• Svemir
  • NASA-in InSight Lander otkriva tajnu unutarnje strukture Marsa

NASA-in InSight Lander otkriva tajnu unutarnje strukture Marsa

Znanstvenici su zaključili da je minerološki sastav Marsovog plašta možda sličan gornjem plaštu Zemlje.

Planetarni znanstvenici koji rade sa seizmografom SEIS marsovske automatske stanice InSight objavili su nove rezultate analize podataka prikupljenih uređajem. Znanstvenici su uspjeli procijeniti debljinu Marsove kore, odrediti veličinu jezgre planeta i otkriti da je kora višestruko bogatija radioaktivnim elementima od plašta planeta.

InSight je sletio na Mars krajem 2018. godine i bavi se istraživanjem unutarnje strukture i klime planeta. Stanica je opremljena s nekoliko znanstvenih instrumenata, ali najvažniji od njih je seizmograf SEIS koji je zabilježio prvi zemljotres u ožujku 2019. i od tada je otkrio više od tisuću pojedinačnih seizmičkih događaja.

Analiza širenja seizmičkih valova unutar planeta prethodno je omogućila znanstvenicima da približno shvate gdje leže granice slojeva Marsa i kolika je veličina njegove jezgre.

InSight mjeri debljinu marsove kore

U tri nova rada planetarni znanstvenici iz međunarodnog tima InSight, radeći s podacima dobivenim od SEIS-a, objavili su rezultate studija unutarnje strukture Marsa. Amir Khan s Instituta za geofiziku u Zürichu i njegovi kolege koristili su izravne (P i S) i reflektirane od površine (PP, PPP, SS i SSS) seizmičke valove generirane tijekom osam Marsquaksa za proučavanje strukture planeta do dubine od 800 kilometara.

Znanstvenici su utvrdili da se litosfera Marsa proteže u dubinama od 400-600 kilometara, što ga čini debljim nego u Zemljinom slučaju.

Štoviše, u usporedbi s plaštom, Marsova kora je 13-20 puta bogatija radioaktivnim elementima, čije raspadanje jako zagrijava ovaj sloj. Pokazalo se da su ove procjene veće od onih dobivenih tijekom istraživanja površine Marsa orbiterima.

Seizmogram potresa S0235b (a) i njegovih povećanih dijelova (b, c). Izvori: Amir Khan i sur. / Znanost, 2021

Brigitte Knapmeyer-Endrun s Instituta za geologiju i mineralogiju Sveučilišta u Kölnu i njezini kolege koristili su seizmičke događaje za procjenu debljine i slojeva Marsove kore na mjestu slijetanja stanice. Znanstvenici su zaključili da mogu postojati dva modela kore: tanka i gusta.

U slučaju tankog modela, kora je debela od 15 do 25 kilometara i može se podijeliti u dva sloja. U slučaju guste kore, njena debljina bit će od 27 do 47 kilometara i u njoj se mogu razlikovati tri sloja.

Modeli tanke i guste kore Marsa iz podataka InSight. Izvor: Brigitte Knapmeyer-Endrun i sur. / Znanost, 2021

Ako promatramo čitav planet kao cjelinu, tada je u okviru tankog modela prosječna debljina kore od 24 do 38 kilometara, a najveća dopuštena gustoća mu je 2850 kilograma po kubičnom metru.

U slučaju debelog modela, prosječna debljina kore je 39 do 72 kilometra, a najveća dopuštena gustoća mu je 3100 kilograma po kubiku. Za oba modela pokazalo se da je gustoća kore znatno niža nego što bi se očekivalo na temelju svojstava površinskog sloja Marsa.

Konačno, (Simon C. Stähler) s Instituta za geofiziku u Zürichu i njegovi kolege koristili su seizmičke valove kako bi pročistili granicu između Marsovog plašta i njegove jezgre tekućeg metala.

Model unutarnje građe Marsa zasnovan na podacima zabilježenih Marsquaksa. Izvor: Simon C. Stähler i sur. / Znanost, 2021

Pokazalo se da je polumjer jezgre 1830 ± 40 kilometara, a prosječna gustoća mu je od 5,7 do 6,3 grama po kubnom centimetru, što zahtijeva značajnu količinu lakih elemenata otopljenih u jezgri željeza i nikla, posebno sumpora (10 -15 posto ukupne mase), kisika (<5 posto ukupne mase) te vodika i ugljika (<1 posto ukupne mase).

Znanstvenici su zaključili da je mineraloški sastav Marsovog plašta možda sličan gornjem plaštu Zemlje, dok planetu nedostaje relativno gust i toplinski izolirajući donji plašt. To je u skladu s modelom u kojem je Mars posjedovao globalno magnetsko polje generirano dinamo-efektom prije 4,5-3,7 milijardi godina, a zatim se relativno brzo ohladilo, zbog čega se sada mogu promatrati samo magnetizirani dijelovi kore planeta.

• Khan, A., Ceylan, S., & Driel, M. van. (2021, July 23). Upper mantle structure of Mars from InSight seismic data. Science.
• Knapmeyer-Endrun, B., Panning, M. P., & Bissig, F. (2021, July 23). Thickness and structure of the martian crust from InSight seismic data. Science.
• NASA. (2021, July 22). NASA’s InSight Reveals the Deep Interior of Mars – NASA’s Mars Exploration Program.
 O’Callaghan, J. (2021, July 22). InSight Lander Makes Best-Yet Maps of Martian Depths. Scientific American.
 Stähler, S. C., Khan, A., & Banerdt, W. B. (2021, July 23). Seismic detection of the martian core. Science.