Jeste li znali?

Istraživači s Harvarda misle kako bi Jupiter mogao imati ulogu u izumiranju dinosaura

Izumiranje-dinosaura-jupiter

Znanstvenici sugeriraju da je izumiranje dinosaura uzrokovano fragmentom padajuće komete.

Znanstvenici s Harvardskog centra za astrofiziku ustanovili su  porijetlo kozmičkog tijela koje je palo na Zemlju i izazvalo globalnu kataklizmu koja je dinosaure dovela do izumiranja.

Najpopularnija hipoteza događaja povezana je s svemirskim objektom koji je udario u tlo na poluotoku Yucatan (Meksiko) i napravio golemi krater Chicxulub. Do sada se vjerovalo da je ovaj objekt asteroid. Avi Loeb, o čijoj studiji sada raspravljamo, izjavio je da to nije bio asteroid, kako se vjeruje, već kometa.

Izumiranje dinosaura izazvala je kometa

Kao što su prethodne studije pokazale, dugotrajne komete potječu iz Oortovog oblaka – ledenog “pojasa” na rubu Sunčevog sustava. Koristeći statističku analizu i modeliranje gravitacije, autori su otkrili da bi značajan dio tih kometa Jupiterova moćna gravitacija mogla izbaciti s pravca putanje.

Najmasovniji planet u sustavu mijenja putanju kometa, što ih približava Suncu i prisiljava na kolaps. Prednji dio komete koji leti prema zvijezdi jače je pogođen gravitacijskim učinkom od stražnjeg. Događa se plimno uništavanje koje je u stanju razbiti kozmičko tijelo na mnogo malih fragmenata.

Kao što su Loeb i njegovi suradnici izračunali, što bliže takav komet leti Suncu, to ima više šanse da bude rastavljen na komade – ovaj put zbog privlačnosti naše zvijezde. I što više fragmenata ima, veća je vjerojatnost da će se barem jedan od njih sudariti s planetima, uključujući Zemlju.

dinosauri-udar-kometa
Kakvom prizoru su svjedočili dinosauri? Jumpstory

Proračuni su pokazali da se oko 20% dugotrajnih kometa približava Suncu, a vjerojatnost pada otpadaka na Zemlju desetak je puta veća nego što se ranije mislilo. Brzina objekta koji se srušio u blizini Sunca i odletio prema Zemlji, približno odgovara procijenjenoj brzini tijela koje je stvorilo krater Chicxulub.

Astronomi sugeriraju da krhotine kometa ne samo da mogu uzrokovati izumiranje dinosaura, već mogu nastati i mnogi drugi veliki krateri na Zemlji, uključujući i 300-kilometarski Vredefort u Južnoj Africi, koji je nastao kao rezultat pada asteroida  prije više od 2 milijarde godina. Tome u prilog ide činjenica da u takvim kraterima geolozi pronalaze tragove hondrita i drugih nebeskih tijela s periferije Sunčevog sustava.

Nova teorija također objašnjava neobičan sastav ovog tijela – ugljični hondrit. Ovo je izuzetno rijetka opcija za asteroide u Sunčevom sustavu, ali tipična za komete iz Oortovog oblaka.

Djelo Avija Loeba

Kako možemo razgovarati o znanstvenom otkriću Avija Loeba, a da ne spominjemo njegova druga značajna postignuća i projekte? Ako pratite najnovije znanstvene vijesti, vjerojatno ste čuli njegovo ime više od jednom ili dva puta i vjerojatno je bilo povezano s drugačijom djelatnošću od izumiranja dinosaura.

Sjećate li se Oumuamua, prvog međuzvjezdanog objekta koji je kružio Sunčevim sustavom prije nekoliko godina?

Loeb je jedan od najprivrženijih pristaša teorije da je Oumuamua zapravo bila ili vanzemaljska tehnologija ili krhotina koju su ostavili izvanzemaljci. Godinama se bori sa znanstvenom zajednicom, a u svojoj najnovijoj knjizi “Izvanzemaljski: prvi znak inteligentnog života izvan Zemlje”, detaljno objašnjava svoje teorije.

Za sada je dokazivanje podrijetla Oumuamua nemoguće i Loeb to nesumnjivo zna. Ovdje nije važan faktor je li on u pravu ili nije, već njegov utjecaj na znanstvenu zajednicu. U nedavnim intervjuima raspravljao je o tome koliko su znanstvenici postali uskoumni i kako se boje izaći izvan okvira.

Misli na to da bi čak i da su dokazi neporecivi, mnogi i dalje odvraćali pogled od toga samo zato što to znači riskirati. Tu pronalazim pravo značenje Loebova djela. Njegov bi utjecaj mogao potaknuti pozitivne promjene u znanstvenoj zajednici koja često nije spremna prihvatiti nezgodnu i rizičnu istinu. A trebala bi jer zanemarivanje i najnevjerojatnije mogućnosti utječe na naš napredak.

Pridružite se raspravi u našoj Telegram grupi. KOZMOS Telegram

– t.me/kozmoshr

• Ferreira, B. (2021, February 15). Where did the dinosaur-killing impactor come from?
• HarvardResearch. (n.d.). The comet that killed the dinosaurs.
• Schwartz, M. (2021, February 16). New theory suggests dinosaur-killing impact came from edge of solar system.
• Siraj, A., & Loeb, A. (2021, February 15). Breakup of a long-period comet as the origin of the dinosaur extinction.
• Tim Baker, N. (2021, February 15). Scientists believe they have discovered where asteroid which wiped out dinosaurs came from.

Voliš naš sadržaj? Počasti nas sa kavom.

Buy Me a Coffee