• Astronomija
  • TESS otkrio planet koji kruži oko dva sunca čime se potvrdila nova tehnika detektiranja planeta
Astronomija

autor

Novootkriveni planet, TIC 172900988b, otprilike je polumjera Jupitera i nekoliko je puta masivniji, ali obiđe svoje dvije zvijezde za manje od godinu dana. Ovaj svijet je vruć i različit od bilo čega u našem Sunčevom sustavu.

Cirkumbinarni planet i problem detekcije

Nova tehnika koju je dijelom razvio viši znanstvenik Instituta za planetarne znanosti Nader Haghighipour omogućila je astronomima da brzo otkriju tranzitni kružni planet koji kruži oko dva sunca, prema novom članku Astronomical Journal čiji je Haghighipour autor.

Cirkumbinarni planeti su planetarna tijela koja se okreću oko dvije zvijezde. Iako su godinama bile samo stvar znanstvene fantastike, zahvaljujući uspješnom radu NASA-inih teleskopa Kepler i Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) to više nije tako. Naime, misija istraživanja neba osmišljena je da otkrije tisuće egzoplaneta oko obližnjih svijetlih zvijezda, a nedavno je tim astronoma, uključujući Haghighipoura, otkrio 14 takvih tijela.

Potvrđeno otkriće velikog egzoplaneta pomoću TESS tehnologije

Komplikacije ‘stare’ medote

„Otkrivanje cirkumbinarnih planeta mnogo je kompliciranije od otkrivanja planeta koji kruže oko pojedinačnih zvijezda. Tehnika koja najviše obećava za otkrivanje cirkumbinarnih planeta je tranzitna fotometrija, koja mjeri padove zvjezdane svjetlosti uzrokovane onim planetima čije su orbite orijentirane u Svemiru tako da povremeno prolaze između svojih zvijezda i teleskopa. U ovoj tehnici mjerenje smanjenja intenziteta svjetla zvijezde koristi se za zaključak o postojanju planeta. Da bi se točno odredila orbita planeta, potrebna su najmanje tri tranzitna događaja. Ovo postaje komplicirano kada planet kruži oko sustava s dvostrukom zvijezdom jer se tranziti neće dogoditi s istim intervalom preko iste zvijezde. Planet može proći jednu zvijezdu, a zatim proći drugu prije nego što ponovno prođe kroz prvu zvijezdu, i tako dalje,“ rekao je Haghighiour.

Još jedna komplikacija je da je orbitalni period cirkumbinarnih planeta uvijek mnogo duži od perioda orbite binarne zvijezde. To znači, da bi mogli promatrati tri tranzita, znanstvenici moraju dugo promatrati binarnost. Iako to nije bio problem s svemirskim teleskopom Kepler (ovaj je teleskop promatrao samo jednu regiju neba 3.5 godine), gotovo je nemoguće koristiti teleskop TESS za otkrivanje cirkumbinarnih planeta. Razlog leži u činjenici da TESS promatra jedan dio neba samo 27 dana (i najvjerojatnije neće više promatrati to područje). To znači da je zapravo nemoguće promatrati tri tranzita planeta tijekom razdoblja promatranja TESS-a.

Kako onda otkriti cirkumbinarni planet?

U članku objavljenom u Astronomical Journalu 2020., isti tim astronoma koji je detektirao cirkumbinarne planete pomoću teleskopa Kepler, uključujući Haghighipour, objavio je da su izumili novu tehniku ​​koja će im omogućiti otkrivanje cirkumbinarnih planeta pomoću teleskopa TESS. Ovi su autori pokazali da ako tijekom 27-dnevnog promatranja planet pokaže samo dva tranzita (prolazeći kroz svaku zvijezdu jednom), oni će moći detektirati planet.

Danas je isti tim astronoma objavio otkriće prvog kružnog planeta TESS koristeći svoju novu tehniku ​. TESS je promatrao ciljnu dvojnicu poznatu po svojoj kataloškoj oznaci, TIC 172900988, u jednom sektoru gdje je njegova svjetlosna krivulja pokazivala znakove dvaju tranzita, po jedan preko svake zvijezde – tijekom iste konjunkcije.

„Naša je grupa uspjela pokazati da je unatoč kratkom vremenu promatranja još uvijek moguće koristiti TESS za otkrivanje cirkumbinarnih planeta. Novi planet je dokaz valjanosti, primjenjivosti i uspjeha naše izumljene tehnike. Ovo otkriće pokazuje da naša nova tehnika funkcionira i da će moći pronaći mnogo više planeta,“ rekao je Haghighipour.

Svemirski teleskop TESS uočio je preko 2000 planeta u rekordna 24 mjeseca

Veselin B. Kostov et al., „TIC 172900988: A Transiting Circumbinary Planet Detected in One Sector of TESS Data,“ Earth and Planetary Astrophysics (2021).

Anonymus (10. studenoga 2021.), Circumbinary Planet Discovered by TESS Validates New Detection Technique, psi.edu (pristup 14. studenoga 2021.)