• Svemir
  • Rusija se povlači s Međunarodne svemirske postaje do 2025.

Rusija se povlači s Međunarodne svemirske postaje do 2025.

ISS. Izvor: interestingengineering.com

Jurij Borisov, čelnik Roscosmosa, ruske svemirske agencije, u utorak je objavio na sastanku s ruskim predsjednikom Vladimirom Putinom da se Rusija namjerava povući s ISS-a nakon što joj istekne obveza krajem 2024. godine.

Rusija se povlači s ISS-a

“Donesena je odluka o napuštanju postaje nakon 2024.”, navodi Borisov. “Mislim da ćemo do tog vremena već početi sastavljati rusku orbitalnu stanicu”, dodao je, referirajući se na plan izgradnje isključivo ruske svemirske stanice pod nazivom Russian Orbital Service Station, prvi put predložene još 2021. godine.

Roscosmos je već ranije signalizirao svoju namjeru povlačenja s ISS-a nakon 2024. Bivši čelnik Roscosmosa, Dmitrij Rogozin, iznio je slične tvrdnje još u lipnju 2021. te ponovno u travnju i svibnju 2022., navodeći ekonomske sankcije Sjedinjenih Država Rusiji kao glavni razlog. S druge strane, sankcije Rusiji dodatno su pojačane nakon invazije Ukrajine u veljači.

Kako izgleda jedna orbita ISS-a oko Zemlje?

NASA ne dobiva službene obavijesti

NASA kaže da je nitko nije službeno obavijestio o povlačenju Rusije s ISS-a, tvrde u The New York Timesu. Iako trenutna obveza Rusije ističe krajem 2024., NASA bi htjela nastaviti operacije međunarodne svemirske postaje sve do 2030.

Prvi modul međunarodne postaje lansiran je još 1998., a austronauti tamo žive od studenog 2000.-e Postaja je inače udruženi poduhvat SAD-a, Rusije, Kanade, Europe i Japana.

Eksluzivno — Intervju s čovjekom koji je sa Zemlje snimio ISS i astronaute

Hoće li postaja uopće izdržati do 2030.?

Povlačenje Rusije moglo bi onemogućiti buduće operacije na međunarodnoj svemirskoj postaji, tvrdi Jordan Bimm u intervjuu za USA Today, “To bi praktički bila noćna mora.”

Problem je što se Međunarodna svemirska postaja sastoji od dva međuovisna dijela. Jednim upravlja NASA, a drugim Rusija. Solarni paneli na NASA-inom dijelu generiraju većinu energije, no ruski dio, osigurava pogon za guranje ISS-a u višu orbitu, sprječavajući njen pad na Zemlju. Povlačenjem Rusije, bit će potrebno primijeniti drugačija sredstva za propulziju kako bi ISS mogao ostati u orbiti.

Ranije ove godine, NASA je objavila plan za deaktivaciju stare svemirske postaje u siječnju 2031., dopuštajući ISS-u da padne u regiju Tihog oceana poznatu kao Point Nemo. NASA je potpisala ugovore s tri privatne tvrtke za lansiranje nekoliko novih komercijalnih svemirskih postaja do kraja 2020.-ih.

Svemirski otpad prisilio astronaute na ISS-u da se evakuiraju u svoje povratne letjelice

Bacon J., Ortiz J. L., Tebor C. (26. srpnja 2022.), Russia quitting space station could trigger program ‘nightmare’; Brittney Griner awaits prison fate: Live Ukraine updates, Eu.usatoday.com (pristup 27. srpnja 2022.)

Chang K., Nechepurenko I. (26. srpnja 2022.), Russia Says It Will Quit the International Space Station After 2024, The New York Times – Nytimes.com (pristup 27. srpnja 2022.)

Specktor B. (26. srpnja 2022.), Russia will withdraw from the ISS as soon as 2025, Livescience.com (pristup 27. srpnja 2022.)