Astronomija

Ultraljubičasta zona nastanjivosti: Ključ za razumijevanje uvjeta za život

Ultraljubičasta zona nastanjivosti Ključ za razumijevanje uvjeta za život

Istraživanja pokazuju da ultraljubičasto (UV) zračenje može igrati ključnu ulogu u nastanku života na egzoplanetima.

Napredak u istraživanju egzoplaneta

Posljednjih dvadeset godina istraživanja egzoplaneta doživjela su veliki napredak. Zahvaljujući misijama poput Keplera i satelita TESS, znanstvenici su otkrili 5690 egzoplaneta u 4243 zvjezdana sustava. Ovo otkriće izazvalo je nova promišljanja o uvjetima potrebnim za život izvan Zemlje.

Nastanjiva zona je područje oko zvijezde gdje planeta može imati tekuću vodu na površini, što je osnovni uvjet za život. Kako zvijezde stare, mijenja se njihova svjetlost i toplina, što utječe na širinu i položaj nastanjive zone.

Nedavna studija talijanskih znanstvenika iz Nacionalnog instituta za astrofiziku (INAF) istražila je utjecaj UV zračenja na nastanak života. Istraživački tim, predvođen Riccardom Spinellijem, proučavao je kako ultraljubičasto zračenje može utjecati na stvaranje osnovnih molekula RNK. Ultraljubičasta zona nastanjivosti je zona oko zvijezde u kojoj planeta prima dovoljno UV zračenja za poticanje kemijskih reakcija potrebnih za život, ali ne toliko da uništi biomolekule.

Kako zvijezde utječu na UV-HZ?

Svjetlosna snaga zvijezda, uključujući UV zračenje, mijenja se tijekom vremena. To znači da se ultraljubičasta zona nastanjivostitakođer mijenja – u ranoj fazi života zvijezde, ova zona je dalje, a kasnije se približava zvijezdi.

Eksperimenti koje su proveli Paul Rimmer i John Sutherland 2018. godine pokazali su da UV zračenje može potaknuti stvaranje prekursora RNK iz jednostavnih kemijskih spojeva u vodi. Bez UV zračenja, ti spojevi ostaju inertni i ne mogu formirati osnovne molekule života.

Spinelli i njegov tim koristili su podatke NASA-inih teleskopa Swift i GALEX kako bi analizirali UV zračenje zvijezda s egzoplanetima u nastanjivoj zoni. Otkrili su preklapanje između nastanjive zone i ultraljubičaste zone nastanjivosti, osobito kod zvijezda tipa M (crveni patuljci). Ovo je značajno jer mnogi od tih patuljaka imaju stjenovite planete u svojim nastanjivim zonama, što ih čini potencijalno pogodnim za život.

Ova otkrića ključna su za daljnja istraživanja egzoplaneta i astrobiologije. Kako se fokus pomiče s otkrića na detaljniju karakterizaciju, očekuje se da će teleskopi poput James Webb-a i Nancy Grace Roman omogućiti dublji uvid u ove procese.