• Svemir
  • ‘Tamna strana’ Mjeseca snimljena prvi put prije 63 godine

‘Tamna strana’ Mjeseca snimljena prvi put prije 63 godine

Tamna strana mjeseca - nekad i danas slike - Curiosmos

Prvu sliku ‘udaljene strane’ – popularno zvane i ‘tamna strana’ – Mjeseca snimila je sovjetska letjelica Luna 3 7. listopada 1959. godine.

Lansirana s kazahstanskog kozmodroma Baikonur u listopadu 1959. godine, Luna 3 postala je treća letjelica koja je dosegla orbitu i prva svemirska letjelica koja je poslala fotografije udaljene strane Mjeseca. Iako su slike bile zrnate i nejasne, pružile su novu perspektivu na Mjesec kojeg smo do tada navikli gledat samo s ‘prednje’ strane. Nova slika bila je razlog za veliko slavlje.

NASA planira slijetanja na udaljenu stranu Mjeseca

Postoji iznenađujuća razlika između udaljene i bliže strane Mjeseca. Dakako Luna 3 imala je tehnološke limitacije zbog kojih slike – za današnje standarde – ne izgledaju impresivno, no onda su bile važan korak naprijed u istraživanju našeg kozmičkog susjeda. Slike suprotne strane otkrile su niz udarnih kratera različitih veličina i starosti.

Jedna od prvih slika 'udaljene strane' Mjeseca koju je uslikala Luna 3 (©nssdc.gsfc.nasa.gov).
Jedna od prvih slika ‘udaljene strane’ Mjeseca koju je uslikala Luna 3 (©nssdc.gsfc.nasa.gov).

Koristeći 35 mm Isochrome film – koji je otporan na zračenje i ekstremne temperature – kamera AFA-E1 snimila je 40 slika. Namjera je bila koristiti objektiv od 200 mm za snimanje slike cijelog mjesečevog diska i objektiv od 500 mm za snimanje slike područja na površini Mjeseca. Budući da je kamera bila fiksirana na samoj letjelici, slike različitih područja nastajale su tako da se cijela svemirska letjelica trebala rotirati.

Nove fotografije tamne strane Mjeseca!

Ovu nevjerojatnu kružnu panorama od 360 stupnjeva 'tamne strane' Mjeseca snimila je kineska misija Cheng'e 4. Slika jasno prikazuje lander, sjenu rovera i udarni krater (©CLEP/ Lunar and Planetary Multimedia Database).
Ovu nevjerojatnu kružnu panorama od 360 stupnjeva ‘tamne strane’ Mjeseca snimila je kineska misija Cheng’e 4. Slika jasno prikazuje lander, sjenu rovera i udarni krater (©CLEP/ Lunar and Planetary Multimedia Database).

Ukupno je 29 fotografija snimljeno između 03:30 i 04:10 UTC 7. listopada 1959. godine, pokrivajući 70% udaljene strane s udaljenosti između 63.500 i 66.700 kilometara iznad površine. Na Zemlju je poslano ukupno sedamnaest slika od čega je šest objavljeno (slike 26, 28, 29, 31, 32 i 35). S ovim slikama čovječanstvo je prvi put vidjelo prethodno skrivenu stranu Mjeseca. Pedeset godina kasnije – u lipnju 2009. godine – iz Svemirskog centra Kennedy na Floridi lansiran je Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO). Koristeći LRO-ove nevjerojatne karte globalne nadmorske visine, zajedno s fotografskim mozaicima snimljenim Lunom 3, moguće je točno rekreirati pogled snimljen Lunom 3.

10 fotografija Tamne strane Mjeseca