• Svemir
  • Podaci Hubble-a govore da galaksijama nedostaje tamne tvari

Podaci Hubble-a govore da galaksijama nedostaje tamne tvari

Do sada najtočnije mjerenje udaljenosti ultradifuzne galaksije (UDG) NGC1052-DF2 (DF2) potvrdilo je da galaksiji nedostaje tamne tvari. Najnovija istraživanja udaljenosti od 22.1 +/-1.2 megaparseca napravio je međunarodni tim znanstvenika pod vodstvom Zili Shena i Pieter van Dokkuma sa Sveučilišta Yale, te Shanya Danielia sa Instituta za napredne studije, prenosi phys.org.

“Utvrđivanje točne udaljenosti do galaksije DF2 bilo je ključno kako bi mogli uzeti u obzir ranije prikupljene podatke. Nova mjerenja prikazana u studiji imaju značajne implikacije kod procjene fizičkih karakteristika galaksije, te kod potvrđivanja nedostatka tamne tvari” izjavio je Shanya Danieli.

Rezultati objavljeni u časopisu Astrophysical Journal Letters 9. lipnja 2021. godine temelje se na snimanjima iz 40 napravljenih orbita NASA-inog svemirskog teleskopa Hubble i na snimanjima Napredne kamere za istraživanja, te ‘vrha grane crvenog diva’ (TRGB), koji predstavlja zlatni standard za ovakva mjerenja.

U 2019. godini tim je objavio rezultate mjerenja udaljenosti do susjednog UDG NGC1052-DF4 (DF4) na temelju 12 Hubble-ovih orbita i TRGB analize, što je pružilo uvjerljive dokaze o nedostatku tamne tvari.

Ova se metoda proširuje na studiju iz 2018. koja se oslanjala na “fluktuacije površinske svjetlosti” kako bi izmjerila udaljenost. Obje su galaksije otkrivene pomoću Dragonfly Telephoto Array u zvjezdarnici New Mexico Skies.

“Čvrsto smo vjerovali prikupljenim Hubble-ovim podacima ove galaksije iz 2018. godine. Javnost je imala potpuno pravo preispitivati podatke, jer su vrlo neubičajni. Bilo bi lijepo da postoji jednostavno objašnjenje, kao primjer kriva udaljenost. No, stvari su puno zabavnije i interesantnije jer se ovdje radi o prilično neubičajnoj galaksiji” izjavio je Van Dokku.

Kako bi potvrdili prethodna mjerenja udaljenosti, rezultati Hubble-a govorili su da se galaksije nalaze malo dalje nego što se prethodno mislilio, što je ojačalo tezu da u njima ima jako malo ili uopće nema tamne tvari.

Da je galaksija DF2 bliža Zemlji, bila bi puno blijeđa i manje masivna, te bi trebala više tamne tvari kako kako bi se mogli potvrditi promatrani efekti totalne mase.

Iako još nismo uspjeli izravno promatrati tamnu tvar, njezin gravitacijski utjecaj je poput ljepila koje drži galaksije, te upravlja kretanjem vidljive tvari. Kod galaksija DF2 i DF4, znanstvenici su uspjeli izračunati kretanja zvijezda temeljem samo zvjezdanih masa, što sugerira na nedostatak tamne tvari.  Iako su DF2 i DF4 poprilično jednakih veličina kao i Mliječna staza, njihove ukupne mase su samo 1% one Mliječne staze. Ove ultra difuzne galaksije imaju veliki broj posebno svjetlećih kuglastih klastera.

Ovo istraživanje pobudilo je interes svjetske znanstvene javnosti, te ponovno pokrenulo debate među pobornicima alternativnih teorija tamne tvari, kao što je modificirana newtonova dinamika(MOND). Zadnja mjerenja gotovo su ugasila skepticizam oko udaljenosti zbog korištenja TRGB metode, koja se temelji na fundamentalnoj fizici. Naime, promatraju se zvijezde Crveni divovi  koje emitiraju kratke bljeskove nakon izgaranja kroz njihovu zalihu helija, čija je svjetlina uvijek jednaka.

Znanstvenici smatraju kako sa novom metodom mjerenja udaljenosti rasprave o točnosti mogu prestati, te da se trebamo fokusirati na pitanje kako uopće takve galaksije mogu postojati.

phys.org