• Svemir
  • Zanimljivi sektor mjeseca Europe pokazuje znakove aktivnosti

Zanimljivi sektor mjeseca Europe pokazuje znakove aktivnosti

Na ledenoj površini Jupiterovog mjeseca Europe, područje koje podsjeća na oblik kljunaše pokazuje znakove nedavne aktivnosti. Ovo je utvrđeno usporedbom slika s misija Galileo i Juno. Zvjezdani referentni uređaj (SRU) letjelice, kamera zvijezda dizajnirana za pomoć u određivanju orijentacije Juno letjelice, korištena je za snimanje visokorezolucijskih slika površine Europe osvijetljene svjetlošću odbijenom od Jupitera, poznatom kao Jupiterov sjaj.

Slika SRU-a s ovog preleta istražena je u znanstvenom radu objavljenom u časopisu JGR Planets 22. prosinca 2023. godine. Slika prikazuje neobično oblikovano područje ledene površine, veličine 37 kilometara po 67 kilometara, koje nalikuje kljunaši. Drugim riječima, ima “tijelo” na sjevernom dijelu i “kljun” na južnom. Oba dijela, povezana pukotinama nalik vratu, sadrže velike ledene blokove, svaki velik oko 1 kilometar, koji bacaju sjene.

Usporedba fotografija

Usporedbe s fotografijama slične rezolucije s NASA-ine ranije misije Galileo, koja je proučavala Jupiter od 1995. do 2003. godine, sugeriraju promjene na južnom dijelu područja u obliku kljunaše. Te promjene mogu ukazivati na to da su se na površini Europe dogodile promjene od vremena snimanja slika misije Galileo. Međutim, tim autora, pod vodstvom Heidi N. Becker iz NASA-inog Laboratorija za mlazni pogon (JPL), ističe da dokazi nisu konačni zbog razlika u kvaliteti snimaka i uvjetima snimanja.

Slika iz 2022. godine također pokazuje obližnje depozite niske albedo vrijednosti koji bi mogli biti povezani s podzemnim tekućim vodama, tvrde istraživači. Te tamne mrlje mogle bi biti povezane s mlazovima za koje se vjeruje da izbacuju vodu. Iako nije konačan zaključak, područje u obliku kljunaše predstavlja zanimljiv cilj za buduće misije poput NASA-inog Europa Clippera i europske misije JUICE, radi istraživanja i moguće potvrde današnje površinske aktivnosti na Europi. JUICE je lansiran u travnju 2023. godine i stići će do Jupitera u prosincu 2031. Europa Clipper je zakazan za lansiranje 6. listopada ove godine na raketi Falcon Heavy.