Njemački svemirski centar prekida suradnju s Rusijom

autor

Europska svemirska agencija (ESA) i Njemački svemirski centar (DLR) u proteklih 10 dana donijeli su odluke o prestanku svih suradnji s Ruskom svemirskom agencijom (Roscosmos).

Rat koji se preljeva u svemir

Zapadne države već nekoliko tjedana pojačavaju pakete sankcija Ruskoj Federaciji zbog napada na Ukrajinu, a nedavno je i Njemački svemirski centar (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt ili DLR) najavio prestanak suradnje s Ruskom svemirskom agencijom (Roscosmos). Čini se da je svemirski teleskop Spektr-RG, zajednička misija Rusije i Njemačke, prva žrtva otkazanog partnerstva.

Njemačka upravlja rendgenskim instrumentom eROSITA na svemirskom teleskopu Spektr-RG. Riječ je o primarnom instrumentu ove letjelice koji je obavio prvo snimanje cijelog neba u rasponu rendgenskih zraka srednje energije. Proučavao je i crne rupe, strukturu svemira velikih razmjera te galaktičke izvore x-zraka.

Odluka Njemačke svemirske agencije

U svom priopćenju od 3. ožujka 2022. DLR navodi sljedeće:

Kao jedna od najvećih istraživačkih organizacija u Europi, Njemačka svemirska agencija predana je uključivanju u međunarodnu suradnju za dobrobit društva i industrije. DLR zapošljava osoblje iz 96 zemalja. Zalažemo se za miran suživot svih nacija i naroda. Nasilje nikada ne smije biti sredstvo za postizanje ciljeva bilo koje vrste. Stoga gledamo na razvoj događaja u Ukrajini s velikom zabrinutošću i osuđujemo neprijateljske postupke Rusije.

Njemačka svemirska agencija surađuje s ruskim institucijama na brojnim istraživačkim projektima, u nekim slučajevima uz sudjelovanje drugih njemačkih istraživačkih organizacija i sveučilišta te međunarodnih partnera.

U pozadini agresivnog napada na Ukrajinu, Izvršni odbor DLR-a poduzima sljedeće mjere:

– Prekidaju se sve aktivnosti suradnje s ruskim institucijama na tekućim projektima ili projektima u fazi planiranja.

– Neće biti novih projekata ili inicijativa s institucijama u Rusiji.

Gdje je potrebno, DLR će stupiti u koordinaciju s drugim nacionalnim i međunarodnim partnerima.

Odgovor Rusije

Izjava DLR-a ne ostavlja mjesta dvosmislenostima te je tek jedna u nizu napetosti koje postoje na relaciji između Rusije i Njemačke, ali i svih drugih država demokratskog svijeta.

Na ruski odgovor nije se trebalo dugo čekati. Roscosmosov upravitelj Dmitry Rogozin izjavio je: „Uzimajući u obzir potpuno neprihvatljive postupke naših njemačkih kolega, prije svega DLR-a, Roscosmos je isključio ‘Spektr-RG’, jedan od teleskopa koji se trenutno nalazi na udaljenosti od 1.5 milijuna kilometara od Zemlje. Ovo je potpuno civilna međunarodna misija istraživanja zvjezdanog neba“ te dodao da Rusija ima sve neophodne resurse da sama provede eksperimente.

Svega nekoliko dana kasnije Rogozin se oglasio i na svom Twitteru upućujući ‘prijeteće’ poruke – „Smirite se inače će smrt Međunarodne svemirske postaje biti na vašoj duši!“. Rogozin se pritom, dakako, referirao na ruski sastavni dio ISS-a te prijetio da bi povlačenje Rusije s Međunarodne svemirske postaje mogao biti koban po nju.

Znanost u sjeni rata

Njemačka nije jedini entitet koji je okončao kooperativne svemirske aktivnosti s Rusijom. OneWeb, tvrtka za satelitske komunikacije u Velikoj Britaniji, također je otkazala svoj radni aranžman s Roscosmosom. OneWeb do sada je lansirao preko 600 komunikacijskih satelita na ruskim raketama s kozmodroma Baikonur. Jučer je – 17. ožujka – objavljena i odluka Europske svemirske agencije o prestanku suradnje s Rusijom na projektu ExoMars.

Otkazivanje DLR-ove suradnje s Rusijom stavio je pred neizvjesnost budućnost misije Spektr-RG. Ova misija trebala je trajati još barem četiri godine, a eROSITA je dovršila četiri od svojih osam planiranih istraživanja neba. Misija je do sada koštala oko 600 milijuna dolara. Ostaje nejasno hoće li misija uopće biti dovršena, te ako se Rusija odluči dovršiti ju sama hoće li to uopće moći bez njemačke pomoći.

Suspendirano lansiranje ExoMars rovera

Anonymus (3. ožujka 2022.), „DLR ceas­es bi­lat­er­al co­op­er­a­tion with Rus­sia,“ dlr.de (pristup 18. ožujka 2022).

Anonymus (17. ožujka 2022.), „N° 9–2022: ExoMars suspended,“ esa.int (pristup 18. ožujka 2022).

Even Gough (8. ožujka 2022.), „Germany’s Space Agency Cancels all its Projects With Russia. They Even Turned off an Instrument on a Russian Space Telescope,“ universetoday.com (pristup 18. ožujka 2022).