• Svemir
  • Znanstvenici uočili ogromni kozmički mlaz nastao u početcima svemira

Znanstvenici uočili ogromni kozmički mlaz nastao u početcima svemira

Nebeski fenomen dolazi iz galaksije udaljene 12,7 milijardi svjetlosnih godina od Zemlje.

Svemirski teleskop Chandra otkrio je do sada najudaljeniji rendgenski mlaz kvazara – postojao je u vrijeme kad je svemir bio star 980 milijuna godina. Pokazalo se da je duljina mlaza 1,6 puta veća od promjera Mliječne staze.

Postojanje supermasivnih crnih rupa u prvih milijardu godina života Svemira ne uklapa se dobro u trenutne kozmološke teorije, jer zahtijevaju prilično masivne “zametke” i brzu stabilnu stopu rasta.

Da bi razumjeli kako su formirani ovi objekti, znanstvenici traže vrlo udaljene kvazare, koji su aktivne jezgre galaksija, i pokušavaju procijeniti mase crnih rupa i odrediti brzinu nakupljanja tvari u njima.

Slika kvazara PJ352-15, uključujući podatke o promatranju u rentgenskim, optičkim i infracrvenim valnim duljinama. Izvor: NASA, Blizanci, WM Keck Observatory

Skupina astronoma predvođena Thomasom Connorom iz NASA-inog Laboratorija za mlazni pogon objavila je rezultate analize podataka promatranja kvazara PJ352-15 (ili PSO J352.4034-15.3373) pomoću svemirskog teleskopa Chandra, a također je proučavalapodatke iz arhive dobivene optičkim, infracrvenim i radio teleskopima.

PJ352-15 otkriven je 2018. godine i u to je vrijeme bio najglasniji radio kvazar. Crveni pomak kvazara je z = 5,831, što znači da je postojao u vrijeme kada je starost svemira bila nešto manje od milijardu godina.

Radio-promatranja otkrila su linearnu strukturu s tri svijetle komponente u PJ352-15, što je prilično neobično, a znanstvenici su iznijeli dvije hipoteze zašto je to tako.

Prema prvoj, na rubu slike vidimo kvazarsku jezgru koja odgovara mjestu supermasivne crne rupe, a dvije druge svijetle točke dijelovi su jednosmjernog mlaza.

Snimka triju komponenata kvazara PJ352-15. Izvor: Momjian i ostali / B. Saxton (NRAO / AUI / NSF)

Druga hipoteza kaže da je jezgra u središtu, a ostali su objekti dvije struje čestica izbačene u suprotnim smjerovima brzinama bliskim svjetlosti. Međutim, budući da je jedan od ekstremnih objekata bliži ostatku kvazara, kao što pokazuju promatranja u vidljivom rasponu, prva se opcija smatra poželjnijom.

U novom radu znanstvenici su si postavili cilj potvrditi postojanje mlaznica i razumjeti njihova svojstva.

Kao rezultat toga, istraživači su otkrili mlaz dug oko 160 tisuća svjetlosnih godina,i  dok nije zabilježeno suvišno zračenje X-zraka iz mlaza, a samo zračenje, kako znanstvenici pretpostavljaju, proizlazi iz Comptonovog povratnog raspršenja CMB fotona elektronima iz mlaza.

S obzirom na crveni pomak predmeta, možemo reći da promatramo najudaljeniji i najduži rendgenski mlaz kvazara u ranom svemiru. Očekuje se da će daljnja, detaljnija promatranja kvazara razjasniti njegova svojstva; za to znanstvenici očekuju lansiranje nove generacije rentgenskih zvjezdarnica u svemir, poput Athene i Lynxa.

Nedavno je isti znanstveni tim otkrio revolucionarno otkriće najudaljenijeg radio kvazara do danas. Što se tiče ove druge studije o rendgenskom mlazu Quasara PJ352-15, pretisak djela objavljen je na web mjestu arXiv.org.

• Bañados, E., Carilli, C., Walter, F., Momjian, E., Decarli, R., Farina, E., . . . Venemans, B. (2018, July 09). A Powerful Radio-loud Quasar at the End of Cosmic Reionization.
• Connor, T., Bañados, E., Stern, D., Carilli, C., Fabian, A., Momjian, E., . . . Earnshaw, H. (2021, March 05). Enhanced x-ray emission from the Most Radio-Powerful quasar in the UNIVERSE’S first billion years.
• Finley, D. (2018, July 09). Distant quasar providing clues to early-universe conditions.
• Mohon, L. (2021, March 09). Gigantic jet Spied from black hole in early universe.
• O’Neill, M. (2021, March 14). Massive x-ray JET – extending For 160,000 Light-years – Spied From supermassive black hole in early universe.