosphine might not exist on Venus after all.
• Drake, N. (2021, February 10). Possible sign of life on VENUS stirs up heated debate.
• Mogul, R., Limaye, S., Way, M., & Cordova, J. (2021, March 10). Venus’ mass Spectra show signs OF DISEQUILIBRIA in the Middle Clouds.
 Schulze-Makuch, D. (2021, March 26). The fuss over phosphorus.
• Signs of habitability in venus’ CLOUDS found USING 1978 probe data.