• Svemir
  • Crna rupa iz Mliječne staze izbacila zvijezdu u međugalaktički prostor brzinom od 6 milijuna km / h

Supermasivna crna rupa, okružena vrtložnim diskom materijala koji pada na nju. Izvor: NASA / JPL-Caltech

Ono što ovdje vidimo je “posjetitelj iz čudnog svijeta…”

U vrijeme dok su čovjekovi preci učili hodati uspravno, koristiti se rukama i stvarati prve primitivne alate, kozmički događaji ostavili su trag u našoj galaksiji koji će kasnije vidjeti naše razvijeno društvo, milijunima godina kasnije.

Astronomi su pratili putanju zvijezde vrlo velike brzine kroz vrijeme, zaključujući da je ona pokrenuta iz čudovišne crne rupe u središtu naše galaksije u vrijeme kada civilizacija kakvu poznajemo nije niti postojala.

Nazvano S5-HVS1, ovo kozmičko tijelo je “zvijezda glavnog niza A-tipa” i astronomi ga smatraju najbržim ikad otkrivenim. Mjerenja njegove putanje otkrila su da kozmičko tijelo putuje gotovo 1.755 km / s ili oko četiri milijuna milja na sat.

Crna rupa u središtu naše galaksije, Strijelac A *, prvi je put vizualizirana u virtualnoj stvarnosti.Izvor slike: J.Davelaar 2018

To je bilo, prema izračunima astronoma, prije oko 5 milijuna godina. Dramatično izbacivanje označilo je potvrdu takozvanog Hills mehanizma.

Hills mehanizam se odvija kada supermasivna crna rupa poremeti binarnu zvijezdu. Na primjer, u našoj Galaksiji Mliječni put živi Strijelac A *, supermasivna crna rupa koja ima približno 4 milijuna puta veću masu od Sunca. Mehanizam Hills opisuje kako se zvijezde razdvajaju, a zatim ostavljaju da nastave svoje odvojeno putovanje.

Ono što su astronomi izmjerili  2019. godine bilo je upravo to; zvijezda povučena u orbitu oko crne rupe dok je njezina zvijezda pratiteljica bila izbačena prema međugalaktičkom prostoru nevjerojatno velikom brzinom.

Da bi razumjeli podrijetlo S5-HVS1, astronomi su proučavali kinematiku i pratili orbitu unatrag u vremenu. Otkrili su da se zvijezda može pratiti natrag do galaktičkog centra Mliječne staze otkuda je izbačena brzinom od 1800 km / s prije između 5 i 4,8 milijuna godina, što S5-HVS čini prvom jasnom demonstracijom Hills mehanizma i jednom od najbržih zvijezda u galaksiji.

3D ilustracija crne rupe. Svjetlost i plin se okreću na akrecijskom disku. Svjetlost treperi i svijetli oko crne rupe. Shutterstock.

Zvijezda je primijećena približavajući se Zemlji na udaljenosti od oko 29 000 svjetlosnih godina, putujući više od deset puta brže od bilo koje druge zvijezde u našoj galaksiji.

Takva je njegova brzina da astronomi kažu da će jednog dana, neizbježno, izaći iz galaksije Mliječni put i nikad se više neće vratiti.

Otkriće je bilo od velike važnosti, ali i iznenađujuće.

Astronomi su godinama teoretizirali da bi crne rupe mogle izbaciti zvijezde nezamislivom brzinom. Ipak, nikad prije nisu imali stručnjake koji su zvijezdu koja se brzo kretala povezali s crnom rupom u središtu galaksije.

Promatranje i mjerenje putanje S5-HVS1 od velike je važnosti za astronomiju jer je morala nastati u galaktičkom središtu. Jedinstvena je; okoliš u središtu Mliječnog puta potpuno je stran u usporedbi s našim vlastitim lokalnim galaktičkim okolišem. To S5-HVS1 čini “posjetiteljem iz čudnog svijeta”.