NASA planira slijetanja na udaljenu stranu Mjeseca

Ilustracija Draperovog landera SERIES-2, koji bi 2025. godine na površinu Mjeseca trebao spustiti NASA-ine znanstvene instrumente (©Draper).

NASA planira spustiti niz znanstvenih instrumenata u krater Schrödinger kako bi istražili relativno nepoznatu udaljenu ili drugu stranu našeg prirodnog satelita.

NASA-in plan

NASA je u četvrtak (21. srpnja) objavila da će oformiti tim predvođen agencijom Draperom da prenese niz znanstvenih instrumenata do kratera Schrödinger, udarnog bazena na suprotnoj strani Mjeseca. Spuštanje slijetnog uređaja Draper SERIES-2 planirano je za 2025. godinu.

Ako novi ugovor između NASA-e i Drapera vrijedan 73 milijuna dolara i sklopljen u okviru programa Commercial Lunar Payload Services (CLPS) bude uspješno realiziran predstavljat će prvo uspješno slijetanje NASA-e na suprotnu stranu Mjeseca. Naime, do danas je samo jedna zemlja, i to relativno nedavno, uspješno dovršila misiju na suprotnoj strani Mjeseca – kineski lander Chang’e 4 s roverom Yutu 2 stigao je u krater Von Kármán 2. siječnja 2019. godine.

Slijetanje na suprotnu stranu Mjeseca

Slijetanje na suprotnu stranu Mjeseca suočava se s nizom poteškoća i komplikacija budući da je ova strana izvan izravne radio komunikacije sa Zemljom, što znači da se sve informacije moraju poslati na naš planet putem satelitskog releja. NASA je pojasnila da bi ova misija bez ljudske posade na udaljenoj strani Mjeseca trebala prikupiti podatke o regiji koja je vrlo različita od mjesta slijetanja lunarnih misija Artemisa s posadom. Cilj je misije stoga saznati što više o našem prirodnom satelitu namjerno ‘ciljajući’ različite regije kako bismo dobili što bolji kontekst i razumijevanje Mjeseca. U sklopu misije Artemis astronauti će sletjeti u području južnog pola na bližoj strani Mjeseca.

Plan slijetanja Draperovog landera na površinu Mjeseca 2025. godine (©Draper).

Razumijevanje geofizičke aktivnosti na suprotnoj strani Mjeseca omogućit će nam dublje razumijevanje našeg Sunčevog sustava i pružiti informacije koje će nam pomoći da se pripremimo za misiju Artemis,“ rekao je Joel Kearns, zamjenik pomoćnog administratora za istraživanje pri NASA-i.

CLPS program

Program Commercial Lunar Payload Services (CLPS) – u sklopu kojega je i Draper odabran kao partner – NASA-in je program koji ima za cilj proučavanje povijesti i okoliša Mjeseca pomoću privatno razvijenih lendera i rovera koji će na Mjesec ponijeti znanstvene instrumente te na površini moći provoditi niz eksperimenata.

Draperov dizajn lendera temelji se na radu američke podružnice ispacea sa sjedištem u Tokiju, koja je 2021. godine predstavila robotski lender. Kako bi ostao u kontaktu sa Zemljom tijekom ‘blokate’ radio signala na drugoj strani Mjeseca, Draper planira sklopiti ugovor s agencijom Blue Canyon Technologies koja bi neposredno prije slijetanja trebala rasporediti dva satelita te tako omogućiti vezu s Zemljom.

Znanstveni instrumenti

Draperov lender prenosit će tri ‘paketa’ znanstvenih instrumenata. Prvi od njih je Farside Seismic Suite (FSS), koji se sastoji od dva seizmometra za mjerenje potresa na Mjesecu. Ovi podatci znanstvenicima će omogućiti da saznaju koliko često udaljenu stranu pogađaju mali meteoroidi. Lunar Interior Temperature and Materials Suite (LITMS) ispitat će kako unutrašnjost Mjeseca može provoditi toplinu i elektricitet, dok će posljednji – tj. treći – instrument, Lunar Surface ElectroMagnetics Experiment (LuSEE) tražiti elektrostatička svojstva iza neobične ‘plešuće prašine’ na površini Mjeseca. LuSEE će također ispitati interakcije solarnog vjetar (stalnog toka nabijenih čestica sa Sunca) i Mjesečeve površine i magnetskog polja.

NASA-in lander InSight nastavlja raditi punom parom

Gerelle Dodson et al. (21. srpnja 2022.), „NASA Selects Draper to Fly Research to Far Side of Moon,“ nasa.gov (pristup 23. srpnja 2022).

Elizabeth Howell (22. srpnja 2022.), „NASA moon program aims for a daring commercial landing on the far side in 2025,“ space.com (pristup 23. srpnja 2022).

„NASA CP-12 Award,“ draper.com (pristup 23. srpnja 2022).

David A. Kring, „Sampling the Lunar Farside in the South Pole-Aitken’s Schrödinger Basin,“ lpi.usra.edu (pristup 23. srpnja 2022).

Voliš naš sadržaj? Počasti nas sa kavom.

Buy Me a Coffee