• Znanost
  • Izuzetno očuvan embrij pronađen u fosiliziranom jajetu dinosaura
Znanost

Izuzetno očuvan embrij pronađen u fosiliziranom jajetu dinosaura

autor

Istraživači su u Kini otkrili odlično sačuvan dinosaurski embrij star oko 70 milijuna godina koji baca novo svjetlo na vezu između dinosaura i današnjih ptica.

Nevjerojatno otkriće

Zametak star 72 do 66 milijuna godina pronađen u fosiliziranom jajetu dinosaura baca novo svjetlo na vezu između ponašanja modernih ptica i dinosaura.

Embrij, nazvan Baby Yingliang, otkriven je u stijenama kasne krede u Ganzhouu u južnoj Kini i pripada bezubom dinosauru teropodu, ili oviraptorosauru. Među najpotpunijim embrijima dinosaura ikada pronađenih, fosil sugerira da su ti dinosauri razvili položaje poput ptica blizu izleganja.

Fotografija embrija oviraptorosaura ‘Baby Yingliang’ (©Ma et al, 2021).

Znanstvenici su otkrili da je držanje bebe Yingliang jedinstveno među poznatim embrijima dinosaura – njegova glava leži ispod tijela, sa stopalima s obje strane, a leđa su uvijena uz tupi kraj jajeta. Ranije neprepoznat u dinosaurima, ovo je držanje slično držanju modernih ptičjih embrija.

Veza s modernim pticama?

Kod modernih ptica takvi su položaji povezani s ‘uguranjem’ – ponašanje kontrolirano od strane središnjeg živčanog sustava i ključno za uspjeh izlijeganja. Nakon proučavanja jaja i embrija, istraživači vjeruju da je takvo ponašanje prije izlijeganja, koje se prije smatralo jedinstvenim za ptice, možda postojalo i među neptičjim teropodima.

Embrij je artikuliran u svom životnom položaju bez puno smetnji zbog fosilizacije. Procjenjuje se da je od glave do repa dugo 27 cm, a stvorenje leži unutar 17 cm dugog elongatoolitidnog jajeta. Primjerak se nalazi u Muzeju povijesti prirode kamena Yingliang.

Rekonstrukcija ‘Baby Yingliang’, embrija dinosaura oviraptorosaura položenog prije oko 70 milijuna godina na području današnje Kine (© Shoulin Animation).

Fion Waisum Ma, jedan od koautora novoga rada rekao je: „Embriji dinosaura neki su od najrjeđih fosila i većina njih je nekompletna s dislociranim kostima. Jako smo uzbuđeni zbog otkrića bebe Yingliang—očuvan je u izvrsnom stanju i pomaže nam odgovoriti na mnoga pitanja o rastu i razmnožavanju dinosaura s njim. Zanimljivo je vidjeti kako ovaj embrij dinosaura i pileći embrij poziraju na sličan način unutar jajeta, što možda ukazuje na slično ponašanje prije izleganja.“

Baby Yingliang

Beba Yingliang identificirana je kao oviraptorosaur na temelju njegove duboke lubanje bez zuba. Oviraptorosauri su skupina pernatih dinosaura teropoda, blisko povezanih s modernim pticama, poznatih iz krede u Aziji i Sjevernoj Americi. Njihov promjenjivi oblik kljuna i veličina tijela vjerojatno su im omogućili da usvoje širok raspon prehrane – tj. da budu biljojedi, svejedi i mesožderi.

Poznato je da ptice razvijaju niz položaja uvlačenja, u kojima savijaju svoje tijelo i stavljaju glavu pod svoje krilo, neposredno prije izleganja. Embriji koji ne postignu takve položaje imaju veće šanse za smrt zbog neuspješnog izleganja.

Uspoređujući bebu Yinglianga s embrijima drugih teropoda, dugovratih sauropodnih dinosaura i ptica, tim je predložio da se ponašanje uvlačenja, koje se smatralo jedinstvenim za ptice, prvi put razvilo u dinosaura teropoda prije mnogo desetaka ili stotina milijuna godina. Dodatna otkrića fosila embrija bila bi od neprocjenjive važnosti za daljnje ispitivanje ove hipoteze.

Profesorica Lida Xing s Kineskog sveučilišta geoznanosti (Peking) rekla je kako je jaje originalno nabavljeno 2000. godine, ali je u međuvremenu zagubljeno te je pronađeno prilikom preslagivanja muzejskog inventara ranih 2010-ih godina. Primjerak je ubrzo identificiran kao fosil jaja dinosaura te su od tada provedena istraživanja.

Profesor Steve Brusatte sa Sveučilišta u Edinburghu zaključio je: „Ovaj embrij dinosaura unutar njegovog jajeta jedan je od najljepših fosila koje sam ikada vidio. Ovaj mali prenatalni dinosaur izgleda baš kao ptičica uvijena u jajetu , što je još jedan dokaz da su se mnoge značajke karakteristične za današnje ptice najprije razvile u njihovim precima dinosaura.“

Stonehengeovo kamenje nastalo je u vrijeme kada su dinosauri hodali Zemljom

Waisum Ma et al, „An exquisitely preserved in-ovo theropod dinosaur embryo sheds light on avian-like prehatching postures“, iScience (2021).

University of Birmingham (21. prosinca 2021.), „Exquisitely preserved embryo found inside fossilized dinosaur egg,“ phys.org (pristup 26. prosinca 2021.)

Laura Geggel (21. prosinca 2021.), „Impeccably preserved dinosaur embryo looks as if it ‘died yesterday’,“ livescience.com (pristup 26. prosinca 2021.)