• Svemir
  • Naša galaksija dom je za preko 200 milijardi planeta poput Zemlje, jesu li naseljeni?

Egzoplaneti u sustavu TRAPPIST-1, od kojih neki mogu potencijalno ugostiti vanzemaljski život. Izvor: NASA / svemirski teleskop Spitzer

Hoćemo li ikad naći druge koji su poput nas?

Oni od nas koji prate znanstvene vijesti i otkrića o vanzemaljskom životu svake godine iskusimo isti tobogan emocija. Stručnjaci iznose bezbroj novih teorija, predviđanja i razloga postoji li izvanzemaljski život ili ne. I na kraju – 99% nagađanja, 1% rezultata. Ili manje.

Svake godine povećava se popis nebeskih meta koji bi potencijalno mogli inhibirati život vanzemaljaca. Otkrića i korisni znanstveni podaci se gomilaju, znamo najprikladnije ciljeve za istraživanje, ali naša tehnologija ne napreduje brzinom koju lov na izvanzemaljce zahtijeva.

umjetnikov dojam Exoplaneta Kepler-186f. Izvor : NASA Ames / JPL-Caltech / T. Pyle

Svi znamo da će svemirski teleskop James Webb biti lansiran do kraja 2021. godine. Možemo sa sigurnošću reći da niti jedan drugi instrument u povijesti nije bio toliko očekivan s obzirom na to da će njegov glavni znanstveni cilj biti potraga za vanzemaljskim životom u bilo kojem obliku. Pravo je pitanje hoće li uspjeti.

Kad govorimo o uspjehu, to ne znači u potpunosti da će se pronaći izvanzemaljski život. James Webb ili bilo koji od budućih naprednih teleskopa mogu dokazati sasvim suprotno – da u svemiru nema života.

Ali iskreno, teleskop James Webb neće moći proučavati cijeli svemir, zar ne? Bit će usmjeren prema poznatim metama. Što ako na tim planetima nema znakova vanzemaljskog života, ali se skriva negdje drugdje?

Je li naseljen bilo koji od planeta Mliječne staze?

Samo Mliječni put ima negdje između 200 i 400 milijardi planeta. Kakve su šanse da je Zemlja jedinstveni planet s životom čak i u našoj vlastitoj galaksiji?

Ja nisam matematičar i ne mogu dati vjerodostojne procjene, ali koliko mislite da bi nam trebalo vremena da proučimo većinu, a ne sve, potencijalno naseljive planete u Mliječnoj stazi? Vjerujem da bismo čak i s najpreciznijim znanstvenim podacima, najnaprednijim teleskopima do sada i svim našim znanjem o nastanku života, morali imati iznimnu sreću da uočimo znakove izvanzemaljskog života.

Rečeno drugim riječima, vjerujem da će nas izvanzemaljski oblici života naći puno prije nego što mi njih pronađemo. I za sada, iako sam izuzetno uzbuđen zbog Jamesa Webba i njegovih mogućnosti, ne mislim da ćemo uskoro pronaći vanzemaljski život. Istodobno, vjerujem da postoji čak i na Mliječnom putu. Zapravo, vjerujem da bi život mogao postojati u bilo kojoj galaksiji koje biste se mogli sjetiti. Jer zašto ne bi?

Jednadžba Drakea i lov na izvanzemaljce

Kronologija lova na izvanzemaljce je duga i opsežna i zaista se ne moramo vraćati u prošlost kad niti danas ništa nije postignuto. Samo ću ukratko razgovarati o nekoliko teorija od prošle godine.

Na primjer, prošlog su ljeta znanstvenici sugerirali da bi na Mliječnom putu moglo postojati točno 36 vanzemaljskih civilizacija. Do ovog su broja došli pomoću poznate Drakeove jednadžbe, formule koja bi se hipotetski mogla koristiti za pogađanje broja civilizacija na Mliječnom putu.

Evo uvida u ovu formulu.

• N – broj inteligentnih civilizacija koje su spremne uspostaviti kontakt
  • R je broj zvijezda koje se tijekom godine pojavljuju u galaksiji Mliječni put
  • Fp je postotak zvijezda koje imaju planete u svojim orbitama
  • Ne – prosječni broj planeta i njihovih satelita, čiji su uvjeti pogodni za nastanak života
  • Fl je vjerojatnost da će se život pojaviti na prikladnom planetu
  • Fi je vjerojatnost pojave inteligentnih oblika života na planetama gdje je život obično moguć
  • Fc – omjer broja planeta na kojima se inteligentni oblici života mogu povezati i potražiti prema broju planeta na kojima inteligentni oblici života obično postoje
  • L – vrijeme tijekom kojeg inteligentan život postoji, može uspostaviti kontakt i želi ga

Problem ove jednadžbe je taj što doslovno ima previše problema s njom. Imamo varijable potrebne za izračune, ali ne znamo njihova mjerenja.

S obzirom na Drakeovu jednadžbu, postaje očito da se vrijednost N ne može precizno odrediti. Uz to, ako se krećemo slijeva udesno, procjene svih veličina postaju sve apstraktnije. Međutim, ovu jednadžbu ne treba procjenjivati ​​samo brojevima. Neki su istraživači uvjereni da je ova formula samo način da se organizira ljudsko neznanje.

Umjetnička ilustracija exoplaneta Kepler-22b, potencijalno stjenovit svijet ispunjen oceanima. Zasluge: NASA / Ames / JPL-Caltech

A ako hipotezu o postojanju izvanzemaljske inteligencije uzmemo u obzir s čisto matematičkog gledišta, tada je mogućnost dobivanja odgovora na pitanje broja vanzemaljskih civilizacija znatno ograničena.

Vrijednost L najvažnija je u cijeloj jednadžbi. Ne može se znati koliko je dugo tehnološki napredna civilizacija sposobna preživjeti. Pa čak i ako pretpostavimo da postoji samo jedna vanzemaljska civilizacija i postoje milijarde godina ili čak cijela vječnost, tada će to biti dovoljno za izjednačavanje N i L.

Druga slabost formule je broj planeta na kojima se mogu razviti inteligentni oblici života. Procjenjuje se da bi njihov broj u našoj galaksiji trebao biti unutar 10 tisuća. Ali trenutno nema dokaza da postoji neko osnovno načelo koje bi moglo voditi primarnu supstancu na putu razvoja u Homo Sapiensu. I ovo će pitanje ostati bez odgovora dok se ne pronađe potvrda o životu barem jednog planeta u Sunčevom sustavu.

Između ostalog, Drakeova jednadžba ne uzima u obzir takve pokazatelje kao što je starost same galaksije i kemijsko-mehanički parametri, na primjer, prisutnost određenih elemenata neophodnih za stvaranje planeta i podrijetlo života. Prema nekim stručnjacima, Drakeova jednadžba ne pretpostavlja svemir koji je stalno u dinamici, već posebnu kozmološku postojanost.

No, unatoč “manama”, Drakeova je jednadžba snažno utjecala na način na koji ljudi razmišljaju. Uglavnom je služio kao polazna točka za nastanak astrobiološke znanosti. Istaknuti američki astrofizičar Carl Sagan pohvalio je kako jednadžba pokazuje velike šanse za otkrivanje inteligentnog izvanzemaljskog života.

I ne tako davno, 2010. godine, talijanski astronom Claudio Maccone objavio je svoju verziju Drakeove jednadžbe – Drakeove statističke jednadžbe, koja je složenija, ali i pouzdanija.

TOI 1338 b, prvi otkriveni planet koji je obišao dvije zvijezde. Izvor: NASA / Ames / JPL-Caltech

Koristeći novu formulu, McCown je uspio utvrditi da je 4.590 vanzemaljskih civilizacija moglo postojati samo unutar Mliječne staze, što je više od 1.000 više od broja dobivenog u klasičnoj verziji jednadžbe. Uz to, nova je formula pokazala da uz ljudsku civilizaciju može postojati i do 15.785 drugih s visokom tehnologijom.

No čak i da su različite vanzemaljske civilizacije jednako udaljene jedna od druge, prosječna veličina bila bi 28.845 svjetlosnih godina, što bi onemogućilo bilo kakav kontakt između ovih zajednica, čak i uz pomoć elektromagnetskog zračenja koje se kretalo brzinom svijeta. Pa čak i da postoji toliko puno civilizacija, međuzvjezdana komunikacija među njima doživjela bi vrlo ozbiljne tehnološke probleme.

Vanzemaljski život već je izumro?

Kasnije 2020. godine, drugi tim znanstvenika iznio je potpuno drugačiji prijedlog. Oni vjeruju da su, ako su u Mliječnom putu u prošlosti postojale vanzemaljske civilizacije, izumrle zbog vlastitog tehnološkog napretka. Ako je to istina, hoće li i ljudi imati istu budućnost?

Sve u svemu, potraga za vanzemaljskim životom nije lagan podvig. Da jest, već bismo živjeli u svemiru sličnom Star Wars-u / Star Trek-u, zar ne?

SETI (Potraga za vanzemaljskom inteligencijom) bio je u prvom planu otkako je Drake započeo svoja moderna ispitivanja krajem 1950-ih. Danas je to globalni napor s tisućama znanstvenika, amatera ili ne, iz svih krajeva planete.

Tada su 2015. godine Stephen Hawking i brojni njegovi suradnici najavili najopsežniji projekt pretraživanja do sada – Breakthrough Listen . S više od 100 milijuna dolara financiranja, to je projekt koji bi se trebao nastaviti najmanje 10 godina i koji će skenirati preko milijun zvijezda i 100 galaksija. Rezultati se objavljuju dva puta godišnje, a znanstvenici koji su sudjelovali već su postigli određena postignuća.

Važno je da ljudi financiraju takve milijunske projekte koji uistinu imaju dobre šanse pronaći nešto važno o vanzemaljskom životu. Prije ili kasnije, naći ćemo znakove. Možda vanzemaljski život postoji u Mliječnom putu, možda postoji u drugim galaksijama. Znanost će pronaći odgovor, ali pitanje je kada?

Pridružite se raspravi u našoj Telegram grupi.- KOZMOS Telegram-t.me/kozmoshr

• Breakthrough Listen. (n.d.). Breakthrough initiatives.
• Bryson, S., Kunimoto, M., Kopparapu, R., Coughlin, J., Borucki, W., Koch, D., . . . Zamudio, K. (2020, November 03). The occurrence of Rocky habitable Zone planets Around Solar-Like stars from Kepler data.
 Kipping, D. (2020, June 02). An objective Bayesian analysis of Life’s early start and our late arrival.
 Tsumura, K. (2020, July 30). Estimating survival probability using the terrestrial extinction history for the search for extraterrestrial life.
• Westby, T., & Conselice, C. J. (n.d.). The Astrobiological Copernican Weak and Strong Limits for Intelligent Life.