• Svemir
  • Znanstvenici upozoravaju da bi slanje poruke izvanzemaljcima moglo imati nesagledive posljedice

Izvanzemaljska civilizacija, Beacon in the galaxy poruka. Izvor: Depositphotos.com.

NASA-ini znanstvenici žele stupiti u kontakt s potencijalnim izvanzemaljskim civilizacijama, no jesu li svijesni mogućih rizika?

Beacon In The Galaxy kao nasljednik Areciba

Prošlog mjeseca, NASA-in tim iz Laboratorija za mlazni pogon (JPL), u novoj je studiji predložio slanje binarno kodirane poruke, posebno dizajnirane za potencijalnu izvanzemaljsku inteligenciju u našoj galaksiji. Riječ je zapravo o ažuriranoj verziji poruke Arecibo koja je emitirala slične informacije u svemir 1974. godine, pomoću radioteleskopa u Portoriku. Nova poruka imena “Beacon In The Galaxy” emitirat će informacije o biokemijskom sastavu života te o osnovnim matematičkim i fizičkim konceptima za uspostavljanje univerzalnog sredstva komunikacije. Nakon toga će uslijediti digitalizirani prikazi Sunčevog sustava, Zemljine površine i ljudi.

Poruka će biti odaslana prema dijelu Mliječne staze za koji se smatra da je najvjerojatnije poprište izvanzemaljskih civilizacija. NASA ne planira sama slati poruku, već predlaže da se emitira s dvije lokacije: s kineskog sfernog radioteleskopa s otvorom od petsto metara te s Allen teleskopa Instituta SETI u sjevernoj Kaliforniji.

Ako poruka dođe u ‘krive ruke’, moglo bi biti ozbiljnih posljedica

Mnogi nisu oduševljeni idejom odavanja naše zemaljske lokacije, smatrajući da bi to moglo imati osobito rizične posljedice ako poruka dođe u ‘krive ruke’. Anders Sandberg, viši znanstveni novak na Oxfordovom Institutu za budućnost čovječanstva (FHI), izjavio je za The Telegraph da slanje poruke “može imati prilično velik utjecaj i da je stoga moramo shvatiti jako ozbiljno”. Nadalje, zbog poteškoća putovanja međuzvjezdanim prostorom Sandberg je poruku usporedio s “razglednicom na kojoj piše ‘Volio bih da si pored mene'”.

Sandberg je potom dodao kako “jadni vanzemaljci možda već dobivaju razne poruke iz tko zna kojih razloga”, a radi se o sarkastičnom komentaru jer “mnogi ljudi jednostavno odbijaju shvaćati bilo što u vezi s porukom ozbiljno, što je šteta jer se radi o jako bitnoj stvari’.

Sandberg i njegovi kolege pozvali su na javnu raspravu prije nego što Zemljani emitiraju svoju lokaciju bilo kakvoj potencijalnoj izvanzemaljskoj civilizaciji koja bi mogla primiti našu poruku. “Opasnosti su možda male, ali nedovoljno shvaćene jer se nitko njima ne bavi”, komentirao je na tu temu Toby Ord, Sandbergov kolega s FHI-ja u svojoj knjizi “The Precipice” iz 2020, u kojoj se bavio analizom egzistencijalnih rizika i budućnosti čovječanstva.

Poruka bi mogla izazvati izvanzemaljsku invaziju

“Glavno pitanje jest omjer miroljubivih i neprijateljskih civilizacija”, naveo je Ord. “Imamo vrlo malo dokaza o tome je li omjer visok ili nizak i oko toga ne postoji nikakav znanstveni konsenzus.”

“Uzevši u obzir da bi loše posljedice mogle biti mnogo veće od potencijalni prednosti, ovo mi uopće ne zvuči kao dobra ideja radi koje bih poduzimao aktivne korake prema stupanju u kontakt” objašnjava Ord.

Znanstvenici s Oxforda boje se da bi NASA-in plan za slanje naše lokacije u svemir mogao nenamjerno izazvati invaziju napredne izvanzemaljske civilizacije. Slično upozorenje svojevremeno je upućivao i Stephen Hawking.

Edwards R. (20. travnja 2022.), NASA plan to contact extraterrestrials will attract ‘hostile’ aliens, claims scientist, Mirror.co.uk (pristup 21. travnja 2022.)

Tangermann V. (unknown), Oxford scientist worried NASA project will attract “hostile” aliens, Futurism.com – The__byte (pristup 21. travnja 2022.)

Huskisson S. (18. travnja 2022.), Could Nasa trigger alien invasion? Plan to beam Earth’s location into outer space could spark inadvertent contact with unknown civilisations, scientists warn, Dailymail.co.uk (pristup 21. travnja 2022.)