Astronomija

Razotkrivanje tajni mlazova crnih rupa

Unatoč općem uvjerenju da crne rupe apsorbiraju sve što im je u blizini, najnovija istraživanja ukazuju na složeniju stvarnost.

Eliot Quataert, profesor astronomije na Princetonu, objašnjava: “Iako su crne rupe po definiciji objekti iz kojih ništa ne može pobjeći, Einsteinova teorija relativnosti predviđa da one mogu izgubiti energiju. Ovaj gubitak energije događa se tijekom rotacije crnih rupa, slično usporavanju vrteške.”

Od sedamdesetih godina prošlog stoljeća, znanstvenici su razumjeli ovu pojavu, ali mehanizam izvlačenja energije iz rotirajućih crnih rupa putem magnetskih polja ostao je nejasan.

U razjašnjavnju zagonetke

Istraživači s Princetona dokazali su da energija blizu događajnog obzora crne rupe M87* teče prema van, suprotno od očekivanog. “Ovo istraživanje pomaže nam shvatiti kako crne rupe gube rotacijsku energiju i kako ta energija stvara snažne mlazove koje nazivamo ‘jets’,” pojašnjava Quataert.

Alexandru Lupsasca, bivši postdoktorand na Princetonu, opisuje ove mlazove kao “milijun svjetlosnih godina dugih Jedi svjetlosabljama,” koji se prostiru do deset puta dulje od galaksije Mliječni Put.

Rezultati istraživanja objavljeni su u časopisu The Astrophysical Journal. Andrew Chael, George Wong, Lupsasca i Quataert, članovi tima Event Horizon Telescope i Princeton Gravity Initiative, igrali su ključnu ulogu u ovom otkriću.

Ključni uvid u smjer magnetskih polja

Chaelov doprinos leži u uvidu da smjer spiralnih linija magnetskog polja otkriva smjer toka energije. “Kada smo to shvatili, sve se ostalo posložilo,” ističe Quataert. George Wong uspoređuje energiju koju crna rupa M87* oslobađa s energijom eksplozije Zemlje pretvorene u TNT tisuću puta u sekundi tijekom milijuna godina.

“S rotacijom crne rupe, prostor-vrijeme se vrti, usporavajući rotaciju i oslobađajući energiju,” dodaje Lupsasca. “Kod svake astrofizičke crne rupe s magnetskim poljima, predviđamo ogroman prijenos energije.”

Iako se energija blizu događajnog obzora M87* kreće prema van, u drugim crnim rupama tok energije bi mogao biti obrnut. Njihova predviđanja bit će testirana novom generacijom teleskopa Event Horizon.

Iako još nije dokazano da rotacija crne rupe izravno pokreće mlazove, dokazi ukazuju u tom smjeru. “Model pokazuje potrebne razine energije, ali ne možemo isključiti druge mogućnosti. Ipak, smatramo da crna rupa pokreće mlazove,” zaključuje Lupsasca.