• Astronomija
  • Otkrivene ogromne strukture stare više od 12 milijardi godina unutar Mliječne staze
Astronomija

Za izradu ove karte cijelog neba korišteni su podaci s više od 1,8 milijardi zvijezda. Zasluge: ESA.

Ove iznimno drevne kozmičke strukture predstavljaju ključne komponente u ranom formiranju Mliječnog puta.

Svemirski teleskop Gaia, jedan od ključnih projekata Europske svemirske agencije (ESA), ponudio je još jedan uvid u složenu povijest Mliječnog puta. Ovo nedavno istraživanje razotkrilo je dva do sada neotkrivena toka zvijezda, masivne strukture, imenovane Shakti i Shiva, čija prisutnosti datira iz ranih dana naše galaksije, prije više od 12 milijardi godina. Ovedrevne strukture, nazvane po božanskom paru iz hinduističke tradicije, predstavljaju ključne komponente u ranom formiranju Mliječnog puta. Njihova starost i položaj ukazuju na to da su Shakti i Shiva možda bili među prvim strukturama koje su doprinijele oblikovanju galaksije, prethodeći čak i najranije formirane spiralne krakove i disk.

Ova otkrića izazivaju divljenje iz više razloga, posebice zbog sposobnosti identifikacije ovih drevnih struktura usprkos značajnim promjenama kroz koje je Mliječna staza prošla od njihova formiranja, ističe Khyati Malhan, predvodnica istraživačkog tima s Max Planck Instituta za astronomiju u Heidelbergu. “Podaci koje dobivamo od Gaia teleskopa su revolucionarni i bili su ključni za ovo otkriće.”

Zahvaljujući temeljitoj analizi podataka koje je prikupio Gaia, istraživački tim je uspio identificirati specifične orbite i kemijske sastave zvijezda unutar ovih tokova, jasno ih odvajajući od ostatka zvijezda u našoj galaksiji. Posebno je impresivno što svaki tok sadrži masu usporedivu s deset milijuna Sunaca, sastavljenu od zvijezda starosti između 12 i 13 milijardi godina, koje pokazuju iznenađujuće sličnosti u orbitama i kemijskim svojstvima.

Analiza ovih starih tokova zvijezda pružila je vrijedan uvid u početne faze evolucije Mliječnog puta, naglašavajući složenost njegovog nastanka i razvoja. “Nalaz Shaktija i Shive ne samo da pruža informacije o prvim danima naše galaksije, već također otkriva kako su se početne faze njenog širenja odvijale sve do današnjih dimenzija,” objašnjava Hans-Walter Rix, suautor studije i istaknuti galaktički arheolog.

Ključne komponente

Osim toga, rad tima razotkrio je i druge ključne komponente koje su sudjelovale u oblikovanju Mliječnog puta, koristeći podatke Gaia teleskopa za stvaranje dinamičke karte galaksije. Ta karta uključuje objekte poput Gaia-Sausage-Enceladus i LMS1/Wukong. Ova otkrića ne samo da doprinose našem shvaćanju galaktičke strukture, već i otvaraju put ka budućim istraživanjima

“Jedan od ciljeva misije Gaia jest otkriti više o najranijim danima naše galaksije, i očigledno je da uspijeva u tome,” izjavio je Timo Prusti, znanstvenik projekta za Gaia-u u ESA-i. “Precizni podaci koje nam Gaia pruža ključni su za razumijevanje kako se Mliječns staza formirala i kako se razvijala, omogućavajući nam da otkrijemo iznenađujuće aspekte naše galaksije i dopunimo praznine u našem znanju.”

Ovo istraživanje ne samo da doprinosi znanstvenoj zajednici važnim spoznajama o ranoj fazi svemira, već i potvrđuje značajnu ulogu Gaia misije u polju astrofizike. Otkrića tokova Shiva i Shakti predstavljaju tek početak u procesu otkrivanja skrivenih segmenata naše galaksije, što otvara vrata daljnjim istraživanjima i unapređuje naše razumijevanje kosmičke prošlosti koja je oblikovala današnji svemir.

Svaki novi uvid koji Gaia pruža transformira našu percepciju Mliječne staze, predstavljajući je kao mjesto kontinuiranih promjena i razvoja, bogato zvjezdanom poviješću. Nastavak istraživanja neistraženih dijelova svemira vodi nas prema otkrićima koja imaju potencijal proširiti postojeće granice našeg znanja.