Znanstvenici potvrdili Hawking-ovu teoriju o crnim rupama

Znanstvena prekretnica: pedesetogodišnji teorem o crnim rupama upravo je potvrđen.

Međunarodni tim znanstvenika predvođen stručnjacima sa MIT-a koristio je gravitacijske valove kako bi testirao teoriju o crnim rupama koju je razvio profesor Stephen Hawking. Točno 50 godina od objave teorije, njegov prostorni teorem znanstveno je potvrđen.

Hawking-ova teorija govori da postoje određena pravila i zakoni po kojima se čak i najekstremniji objekti u svemiru ponašaju. Znanstvenik je predvidio da je kod crnih rupa događajni obzor (eng. event horizon) granica iza koje ništa nemože proći.

Prema teoriji, površinsko područje događajnog obzora nikada se nebi trebalo smanjivati, već samo povećavati. Događajni obzor nije zapravo sama crna rupa, već radijus pri kojem čak ni svjetlost u vakuumu ne može doseći dovoljnu brzinu da pobjegne gravitacijskom polju koju stvara singularnost crne rupe.

Radijus je proporcionalan masi crne rupe. Kako crna rupe samo može dobiti na masi, prema teoriji opće relativnosti, događajni obzor trebao bi se samo povećavati. Do sada nam je ovo bilo poznato samo u teoriji.

50 godina kasnije od kreiranja teorije, fizičari sa MIT-a uspjeli su potvrdili Hawking-ovu teoriju promatrajući događaj nazvan GW150914, prvi signal gravitacijskog vala koje je detektirao opservatorij LIGO još tamo 2015. godine.

Otkriveno je da signal nastao kao posljedica spajanja dvije ogromne crne rupe, koje su zajedno stvorile supermasivnu crnu rupu. Kod ovog spajanja izbačena je golema količina energije, koja kroz prostor-vrijeme putuje u obliku gravitacijskih valova.

Fizičari su koristili kompjutorske simulacije kako bi analizirali signal GW150914 prije i nakon kolizije. Analize su pokazale kako se ukupno područje događajnog obzora nije smanjilo nakon spajanja crnih rupa. Dobiveni rezultati prva su direktna praktična potvrda Hawkingove teorije, koje je do sada bila jedino potvrđena matematički, te nije bila promatrana u prirodi.

Fizičari imaju planove u budućnosti još dublje analizirati signale gravitacijskih valova. Daljnja promatranja trebala bi proširiti polje istraživanja, te otkloniti mogućnost pogreške i slučajnih rezultata.

Autori studije navode da ukoliko nova promatranja gravitacijskih valova također potvrde Hawkingovu teoriju, tada će to biti “upozorenje” takozvanoj novoj fizici, koja dovodi u pitanje zakone klasične fizike. Mnogi zakoni klasične fizike nisu u mogućnosti misterije svemira.

Ovu temu mnogi stručnjaci nastoje izbjegavati, jer nije dobro prihvaćena među tradicionalnim znanstvenicima. Na kraju, vjerojatno će biti potrebno mijenjati klasične zakone fizike, kako bi mogli objasniti određene svemirske pojave.

U brojnim primjerima, teorije i hipoteze koje nisu u skladu za zakonima fizike dale su prilično razumna objašnjenja kozmičkih fenomena. Možda bi se znanstvenici stvarno trebali fokusirati na metode koje izlaze izvan okvira.

Isi, M., Farr, W. M., Giesler, M., Scheel, M. A., & Teukolsky, S. A. (2021, July 1). Testing the Black-Hole Area Law with GW150914. Physical Review Letters.
• Jennifer Chu | MIT News Office. (n.d.). Physicists observationally confirm Hawking’s black hole theorem for the first time. MIT News | Massachusetts Institute of Technology.
• O’Neill, M. (2021, July 1). Hawking’s Black Hole Theorem Confirmed Observationally for the First Time. SciTechDaily.
• Starr, M. (n.d.). A Major Prediction Stephen Hawking Made About Black Holes Has Finally Been Observed. ScienceAlert.