Rusija ponovno prijeti povlačenjem s ISS-a

ISS. Izvor: interestingengineering.com
autor

Čelni čovjek ruske svemirske agencije u subotu 2. travnja 2022. godine ponovno je uputio ozbiljne prijetnje o povlačenju Rusije s ISS-a koje bi moglo ugroziti budućnost postaje.

Povlačenje Rusije s postaje

Rusija će prekinuti suradnju na Međunarodnoj svemirskoj postaji (eng. International Space Station ili ISS), rekao je Dmitrij Rogozin, čelnik ruske svemirske agencije Roscosmos.

Prema njegovim navodima – podijeljenim na društvenim mrežama – Rusija više neće surađivati s partnerima poput NASA-e i Europske svemirske agencije. Rogozin je na kraju osvrta na sankcije Zapada rekao da će Ruska svemirska agencija uskoro ruskom vodstvu dostaviti pojedinosti oko krajnjeg roka dokidanja suradnje s drugim svemirskim agencijama na održavanju ISS-a.

Ipak, Rogozin nije iznio pojedinosti o svojoj prijetnji – uključujući vremenski okvir unutar kojeg bi se Rusi trebali povući s postaje, zbog čega je najvjerojatnije riječ tek o još jednoj u nizu njegovih prijetnji.

Odgovor na sankcije Zapada

Međunarodna svemirska postaja godinama je hvaljena kao primjer suradnje između Moskve i Washingtona te kao simbol normalizacije odnosa nakon Hladnog rata; danas – nažalost – postaje ‘poprište’ novih sukoba.

Zapadne države već nekoliko tjedana pojačavaju pakete sankcija Ruskoj Federaciji zbog napada na Ukrajinu. Tako je, primjerice, suradnju s Rusijom nedavno prekinula i Europska svemirska agencija, dokinuvši planove o lansiranju europskog rovera za istraživanje površine Crvenog planeta u sklopu misije ExoMars.

Slično je postupio i Njemački svemirski centar (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt ili DLR) koji je prekinuo suradnju s Roscosmosom na projektu svemirskog teleskopa Spektr-RG koji je ubrzo postao ‘prva žrtva’ otkazanog partnerstva. Na ovo povlačenje reagirao je i Rogozin iznoseći oštre prijetnje: „Smirite se inače će smrt Međunarodne svemirske postaje biti na vašoj duši!“

Posljednja suradnja Zapada i Rusije

ISS je posljednji preostali značajan svemirski projekt na kojem Rusija radi s drugim svemirskim agencijama, nakon što su druga lansiranja i radovi otkazani nakon ruske invazije na Ukrajinu. Međunarodna postaja ujedno je i najvažniji projekt, budući da ovaj dom brojnim astronautima iziskuje stalno održavanje u orbiti kako bi se izbjeglo da postaja padne natrag na Zemlju.

Rogozin je u više navrata zaprijetio da bi sankcije Zapada mogle poremetiti taj rad i dovesti do toga da postaja „padne u more ili na kopno“. Međutim, barem za sada, sve operacije još uvijek teku glatko. Štoviše, Rusija je prošlog tjedna sigurno natrag na Zemlju spustila NASA-inog astronauta Marka Vande Heija.

Prijetnja početkom ožujka

U ožujku su iz Roscosmosa upućeni apeli na svemirske agencije diljem svijeta u kojem se tražilo da se ukinu sankcije tvrtkama u ruskoj raketnoj i svemirskoj industriji kako bi zajamčili nastavak radova na ISS-u. U sklopu apela poslan je i ultimatum da se sankcije prekinuo u roku od mjesec dana.

Dakako, kao što je poznato, sankcije nisu podignute, zbog čega se danas Rogozin ponovno oglasio: „Vjerujem da je obnova normalnih odnosa između partnera na Međunarodnoj svemirskoj postaji i drugim zajedničkim projektima moguća samo uz potpuno i bezuvjetno ukidanje nezakonitih sankcija. Konkretni prijedlozi Roskosmosa o završetka suradnje unutar ISS-a sa svemirskim agencijama Sjedinjenih Država, Kanade, Europske Unije i Japana bit će dostavljeni vodstvu naše zemlje u bliskoj budućnosti.“

Još jedna u nizu prijetnji?

Ipak, kao što je rečeno, Rogozin nije jasno rekao o kojem je roku riječ. Naime, NASA, Rusija i druge države uključene u projekt ISS-a imaju ugovor o suradnji koji traje do 2024. godine, a poznato je da ga SAD želi produljiti i na 2030.

Kathy Lueders, NASA-ina pomoćnica administratora za svemirske operacije, u četvrtak je rekla da su pregovori u tijeku: „Svi naši međunarodni partneri, uključujući Roscosmos, napreduju u kretanju prema proširenju postaje do 2030…. Svi razumijemo važnost ovog kontinuiranog partnerstva čak i u ovim stvarno, stvarno, jako teškim vremenima.“

Trenutno se suradnja nastavlja dok se na ISS-u nalazi skupina od sedam astronauta – uključujući i tri ruska kozmonauta – pod vodstvom NASA-inog astronauta Toma Marshburna te nam ostaje vidjeti je li ovo još jedna u nizu Rogozinovih prijetnji ili Rusi stvarno planiraju povlačenje.

Suspendirano lansiranje ExoMars rovera

Andrew Griffin (2. travnja 2022.), „Russia says co-operation on the ISS will end,“ independent.co.uk (pristup 2. travnja 2022).

Matthew Mpoke Bigg, Kenneth Chang (2. travnja 2022.), „Is Russia quitting the International Space Station? Not quite.,“ nytimes.com (pristup 2. travnja 2022).

Anonymus (17. ožujka 2022.), „N° 9–2022: ExoMars suspended,“ esa.int (pristup 2. travnja 2022).

Anonymus (3. ožujka 2022.), „DLR ceas­es bi­lat­er­al co­op­er­a­tion with Rus­sia,“ dlr.de (pristup 2. travnja 2022).

Even Gough (8. ožujka 2022.), „Germany’s Space Agency Cancels all its Projects With Russia. They Even Turned off an Instrument on a Russian Space Telescope,“ universetoday.com (pristup 2. travnja 2022).