Astronomija

James Webb teleskop pomoći će nam utvrditi jesmo li sami u galaksiji

Znanstvenici su nedavno imenovali supstancu potrebnu za život vanzemaljaca. To će sigurno pomoći nadolazećem svemirskom teleskopu James Webb kada skenira tisuće potencijalno nastanjivih egzoplaneta.

U posljednjih nekoliko godina vidjeli smo pravi procvat u otkrivanju egzoplaneta. Danas postoji 4375 takvih predmeta, a još 5856 čeka potvrdu. Puštanjem u rad nekoliko velikih teleskopa nove  generacije, broj će se nesumnjivo još povećati. I znanstvenici su počeli aktivno raditi na potrazi za najučinkovitijim “bio potpisima” koji mogu ukazivati na prisutnost tragova života tamo.

Do danas je velika većina egzoplaneta otkrivena i potvrđena neizravnim metodama. Samo u rijetkim slučajevima astronomi su uspjeli dobiti stvarne spektre zračenja, što omogućuje točno određivanje njihovog kemijskog sastava.

Prema novoj studiji s Massachusetts Institute of Technology, najtočniji pokazatelj može biti prisutnost organskog ugljikovodičnog spoja izoprena na planetu. S tim znanjem, instrumenti poput svemirskog teleskopa James Webb znat će točno što treba tražiti na egzoplanetima.

Kako će svemirski teleskop James Webb promijeniti istraživanje svemira?

Jednostavno rečeno, ovi jedinstveni uređaji moći će promatrati naš Svemir na duljim valnim duljinama, u bliskom i srednjem infracrvenom opsegu i sa znatno većom osjetljivošću od trenutno aktivnih uređaja. “Biopodpisi” uključuju kemijske značajke povezane sa životom i biološkim procesima, a također govore i o povoljnim uvjetima za to.

Prije su se takvi markeri smatrali kisik i ugljičnim dioksid, koje proizvode živi organizmi na Zemlji, voda i metan koji se oslobađaju tijekom razgradnje organskih tvari, kao i neki nusproizvodi (sumporovodik, sumporov dioksid, ugljični monoksid, vodik plin i tako dalje). Međutim, sve se to moglo nakupiti na beživotnom planetu. Ali izopren je gotovo jedinstven, rijedak spoj.

Umjetnikov dojam  fantastičnog svemirskog teleskopa Jamesa Webba u svemiru. Izvor: Northrop Grumman / NASA-in svemirski teleskop James Webb

Prema izračunima istraživača, “izvorni planet” (na kojem počinje nastajati život) mora nužno imati veliku količinu izoprena u svojoj atmosferi. Tako je bilo na Zemlji prije četiri do 2,5 milijarde godina, kada su jednostanični organizmi bili jedini oblik života, a fotosintetske cijanobakterije polako su stvarale atmosferu kisika oko Zemlje. Dakle, sada će se potraga usredotočiti na ovaj određeni spoj.

Naravno, istraživanje će se suočiti s nizom izazova. Nije čak poznato hoće li James Webb ili bilo koji drugi instrument dovesti do otkrića izvanzemaljskog života tijekom 21. stoljeća. Ali jedno je jasno. Sljedećih godina astronomi će detaljno proučavati atmosferu tisuća egzoplaneta i imat će iscrpan popis planeta s najtočnijim bioznakovima, koji će ih voditi u potrazi za određenim tragovima života u galaksiji.

Što ako nađemo vanzemaljski život?

Čak i ako uskoro ne uspostavimo pravi kontakt, radom svemirskog teleskopa James Webb možemo pronaći znakove da postoji vanzemaljski život. Čak će i to biti najvažnije otkriće u povijesti čovječanstva. Ali što će se dogoditi ako uspostavimo kontakt?

Nedavno smo napisali dva detaljna članka u kojima smo raspravljali o dva fantastična pitanja vezana uz prvi službeni kontakt s vanzemaljcima koji se tek trebao dogoditi. U jednom smo raspravljali hoće li napredni vanzemaljci imati univerzalni jezik ili mnoge poput nas na Zemlji. U drugom smo razgovarali o tome kako bi se ljudi osjećali kad prvi put vide izvanzemaljce.

Slično pitanje postavio je nedavno profesor po imenu Michio Kaku. Prema njemu, teleskopi poput Jamesa Webba bit će nam dovoljni da otkrijemo vanzemaljski život. S druge strane, on također tvrdi da vanzemaljci možda nisu toliko prijateljski raspoloženi kao što mi zamišljamo, a njihov pronalazak možda nije najbolja ideja u ovom trenutku.

• Jenner, L. (2021, March 29). NASA’s Webb Telescope general Observer scientific Programs selected.
• NASA. (n.d.). Planets & origins of life – Webb/NASA.
• Tran, T. (2021, April 04). Famed physicist: Soon-to-launch telescope likely to discover alien life.
• Williams, M. (2021, April 02). If astronomers see ISOPRENE in the atmosphere of an alien world, there’s a good chance there’s life there.
• Zhan, Z., Zhan, A., Seager, S., Earth, D., Petkowski, J., Sousa-Silva, C., . . . Bains, W. (2021, April 01). Assessment of Isoprene as a POSSIBLE Biosignature gas in exoplanets with Anoxic Atmospheres.