Znanost

Nova vrsta dinosaura otkrivena u Argentini

Paleontolozi su u Argentini iskopali 70 milijuna godina staru lubanju dinosaura i otkrili novu vrstu lovca s neobičnom karakteristikom – nije imao prednje udove.

Nova vrsta, Guemesia ochoai, mogla bi biti bliski srodnik predaka bezruke skupine dinosaura, koji su lutali južnom hemisferom prije više od 70 milijuna godina.

Ova obitelj vrhunskih grabežljivaca koji su lutali prostorima današnje Južne Amerike, Afrike i Indije su abelisauridi. Znanstvenici misle da su bili predatori i da su im plijen bili neki od najvećih dinosaura koji su ikada živjeli, poput titanosaura, biljojeda koji je težio oko 70 tona.

Abelisauridi su bili moćni lovci bez upotrebe svojih prednjih udova. Oni su bili nevjerojatno kratki, čak manji od T. rexovih, i zapravo beskorisni. Umjesto toga, ovi strašni mesožderi su se u lovu oslanjali na svoju moćnu glavu i čeljust.

Lubanja novog dinosaura otkrivena je u crvenom siltstoneu formacije Los Blanquitos na sjeverozapadu Argentine.

Profesorica Anjali Goswami, voditeljica istraživanja i koautorica rada, kaže: ‘Ovaj novi dinosaur prilično je neobičan za svoju vrstu. Ima nekoliko ključnih karakteristika koje upućuju na to da je riječ o novoj vrsti, pružajući važne nove informacije o području svijeta o kojem ne znamo puno.

‘To pokazuje da su se dinosauri koji žive u ovoj regiji prilično razlikovali od onih u drugim dijelovima Argentine, podržavajući ideju o zasebnim provincijama u kredi Južne Amerike. To nam također pokazuje da se u ovim područjima koja privlače manje pažnje od nekih poznatijih fosilnih nalazišta ima još puno toga za otkriti.’

Jedinstvene karakteristike

Jedinstveno obilježje ovog dinosaura su nizovi malih rupa na prednjoj strani njegove lubanje. Istraživači su sugerirali da su te rupe životinji služile za hlađenje, krv se pumpala u tanku kožu na prednjem dijelu glave i tako bi se oslobodila toplina.

Kao i mnogi abelisauridi, lubanja ima ‘iznimno mali’ prostor za mozak, ali nova vrsta također ima lubanju oko 70% manju od bilo kojeg od svojih rođaka. Ova smanjena veličina može ukazivati ​​na to da se radi o mladoj životinji, ali postoje oprečni dokazi o tome.

Nalazimo na nejasnoće i u nekim drugim značajkama ovog dinosaura, uključujući tanke dijelove lubanje i, za razliku od drugih abelisaurida, nedostatak rogova. Pretpostavlja se da bi to moglo značiti da je nova vrsta blizu dna obiteljskog stabla abelisaura ili da je usko povezana s precima ostatka skupine.

Iako su neki od detalja još uvijek nejasni, postoji dovoljno jedinstvenih značajki dinosaura da uvjere istraživače da je riječ o novom rodu i vrsti, koju su nazvali Guemesia ochoai. Ime je dobio po generalu Martinu Miguelu de Güemesu, heroju argentinskog rata za neovisnost, i Javieru Ochoi, muzejskom tehničaru koji je otkrio primjerak.

Ostala istraživanja

Argentina je dobro poznata po fosilima abelisaura, postoji 35 već opisanih vrsta u ovoj zemlji. Ali gotovo svi su iz Patagonije, na jugu zemlje, a relativno malo fosila dinosaura pronađeno je na sjeverozapadu.

Opis ove nove vrste iz dijela lubanje pruža nova znanja za znanstvenike koji istražuju ovo razdoblje povijesti.

Znanstvenici se sada nadaju da će otkriti još primjeraka Guemesia ochoai i njegovih rođaka kako bi saznali više o životu u drevnoj Argentini. Posebno su usredotočeni na razdoblje neposredno prije i nakon masovnog izumiranja krajem krede kako bi razumjeli kako je ovaj veliki događaj oblikovao život na Zemlji.

Goswamijev tim otkrio je nekoliko drugih novih vrsta na istom mjestu iskapanja, uključujući ribe i sisavce.

Pridružite se raspravi u našoj Telegram grupi. KOZMOS Telegram – t.me/kozmoshr