NASA Lander primjetio snažne potrese na Marsu

InSight je zabilježio neke od najintenzivnijih Marsquakesa do sada.

U ožujku ove godine, SEIS seizmograf automatske stanice InSight registrirao je dva nova intenzivna “Marsquakesa”. Izvor podrhtavanja ponovno je u regiji Cerberus Fossae za koju se zna da je mlada i aktivna tektonska struktura.

U ožujku 2019. InSight je registrirao prvi Marsquake. Seizmograf SEIS uspio je okončati dugotrajnu raspravu o tome je li Mars još uvijek seizmički aktivan zbog procesa koji se događaju u njegovim dubinama.

Od tada je otkrio više od petsto takvih događaja, čija jačina nikad ne prelazi 4. To je planetarnim znanstvenicima omogućilo da shvate gdje leže granice unutarnjih slojeva Marsa.

Nadalje, NASA je nedavno otkrila rezultate revolucionarne studije koja je potvrdila stvarnu veličinu jezgre planeta. O ovom otkriću imamo zasebni članak koji možete pročitati ovdje.

Opći prikaz platforme za slijetanje i lokacije znanstvenih instrumenata. Izvori: NASA / JPL-Caltech

Tim znanstvenika koji rade na seizmografskim podacima InSight-a nedavno je izvijestio o dva nova jasna slučaja registracije Marsquakesa, koji su zabilježeni 7. i 18. ožujka 2021. godine, a imali su magnitude 3,3 i 3,1. Dva prethodna seizmička događaja koja su zabilježena imala su magnitude 3,6 i 3,5.

Unutarnja struktura seizmometra SEIS. Izvor: IPGP / David Ducros

Znanstvenici su otkrili da su ovi nedavni potresi imali najmoćnije potresne udare zabilježene na Crvenom planetu, a njihovi izvori su u regiji Cerberus Fossae, koja je mreža rasjeda u Marsovoj kori. Novi podaci podupiru ideju da je ovo područje jedna od najmlađih tektonskih struktura na planetu, koja je postala središte seizmičkih aktivnosti.

Znanstvenici primjećuju da je tijekom rada seizmograf zabilježio dvije različite vrste potresa na planetu. Neki su bili više poput zemaljskih i širili se i unutar planeta i blizu njegove površine. Međutim, druga vrsta bila je više poput mjesečevih podrhtavanja raštrkanih unutar planete. Sva četiri nova snažna seizmička događaja na Marsu pripisana su “zemaljskom” tipu.

Ova slika prikazuje klizišta u Cerberus Fossae, mladoj tektonskoj regiji koja stvara neke od najmoćnijih marsquakesa ikad zabilježenih. Izvor: NASA / JPL-Caltech / Sveučilište u Arizoni

Trenutno seizmograf radi u najidealnijim radnim uvjetima. Vjetrovi koji ometaju rad uređaja splasnuli su. Štoviše, InSight je prekrio spoj koji spaja seizmograf s platformom za slijetanje. To je neophodno kako bi se smanjio šum uzrokovan dnevnim varijacijama temperature.

4. ožujka 2021., InSight je iskopao dva mala rova s kantom instaliranom na kraju 2,4-metarske robotske ruke IDA (Instrument Deployment Arm). Skupljao je pijesak u hrpe i 15. ožujka prekrio seizmograf prvom turom zemlje. To je neophodno kako bi se pijesak mogao izliti na spoj bez utjecaja na područje gdje je kapa omeđena površinom Marsa.

Dok InSight trenutno djeluje i registrira marsquakese u idealnim radnim uvjetima, uskoro će seizmograf morati privremeno zaustaviti svoj rad zbog početka marsovske zime.

• Carpineti, D. (2021, April 02). NASA’s insight have measured two New Sizable Marsquakes.
• Greicius, T. (2021, April 01). NASA’s insight detects two Sizable quakes on Mars.
• NASA. (2021, April 01). NASA’s insight detects two Sizable quakes on Mars – NASA’S InSight Mars lander.
• O’Neill, M. (2021, April 01). Marsquake! NASA’s InSight detects two Sizable quakes on Mars.