SpaceX uspješno lansirao na ISS nove astronaute

crew-5

Danas u 18 sati SpaceX uspješno je lansirao misiju Crew-5 prema Međunarodnoj svemirskoj postaji s četvoro novih astronauta.

SpaceX Crew-5 peta je misija NASA-inog programa Commerical Crew Program u sklopu kojeg privatne svemirske kompanije prevoze ljude na Međunarodnu svemirsku postaju (ISS). U letjelici imena Endurance, tipa Dragon, stavljenoj na SpaceX-ovo lansirno vozilo Falcon 9, u 18 sati po srednjoeuropskom vremenu iz Svemirskog centra Kennedy na Floridi poletjelo je dvoje Amerikanaca, Japanac i Ruskinja. Njihov se dolazak na ISS očekuje sutra, 6. listopada oko 11 sati navečer. Astronauti će dakle provesti otprilike 29 sati u orbiti oko Zemlje dok se Endurance po putanji i brzini prilagodi ISS-u, nakon čega će doći do spajanja dvaju letjelica i prelaska astronauta na ISS.

Prema trenutnim planovima astronauti bi na ISS-u trebali provesti otprilike 5 mjeseci, gotovo cijelo vrijeme vršeći znanstvene pokuse u sklopu istraživačke misije Expedition 68, nakon čega se na proljeće očekuje njihov povratak. U sklopu misije za NASA-u su na ISS otišli Nicole Aunapu Mann, zapovjednica misije i prva američka Indijanka u svemiru, te Josh Cassada, koji vrši dužnost pilota. Pridružili su im se i inženjer Koichi Wakata iz Japanske svemirske agencije, te Anna Kikina iz Roscosmosa, što u vremenima nove napetosti između Rusije i Zapada nosi veliku diplomatsku težinu.

Crew-5 posada
Posada misije SpaceX Crew-5. Slijeva nadesno: Wakata, Mann, Cassada, Kikina. Izvor: NASA.

„Vrlo sam ponosna što predstavljam američke Indijance i svoje nasljedstvo. Svi dolazimo iz vrlo specifičnih, različitih pozadina. Svi dolazimo iz različitih obrazovnih i specijalističkih pozadina, te je jako lijepo vidjeti da se svi slažemo“, izjavila je Mann. Inače, troje od četvoro astronauta misije Crew-5 prebačeno je na tu misiju nakon odgađanja u Boeingovom programu Starliner. Mann je trebala letjeti u sklopu testne misije Boe-CFT, dok su Cassada i Wakata trebali biti članovi posade misije Starliner-1. Nadalje, ovo je prvi let u svemir za sve članove osim Wakate, koji je sa svojih 59 godina praktički veteran svemirskih letova (ovo mu je peti let u svemir).

Lansiranje Endurancea povrh rakete Falcon 9 pogledajte ovdje:

Na postaji će astronaute dočekati sedmoro drugih astronauta, četvoro od kojih su članovi SpaceX-ove misije Crew-4 koja je poletjela u travnju i koja završava za nekoliko dana povratkom astronauta na Zemlju. Jednom kada posada misije Crew-4 napusti ISS, trenutna zapovjednica postaje Samantha Cristoforetti (Europska svemirska agencija) predati će palicu Mann.

SpaceX, sa svojom flotom raketa Falcon 9 i Falcon Heavy, trenutno je jedini aktivni prijevoznik ljudi u svemir za NASA-u, iako se uskoro očekuje konkurencija u obliku drugih kompanija. Prva takva konkurencija biti će Boeing sa svojim programom Starliner, čija se prva komercijalna misija očekuje za rujan 2023. godine. Glede tehničkih parametara, letjelica Starliner relativno je slična SpaceX-ovom Dragonu i NASA-inom Orionu, samo što će biti sposobna prevoziti i do sedmoro ljudi odjednom, dok će se svaka pojedinačna letjelica moći koristiti i do deset puta. Za potrebe lansiranja Boeing pak planira koristiti raketu Atlas V koju su razvili Lockheed Martin, kompanija koja zajedno s Boeingom čini zajednički pothvat United Launch Alliance.

Dinner, Josh. „SpaceX launches Crew-5 astronauts on historic flight to space station for NASA“. Space.com, 2022. https://www.space.com/spacex-crew-5-astronaut-launch-success (5.10.2022.).

„NASA’s SpaceX Crew-5 Mission“. NASA Blogs, 2022. https://blogs.nasa.gov/crew-5/ (5.10.2022.).