• Svemir
  • Kineska letjelica sutra će sletjeti na Mars u povijesnoj misiji

Kineska letjelica sutra će sletjeti na Mars u povijesnoj misiji

slijetanje-kineske-letjelica-na-mars

Kina bi sutra mogla postati druga zemlja u svijetu koja je izvela uspješno meko slijetanje na Mars.

Sutra je ključni trenutak Kineske misije Tianwen-1, koja je u orbitu Mars stigla još u veljači. Ukoliko sve prođe uredu, kineski lander i rover Zhuron izvest će “meko” slijetanje na Crveni planet. Slijetanje bi se trebalo dogoditi sutra 14. svibnja u večernjim satima.

Naravno, uspjeh misije nije zagarantiran. Slijetanje na Mars je izrazito zahtjevan poduhvat zbog njegove tanke atmosfere. Puno je lakše sletjeti na planete sa gušćom atmosferom, kao što je Zemljan ili Venera, jer tamo padobrani garantiraju uspjeh.

Slijetanje na Mjesec, koji također nema značajnu atmosferu, izvodi se sa raketama koji usporavaju letjelicu kod pada. Kada je u pitanju Crveni planet, landeri koriste komplicirane kombinirane sustavu padobrana, zračnih jastuka, te ostalih instrumenata.

Cijeli proces slijetanja događa se iznimno brzo. NASA-ini inžinjeri nazivaju ga ” 7 minuta terora”.Tijekom ovih sedam minuta, svi sustavi moraju raditi besprijekorno, jer i najmanja greškica dovodi do neuspjeha i uništenja letjelice.

Do danas, jedino su SAD-e uspjele izvesti “mekano” slijetanje na površinu Marsa. Mekano slijetanje znači da je rover koji je bio glavni teret mogao normalno funkcionirati nakon slijetanja. Podsjećamo čitatelje da je SSSR poslao na susjedni planet rover Mars 3, koji je sletio, no odašiljao je signal samo 20 sekundi. NASA je do danas izvela 9 slijetanja, zadnje je bilo sam roverom Perseverance u veljači ove godine.

NASA-ini uspjesi naveli su javnost da razvije mišljenje kako smo uspješno riješili probleme slijetanja, te da u budućnosti nećemo imati problema. No za sada, svi drugi koji su pokušali izvesti slijetanje nisu uspjeli.

Još tamo 2003. godine, britanski Beagle 2 sletio je na Mars nakon odvajanja od matične letjelice “Mars Express”, no nikada nije poslao povratne signale nakon slijetanja. Nakon toga, 2016. godine Europska letjelica Schiaparelli se također srušila, iako je poslala neke znanstvene podatke o Marsovskoj atmosferi.

Kineski astronomski program nije još nikada pokušao sletjeti na Mars. No, s druge strane, kineski program je poslao ljude u svemir, te uspješno izveo mekana slijetanja na prirodne satelite.

Misija Tianwen-1 temelji se na prethodna dva uspješna pokušaja- padobrani su uzeti iz Shenzhou programa, dok su retro rakete izvedene iz Chang’e lunarnog landera.

Kako bi osiguralli uspjeh, rover Zhurong sletjet će u regiju Utopia Planitia, isto lokaciju gdje je američka misija Viking 2 vršila svoja istraživanja u 1970-ima. Ovo pokazuje koliko su kinezi odlučni da izvedu uspješno ovu misiju.

Kineski svemirski program tradicionalno je kopirao ranije uspjehe SSSR-a i SAD-a. Letjelica sa ljudskom posadom “Shenzhou” je kopija ruskog “Soyuza”, dok je lunarni lander kopija Američkog programa “Apollo”. Također, glavni dio modula Tianhe, lansiran krajem travnja, podsjeća na Sovjetsku stanicu “Mir”.

Kao što možete vidjeti u naslovnoj fotografiji, kineski rover Zhurong koristi dizajn američkih rovera. On nije temeljen na dizajnu današnjih rovera Curiosity ili Perseverance, nego na onima starije generacije- “Spirit” i “Opportunity”.

S nestrpljenjem iščekujemo sutrašnje slijetanje, koje bi moglo postati najveći uspjeh Kineske nacionalne svemirske agencije. Naravno, NASA i SAD i dalje će ostati predvodnik istraživanja Crvenog planeta. No, Mars ne bi trebao biti rezerviran samo za istraživanja jedne države. Vrijeme je da se i ostale priključe.

• Ryan, J. (2021, May 13). China’s Tianwen-1 set to attempt Mars rover landing on Friday.
• Tangermann, V. (2021, May 13). China will attempt to land on MARS TOMORROW.
• Tripathi, S. (2021, May 13). Seven minutes of terror for China: Beijing attempts maiden Mars rover landing on Friday.
• Weule, G. (2021, May 11). Most missions to Mars fail when they try to Land. China’s tianwen-1 is about to attempt it.