NASA-in lander InSight nastavlja raditi punom parom

NASA-in lander InSight. Izvor: NASA/JPL-Caltech.

NASA-in robotski lander InSight koji je sletio na Mars (Elysium Planitia) još 2018., u posljednje se vrijeme susreo sa brojnim poteškoćama. Sada je nakon nekoliko mjeseci ‘zimske hibernacije’, konačno vraćen u puni pogon, a zaredalo se i nekoliko zanimljivih znanstvenih opažanja.

Oštra Marsova zima

Tim znanstvenika koji se bavi radom InSight-a, bio je suočen sa prilično teškim odlukama u lipnju ove godine. Morali su isključiti gotovo sve instrumente na landeru kako bi očuvali njegovu energiju.

Prašina i zemlja prekrile su njegove solarne panele, a dodatni problem je bio to što se Mars uvelike udaljio od Sunca zbog čega je InSight primao još manje količine svjetlosti i topline.

NASA-ini znanstvenici imali su još samo jedan preostali as u rukavu. Naredili su Landeru da svojom robotskom rukom skuplja te prosipa pijesak po svojim solarnim panelima kako bi vjetar mogao lakše otpuhati prljavštinu.

Spajanje InSight landera i njegovog zaštitnog oklopa 2015. Izvor: Wikimedia Commons.
Spajanje InSight landera i njegovog zaštitnog oklopa 2015. godine pod NASA-inom Jet Propulsion Laboratory-jem (JPL). Izvor: Wikimedia Commons.

„Da nismo reagirali tako brzo i efikasno, možda bismo propustili neka izrazito važna znanstvena otkrića“ objavio je glavni istraživač InSight-a iz NASA-inog JPL-a, Bruce Banerdt.

Mars se sada ‘vraća’ k Suncu i omogućuje InSightu da nakon teške i oštre zime, konačno proradi ‘punom parom’.

Tri Marsotresa u mjesec dana

Prije tjedan dana, lander je svjedočio jednom od najvećih i najdužih Marsotresa u svojem 1000 dana dugom posjetu Crvenom planetu, objavio je NASA-in JPL.

Potres magnitude 4,2 po Richteru, trajao je punih 90 minuta. Radi se o samo jednom u nizu od tri potresa koji su u posljednjih mjesec dana pogodili Mars.

InSight-ov seizmograf. Izvor: NASA/JPL-Caltech.
InSight-ov seizmograf (Seizmički eksperiment za unutrašnju strukturu – eng. skrać. SEIS) prekriven kupolom koja ga štiti od vjetra i termalnih poremećaja. Izvor: NASA/JPL-Caltech.

„Nakon dvije godine, Mars i dalje nudi nova iznenađenja kao što su npr. ova dva zanimljiva potresa” dodao je Banerdt.

Tim znanstvenika i dalje analizira nove Marsotrese. Utvrdili su da se svaki potres dogodio na zasebnoj lokaciji te da su se sastojali od valova međusobno različitih frekvencija.

Prema NASA-i to je od izuzetne važnosti za znanstvenik jer im pomaže da dobiju jasniju sliku o unutrašnjoj strukturi Crvenog planeta.

Anonymus (22. rujna 2021.), NASA’s InSight finds three big marsquakes, thanks to solar-panel dusting, Jet Propulsion Laboratory, Phys.org (pristupljeno 23. rujna 2021.)

Anonymus (22. rujna 2021.), NASA LANDER IS OFF LIFE SUPPORT AND BACK TO WORK, “IF WE HADN’T ACTED QUICKLY EARLIER THIS YEAR, WE MIGHT HAVE MISSED OUT ON SOME GREAT SCIENCE.”, Futurism.com (pristupljeno 23. rujna 2021.)