• Astronomija
  • Najbliži par supermasivnih crnih rupa spojit će se u narednih 250 milijuna godina
Astronomija

Galaksija NGC 7727. Izvor: ESO.

U središtu NGC 7727 nalazi se nama najbliži par supermasivnih crnih rupa ikada otkrivenih. Očekuje se da će se crne rupe u NGC 7727 spojiti u roku od 250 milijuna godina jer su međusobno udaljene samo 1600 svjetlosnih godina. Nakon toga će proizvesti crnu rupu još veće mase.

Galaksija NGC 7727

Smještena u zviježđu Vodenjak, NGC 7727 je iznimno neobična galaksija. Ova galaksija zapanjujućeg izgleda dom je dvjema galaktičkim jezgrama, a svaka krije supermasivnu crnu rupu, međusobno razdvojene 1600 svjetlosnih godina.

Na ovom objektu, koji je klasificiran kao galaksija s amorfnim spiralnim kracima na udaljenosti od 23,3 megaparseka (76 milijuna svjetlosnih godina) od Mliječne staze, nalazi se nekoliko perjanica i potoka nepravilnog oblika.

Koristeći VLT, ESO je dobio sliku galaksije NGC 7727 koja je nastala sudarom zvijezda prije milijardu godina.

Zvijezda koju je crna rupa pretvorila u ‘kozmičke špagete’

U njegovom središtu leži najbliži par supermasivnih crnih rupa ikada otkriven, koji će se s vremenom spojiti i formirati novu crnu rupu još veće mase.

Tijekom plesa između galaksija, gravitacija stvara plimne sile koje dramatično mijenjaju oblik svakog partnera. Galaksija nastala spajanjem dviju galaksija uzrokuje vrtnju ‘repova’ zvijezda, plina i prašine jedan oko drugoga, što rezultira prekrasnim asimetričnim oblikom NGC 7727.

Kao što se vidi na ovoj slici galaksije, učinci kozmičkog plesa su spektakularni. Slika je snimljena pomoću instrumenta VLT FOCAL Reducer and low dispersion Spectrograph 2 (FORS2). Unatoč činjenici da je ESO teleskop već snimio ovu galaksiju, nova slika nudi detaljniji prikaz njenog glavnog tijela, kao i njenih slabašnih repova.

Prije otprilike milijardu godina, dvije su se galaksije spojile u NGC 7727. Pramenasti oblik NGC 7727 rezultat je kozmičkog plesa između dviju galaksija. Izvor: ESO.

Ova slika s ESO VLT-a prikazuje zamršene tragove ostavljene nakon spajanja dviju galaksija koje je formiralo spektakularne duge krakove oko NGC 7727. Na ovoj slici zvijezde se pojavljuju kao svijetle plavo-ljubičaste mrlje razasute duž krakova.

Par supermasivnih crnih rupa

Dodatni trag dramatične prošlosti galaksije također se može vidjeti na ovoj slici (dvije svijetle točke u središtu). NGC 7727 još uvijek sadrži svoje dvije izvorne galaktičke jezgre, od kojih svaka ima supermasivnu crnu rupu. Osim toga, postoji par supermasivnih crnih rupa udaljenih tek 89 milijuna svjetlosnih godina od nas, u zviježđu Vodenjak, što ih čini najbližim parom supermasivnih crnih rupa Zemlji.

Očekuje se da će se crne rupe u NGC 7727 spojiti u roku od 250 milijuna godina jer su međusobno udaljene samo 1600 svjetlosnih godina. kada se dvije crne rupe spoje nastat će jedna velika crna rupa.

ESO-ov nadolazeći Ekstremno veliki teleskop (ELT) u čileanskoj pustinji Atacama koji će biti stavljen u pogon kasnije ovog desetljeća, napravit će veliki iskorak u potrazi za sličnim skrivenim parovima supermasivnih crnih rupa. Štoviše, vjerojatno ćemo uz pomoć ELT-a doći do još mnogo takvih otkrića u središtima galaksija.

Sudar između galaksije Mliječni put i galaksije Andromeda očekuje se za otprilike 5 milijardi godina. Moguće je da će novonastala galaksija nalikovati NGC 7727 pa bi ova slika mogla pružiti svojevrstan pogled u budućnost.

NASA-in sljedeći korak: Svemirski teleskop 100 puta veći od Webba?