Znanost

Neobični tragovi sauropoda u Teksasu

Tragovi ukazuju na to da su ovi sauropodi možda hodali na prednjim nogama.

Najveći biljojedi koji su ikada hodali zemljom: sauropodi, dinosauri ogromnih proporcija koji su živjeli širom svijeta.

Sauropodima, uključujući Brontosauruse, Brachiosauruse i Diplodocuse te ostalima- bile su potrebne četiri debele, snažne noge za podupiranje i pokretanje njihovih masivnih tijela. Barem, većinu vremena.

Neki tajanstveni, drevni tragovi opisani u studiji iz 2019. pružaju drugačije spoznaje: da su se ovi glomazni divovi ponekad kretali na dvije, a ne na četiri noge.

Koliko god čudno zvučalo, ova hipoteza datira nekoliko desetljeća unatrag, kada je istraživač fosila Roland T. Bird identificirao neke neobične tragove dinosaura na rančevima u okrugu Bandera u Teksasu.

Ono što je tragove činilo neobičnim bilo je to što su tragovi bili samo manus, što se odnosilo na otiske stopala koje su napravili prednji udovi, a ne stražnji udovi (poznati kao pes).

“Bez sumnje je ove tragove napravio sauropod, ali ja ih tumačim tako da ih je napravio pojedinac tijekom plivanja”, napisao je Bird 1940. godine.

“Svi su to bili tipični otisci prednjih nogu kao da je životinja jedva udarila u dno.”

S vremenom je njegova interpretacija ovih tragova izgubila naklonost, jer je moderna paleontologija shvatila da su sauropodi prvenstveno kopnene životinje, a ne vodene kako se nekada mislilo.

Alternativno gledište za objašnjenje ovakvih tragova samo manusa je da su prednje noge sauropoda (koje nose veću tjelesnu težinu životinje) sve što ostavlja tragove na određenim vrstama površina tla, jer stražnji udovi, koji nose manju težinu, imaju manji utisak na tlo i sediment.

Iako bi ovo sada moglo biti općenito preferirano tumačenje ovih tragova sauropoda, slučaj dinosaura koji gaze kroz plitka vodena tijela visine ramena na svojim prednjim udovima (sa stražnjim udovima koji ne dosežu tlo) nikada nije definitivno isključen.

Tragovi su prvi put identificirani 2007. u kamenolomu vapnenca zvanom Coffee Hollow, koji čini dio formacije Glen Rose, geološkog nalazišta koje sadržava brojne otiske dinosaura koji datiraju prije otprilike 110 milijuna godina (unutar razdoblja krede).

Timovi sa Sveučilišta Purdue Fort Wayne i Muzeja prirodnih znanosti u Houstonu istražili su tri različite staze paralelnih tragova manusa sauropoda, s nekoliko desetaka pojedinačnih otisaka stopala koji su sačuvani za proučavanje (prije nego što su površinski slojevi uklonjeni u komercijalne svrhe ).

Iako ne znamo sa sigurnošću koja je vrsta sauropoda ostavila ove tragove manusa, istraživači su istaknuli mogućnost da bi to mogla biti drugačija vrsta dinosaura od onih odgovornih za druge otiske stopala koji su prethodno viđeni u formaciji Glen Rose.

S obzirom na veličinu otisaka stopala (do oko 70 centimetara [27,5 inča] dužine i širine), vjerojatno je da su tragovi pripadali većim vrstama sauropoda, a tragovi izgledaju kao ‘pravi tragovi’ ostavljeni na gornjoj površini, za razliku od podtraka (otisci napravljeni u nižim slojevima sedimenta).

Što se tiče podržavaju li tragovi ideju o diferencijalnom pritisku stopala ili o “neobičnom ponašanju” (dinosauri koji poluplivaju ili probijaju plitku vodu), istraživači su rekli da je nemoguće biti siguran.

“Veći diferencijalni pritisak koji na podlogu vrše prednje nego stražnje noge vjerojatno objašnjava tragove u Coffee Hollow-u, kao i druge tragove manusa sauropoda, ali mogućnost da ukazuju na neobično kretanje trenutačno se ne može isključiti”, napisali su autori u radu.

“Iako pretpostavljeno neobično ponašanje ne bi nužno uključivalo ‘plivanje’, vrijedno je razmotriti mogućnost da je RT Bird možda bio u pravu kada je mislio da su (barem neki?) tragovi sauropoda formacije Glen Rose napravili dinosauri koji su gazili u vodi dovoljno duboko, vukući se prednjim nogama, dok su im stražnje noge lebdjele iznad dna.”

Naposljetku, tim je rekao da će buduća otkrića biti potrebna kako bi se stvar riješila – kako god, ovaj niz tragova sauropoda u Teksasu dao je paleontolozima priliku da preispitaju svoja saznanja.

Peter Dockrill, (27. studenog, 2021.), “Weird Tracks in Texas Indicate Giant Sauropods Walking on Their Front Feet Only,” Sciencealert