Amerika sletila na Mjesec zahvaljujući privatnom sektoru

lander Odisej

Očekuje se da će slike snimljene kamerom “EagleCam”, smještenom na vanjskom dijelu letjelice za snimanje posljednjih sekundi slijetanja, biti objavljene tijekom današnjeg dana, prema riječima člana tima koji je sudjelovao u izradi kamere za AFP.

Za prvi put od vremena misija Apollo, američka svemirska letjelica je uspješno sletjela na površinu Mjeseca. Riječ je o bespilotnoj komercijalnoj letjelici koju je financirala NASA s ciljem pripreme za povratak američkih astronauta na Zemljin satelit kasnije tijekom ovog desetljeća. Odisej, izrađen od strane tvrtke Intuitive Machines sa sjedištem u Houstonu, uspješno je sletio blizu južnog pola Mjeseca u petak u 00:23 po Hrvatskom Vremenu. Sletanje je obilježeno napetim trenucima tijekom finalnog pristupa kada su kontrolori leta prešli na eksperimentalni sustav za slijetanje, a potom je uslijedilo nekoliko minuta čekanja prije nego što je uspostavljen radio kontakt s letjelicom nakon njezina zaustavljanja.

“Danas, nakon više od pola stoljeća, SAD je ponovno prisutan na Mjesecu,” izjavio je Bill Nelson, administrator NASA-e, u video poruci. “Ovo je prvi put u povijesti čovječanstva da je komercijalna, američka tvrtka pokrenula i predvodila putovanje do tamo.

Uskoro stižu EagleCam slike

Očekuje se da će slike snimljene kamerom “EagleCam”, smještenom na vanjskom dijelu letjelice za snimanje posljednjih sekundi slijetanja, biti objavljene tijekom današnjeg dana, prema riječima člana tima koji je sudjelovao u izradi kamere.

“Nakon rješavanja problema s komunikacijom, kontrolori leta potvrdili su da je Odisej stabilan i počeo slati podatke,” objavila je tvrtka Intuitive Machines u svojoj najnovijoj obavijesti na platformi X. “U ovom trenutku radimo na prenosu prvih slika s površine Mjeseca.”

Nedavni neuspjeh slijetanja na Mjesec od strane druge američke tvrtke dodatno je povećao uloge, ističući potrebu da privatna industrija dokaže svoju sposobnost ponavljanja uspjeha koji je NASA ostvarila tijekom posade Apollo 17 misije 1972. godine. Suočavanje s tehničkim izazovima dodatno je naglašeno kada je navigacijski sustav na letjelici zakazao, a Odisej je završni dio puta odradio koristeći eksperimentalni laserski navigacijski sustav razvijen od strane NASA-e, prvotno namijenjen samo kao demonstracija tehnologije.

Iako se očekivalo da će potvrda o slijetanju stići nekoliko sekundi nakon događaja, prošlo je gotovo 15 minuta dok su se komentatori pitali je li letjelica možda sletjela pod nezgodnim kutom. “Naša oprema je na površini Mjeseca i šalje podatke,” potvrdio je Tim Crain, glavni tehnološki direktor tvrtke, dok je u kontrolnom centru odjeknuo pljesak.

Odisej je sletio u krater Malapert A

Odisej je sletio u krater Malapert A, koji se nalazi 300 kilometara od južnog pola Mjeseca. NASA planira izgraditi dugotrajnu prisutnost na Mjesecu i koristiti polarni led za proizvodnju pitke vode i goriva za rakete, što je dio njezinog vodećeg programa Artemis. Trenutačna misija predstavlja jedan od prvih koraka u istraživanju južnog pola Mjeseca kako bi se prikupili podaci o uvjetima u kojima će budući astronauti boraviti, rekao je Joel Kearns, visoki službenik NASA-e.

Prva posada NASA-e na ovu regiju planirana je ne prije 2026. godine. U međuvremenu, Kina, američki geopolitički suparnik, također planira poslati svoju prvu posadu na Mjesec 2030. godine, čime započinje nova era svemirske utrke.

Odisej, koji oblikom podsjeća na veliko golf vozilo, lansiran je sa Floride 15. veljače na raketi SpaceX Falcon 9. Ponosno ističući svoj novi sustav pogona na tekući metan i kisik, ovaj sustav je omogućio brzo putovanje od oko 402,336 kilometara do Mjeseca.

Šest znanstvenih instrumenata NASA-e

Na brodu se nalazi šest znanstvenih instrumenata NASA-e, među kojima su kamere namijenjene promatranju kako lunarna površina reagira na ispuštanje motornog mlaza letjelice, te uređaj za analizu oblaka naelektriziranih prašinastih čestica koje se formiraju iznad površine u sumrak zbog utjecaja solarne radijacije.

U teretu su također predmeti namijenjeni privatnim klijentima Intuitive Machinesa, uključujući 125 minijaturnih Mjeseca od nehrđajućeg čelika, autorsko djelo umjetnika Jeffa Koonsa.

Operativnost letjelice trajat će do sedam dana prije nego što lunarna noć učini letjelicu neupotrebljivom.

NASA je Intuitive Machinesu isplatila 118 milijuna dolara za transport svoje opreme kao dio nove inicijative nazvane Commercial Lunar Payload Services (CLPS), koja ima za cilj delegiranje usluga prijevoza tereta privatnom sektoru radi uštede i poticanja razvoja šire ekonomije Mjeseca. Prvu misiju u okviru CLPS-a provela je tvrtka Astrobotic sa sjedištem u Pittsburghu, pokrenuta u siječnju, no njezina letjelica Peregrine je imala problem sa curenjem goriva i konačno je vraćena da izgori u atmosferi Zemlje.

Svemirske letjelice koje se spuštaju na Mjesec suočavaju se s izazovnim krajolikom i moraju se osloniti na potisnike za kontrolu svojeg spuštanja zbog nedostatka atmosfere. Do danas, samo su svemirske agencije Sovjetskog Saveza, Sjedinjenih Američkih Država, Kine, Indije i Japana ostvarile uspješna slijetanja na Mjesec, čime su postale članovi ekskluzivne skupine.