• Svemir
  • NASA-ina letjelica detektirala FM radio signal s najvećeg Jupiterovog mjeseca

NASA-ina letjelica detektirala FM radio signal s najvećeg Jupiterovog mjeseca

ganimed-radio signal-jupiterov mjesec

Misija Juno detektirala je novi radio signal iz svemira.

Malo manje od tjedan dana nakon što je misija Juno službeno produžena na dodatnih 5 godina, letjelica je ponovno izašla na svim naslovnicama sa spektakularnim otkrićem. Ovaj put nije riječ o Jupiteru. Vijesti se odnose na najveći mjesec plinskog diva – Ganimed. Kako stoji u izvještaju, Juno je presrela FM radio signal koji je došao s prirodnog satelita.

Nakon što smo u posljednje vrijeme vidjeli toliko vijesti o radio signalima iz svemira, možemo li konačno dobiti potvrdu da je bar jedan od njih izvanzemaljskog podrijetla i da ima neko značenje? Nažalost, ni ovaj s Ganimeda nije takav. NASA-ini službenici uvjereni su da je signal prirodnog porijekla.

Ako hoćete u znanstvenoj terminologiji, signal je bio “dekametrični radio val” odnosno kako ga obični ljudi zovu;  Wi-Fi. Raspon frekvencije odgovara onom kojeg koriste naši zemaljski signali.

FM Radio signal

Signal-Ganimeda- Letjelica Juno pokupila signal
Radio-signal iz Ganimeda trajao je samo 5 sekundi zbog Junine velike brzine. Izvor: Louis i sur. [2020].)

FM radio signal otkriven je u blizini Jupiterovih polarnih područja i magnetskog polja Ganimeda. Što se tiče stvarnog izvora, znanstvenici smatraju da su ga uzrokovali elektroni koji su oscilirali sporije od svoje uobičajene brzine. Taj se proces naziva nestabilnost ciklotronskog masera.

Odavno je poznato da na Jupiteru postoje radio valovi, ali nismo znali da ih ima i na njegovim mjesecima. Iako nisu izvanzemaljskog podrijetla, činjenica je da je ovo prvi takav radio-signal s Ganimeda.

Ganimed je ponovno dokazao da se radi o jednom o najtajanstvenijih objekata u Sunčevom sustavu. U posljednjem desetljeću znanstvenici su došli do nekoliko značajnih otkrića o najvećem mjesecu u našem sustavu.

Umjetnička impresija Jupitera i njegovog najvećeg mjeseca Ganimeda. Mjesečevi pojasevi prikazani su plavom bojom. Izvor: NASA.

Na primjer, svemirski teleskop Hubble uočio je tragove podzemnog oceana, zakopanog ispod više od 150 kilometara leda. Prema znanstvenim procjenama, ovaj bi ocean mogao biti i do 10 puta dublji od oceana na Zemlji.

2018. godine svemirska letjelica Galileo otkrila je izuzetno jake i neobične elektromagnetske valove oko Ganimeda. Ti valovi, poznati kao Chorusovi valovi, inače se nalaze i oko Zemlje, ali su ovaj put iznenadili znanstvenike svojom snagom.

Otkrića poput ovog FM radijskog signala s Ganimeda dokazuju važnost misije Juno i zašto bi trebala ostati u funkciji što je dulje moguće. Za sada je misija produžena do 2025. ili ranije ako dođe do kvara sustava. Mnoge slične misije nastavile su svoj rad dugi niz godina nakon službenih procjena. Moguće je da će Juno nastaviti sa svojim aktivnostima i nakon 2025. godine.

U svakom slučaju, zadnji dan Juno misije bit će ogroman gubitak za astronomiju i znanost. Trebat će godine da neka druga letjelica dospije do Jupiterove orbite.

Pridružite se raspravi u našoj Telegram grupi. KOZMOS Telegram- t.me/kozmoshr

• Griffin, A. (2018, August 07). ‘Extraordinary’ waves spotted coming out of Jupiter’s moon Ganymede.
• Kooser, A. (2021, January 08). Mars InSight and Jupiter Juno missions get NASA extensions for more years of science.
• NASA Extends Exploration for Two Planetary Science Missions. (2021, January 08)
• Louis, C., Louarn, P., Allegrini, F., Kurth, W., & Szalay, J. (2020, October 12). Ganymede‐Induced Decametric Radio Emission: In Situ Observations and Measurements by Juno.
• Ramsey, S. (2015, March 20). Hubble Sees Potential Underground Ocean on Jupiter’s Largest Moon.
• TANGERMANN, V. (2021, January 12). NASA reportedly detects signal coming from one of Jupiter’s moons.