• Svemir
  • Poslušajte 6 neobičnih zvukova snimljenih na površini Marsa

Poslušajte 6 neobičnih zvukova snimljenih na površini Marsa

NASA-ina misija InSight na površini Marsa zabilježila je seriju “jezivih” zvukova.

Otkako je sletjela na crveni planet u studenom prošle godine, NASA-ina misija InSight uspješno je otkrila više od 100 događaja, od kojih se 20-ak smatra potresima.

Lander nam je pružio neviđen uvid u Mars, iako InSight ostaje na istoj poziciji na Marsu gdje je sletio u studenom prošle godine. Lander je proveo skoro godinu dana na površini Marsa. Do sada nas je misija nagrađivala raznim simfonijskim zvukovima s Marsa.

Zahvaljujući izuzetno osjetljivom seizmometru svemirske letjelice, NASA je zabilježila niz “neobičnih zvukova” na Marsu, koji se mogu čuti na nedavno objavljenim audio snimkama. Instrument nazvan Seizmički eksperiment za unutarnju strukturu (SEIS) izgrađen je kako bi mogao prikupiti različite vibracije koje se na Marsu pojavljuju kao suptilni povjetarac.

Uvid bez presedana

Neobrađena verzija slike koju je na Marsu snimio InSight. Zasluge za slike: NASA / JPL-Caltech.

Neki od zvukova koje je uhvatila misija InSight odgovaraju potresima i naletima vjetra na Marsu. Znanstvenici su prilagodili zvukove tako da ih može čuti ljudsko uho.

InSightov seizmograf sposoban je snimati zvučne valove poput onih nastalih naletima vjetra ili čak pokretima robotske ruke sonde i drugih mehaničkih alata.

Nikada prije znanstvenici nisu mogli čuti što se događa na Marsu. Brojne prošle misije pružale su neviđen pogled na Marsov krajolik. Ali sve dok se InSight nije probio do površine Marsa, zapravo nismo mogli čuti kako Mars zvuči.

“Bilo je uzbudljivo, pogotovo na početku, čuti prve vibracije landera”, rekao je Constantinos Charalambous , član znanstvenog tima InSight s Imperial Collegea u Londonu koji radi sa SP senzorima. “Možete zamisliti što se stvarno događa na Marsu dok InSight sjedi na otvorenoj površini.”

Instrument SEIS u položaju na Marsovoj površini. Zasluga za sliku: NASA / JPL-Caltech.

Većina podataka koje je InSight poslan da prikupi povezani su s potresima. Za razliku od Zemlje, potresi na Marsu su uzrokovani hlađenjem i stezanjem, što rezultira lomovima na marsovskoj kori. Budući da Mars ima krateriranu površinu, potresi na crvenom planetu mogu trajati oko jedne minute.

Za usporedbu, zemljotresi traju po nekoliko sekundi.

Preko dana su u pokretu različiti dijelovi InSight-a. Oni također proizvode zvukove. Uz to, seizmetar bilježi i vjetrove. To znači da u potrazi za potresima istraživači tijekom noći osluškuju promjene na instrumentima.

Osim što su na Marsu čuli potrese i udare vjetra, instrumenti InSight-a su zabilježili i niz neobičnih promjena. Na jednoj od snimaka s Marsove površine čuje se čudan zvižduk. Iako znanstvenici ne znaju točno što je uzrok, vjeruju da je buka nastala zbog ometanja elektronike seizmometra.

Lander InSight također je snimio svoje jedinstvene zvukove. Oni nastaju uslijed širenja i stezanja različitih dijelova unutar seizmometra. Ove promjene unutar instrumenta najvjerojatnije su uzrokovane gubitkom topline.

Posebni zvukovi na Marsu

Ovdje pogledajte neke od najčudnijih zvukova koje je pokupio InSight.

Prvi potres na Marsu koji je zabilježio lander InSight (na početku snimanja ćete čuti vjetar na Marsu):

Snimka još jednog potresa na Marsu:

Snimka buke koju je pokupio Sol 235:

Zvukovi koje lander stvara tokom rada na površini Marsa:

Na snimci u nastavku možete čuti „zvonjavu“ koju lander proizvodi:

U ovom audio zapisu, čuti ćete zvukove senzora tlaka InSight:

NASA-in Insight dvogodišnja misija je postavljena za istraživanje jednog od manje poznatih dijelova crvenog planeta: njegove tajanstvene unutrašnjosti. Mnogi instrumenti misije nude neviđene podatke o površini i unutrašnjosti crvenog planeta.