Znanost

Pronađeni fosili drevnih ptica blizu Velikog kineskog zida

Fotografija Velikog kineskog zida usred zelene vegetacije. Izvor: Depositphotos

U svijetu znanosti, paleontologija se bavi istraživanjem drevnih biljaka, životinja i drugih živih bića. Paleontolozi obično pronalaze fosile različitih vremenskih perioda i donose zaključke na osnovu njih. Na tom tragu, paleontološki tim nedavno je pronašao tragove nečeg drugačijeg, u blizini Velikog kineskog zida.

Pronalazak novih fosila

Prilikom potrage za fosilima, otprilike 130 kilometara od najzapadnijeg dijela Kineskog zida, paleontolozi su otkrili nešto zanimljivo. Nakon dva desetljeća iskopavanja ostataka stotina različitih vrsta ptica, rijetki je bio slučaj da takvi fosili budu cjeloviti. U znanstvenom časopisu Journal of Systematics and Evolution, glavni autor Jingmai O’Connor govori kako ovakvo otkriće moglo bi proširiti znanja iz doba Krede. Svi dosadašnji ptičji fosili pokazali su veliku sličnost s današnjim vrstama ptica. Međutim, nijedan takav fosil nije imao očuvanu lubanju.

Štoviše, nijedan takav fosil nije ukazao na postojanje novih vrsta. U ovom slučaju, radi se o dvije nove vrste. O’Connor i njegov tim proučavaju drevne vrste ptica kako bi otkrili zašto su neke vrste preživjele, a neke izumrle. Među dvije novootkrivene vrste, kojima je sačuvana lubanja, jedna od njih imala je donju čeljust s pokretljivom koštanom izraslinom na rubu kljuna.

Prikaz fosila drevne ptice. Izvor: Depositphotos
Izvor: Depositphotos

Paleontološko nalazište u Kini

Za znanstveni tim, nalazište zvano Changma u Kini je posebno mjesto zbog jedinstvenog izgleda fosilnih stijena. Naime, velik broj njih je razdijeljen na tanke komade, od kojih svaki sadrži tragove drevnih biljaka i životinja. Kako bi se dobila jasnija slika tjelesne strukture, koristila se računalna tomografija. Međutim, nije se moglo dobiti dovoljno informacija zbog spljoštenosti fosila. Ipak, promatranjem već vidljivih dijelova kostiju znanstvenici su došli do spoznaje da se radi o dviju novim vrstama.

Nove vrste ptica

Kako se radi o novim vrstama, bilo ih je potrebno taksonomski klasificirati. Uz te dvije vrste, imenovana su i dva nova roda. Prvi se naziva Meemannavis ductrix, čije ime potječe od Meemann Chang, prve žene koja je vodila Institut za paleontologiju kralježnjaka i paleoantropologiju u Pekingu. Drugi rod naziva se Brevidentavis zhangi, koji prijevodom označava pticu kratkih zubi.

Iako obe vrste pripadaju istoj grupi ptica – među kojima su i današnje vrste – razlika im je do neke mjere bila očita. Meemannavis nema zube, dok Brevidentavis ima male zube. Brevidentavis posjeduje još jedno veoma zanimljivo obilježje. Na rubu čeljusti sadrži predentalni dio nalik kliještima, koji nije samo bio pokretan, već je mogao imati osjetilnu ulogu zbog moguće prisutnosti živčanih stanica. Za predentalni dio smatralo se da je bio gotovo isključivo obilježavao dinosaura, zbog čega ovaj fosil ima velik značaj za novija razumijevanja vrsta tijekom dalekih pretpovijesnih vremena.

Zaključak

Otkriće novih vrsta omogućuje paleontolozima da dublje shvate biodiverzitet u doba Krede. U vrijeme kad su dinosauri dominirali planetom, može se reći da su ptice poput Brevidentavisa i Meemannavisa bile produkt eksperimentiranja u različitim staništima i različitim načinima prehrane. Nalazište Changma također ima vlastiti značaj. Pronađeni fosili mogu ukazati na njezinu posebnost zbog postojanja jedinstvenih vrsta ptica u dobu kada one nisu bile toliko rasprostranjene.

• Field Museum (18. veljače 2022.). New fossil birds discovered near China’s Great Wall – one had a movable, sensitive “chin”

Ja sam Marko Matas. Diplomirao sam studij pedagogije i nastavničkog smjera anglistike u Zadru. Bez obzira, vrlo sam znatiželjan te obožavam istraživati i druge znanosti. U slobodno vrijeme najviše proučavam astronomiju, povijest i biologiju te pronalazim manje poznate činjenice o istima.