NASA se priprema za povijesnu dostavu uzorka asteroida

Mozaik površine asteroida Bennu napravljen na temelju podataka koje je prikupila NASA-ina misija OSIRIS-REx (©NASA/Goddard/University of Arizona).

Svemirska letjelica NASA-e OSIRIS-REx vraća se na Zemlju s uzorkom koji je prikupila s stjenovite površine asteroida Bennu. Kada 24. rujna njegov spremnik s uzorcima padobranom sleti u Utah, OSIRIS-REx postat će prva američka misija koja će vratiti uzorak asteroida na Zemlju.

Nakon sedam godina u svemiru, uključujući napetu operaciju spuštanja na Bennu radi prikupljanja prašine i stijena, ova neustrašiva misija suočit će se s jednim od najvećih izazova do sada: dostava uzorka asteroida na Zemlju štiteći ga od topline, vibracija i zemaljskih kontaminanata.

“Čim spremnik s uzorcima dotakne tlo, naš tim će trčati s vremenom kako bi ga preuzeo i doveo u sigurnost privremene čiste prostorije”, rekao je Mike Moreau, zamjenik voditelja projekta u NASA-inom Goddard Space Flight Centru u Greenbeltu, Maryland. Stoga će tim OSIRIS-REx u sljedećih šest mjeseci vježbati i usavršavati procedure potrebne za preuzimanje uzorka u Utahu i njegov prijevoz u novi laboratorij izgrađen za taj materijal u NASA-inom Johnson Space Centru u Houstonu. Tamo će znanstvenici raspakirati uzorak, podijeliti do četvrtine njega znanstvenicima OSIRIS-REx širom svijeta za analizu i čuvati ostatak za proučavanje drugih znanstvenika, sada i u budućim generacijama.

Inženjeri letne dinamike iz NASA Goddarda i tvrtke KinetX Aerospace pregledavaju putanju koja će dovesti svemirsku letjelicu blizu Zemlje. U Lockheed Martinu u Denveru, članovi tima nadziru svemirsku letjelicu i pripremaju skupinu za preuzimanje spremnika s uzorcima. Ovoga ljeta, posade u Coloradu i Utahu vježbat će sve korake kako bi sigurno preuzele kapsulu, štiteći je od onečišćenja. U Johnson Space Centru, tim za kuriranje vježba postupak raspakiravanja i obrade uzorka unutar rukavica. U međuvremenu, članovi znanstvenog tima za uzorke pripremaju istraživanja koja će provesti s materijalom uzorka jednom kada ga prime.

Ekipa OSIRIS-REx-a već je ostvarila nevjerojatne podvige karakterizirajući i uzorkujući asteroid Bennu”, rekao je Dante Lauretta, glavni istraživač OSIRIS-REx-a sa Sveučilišta u Arizoni, Tucson. “Ova postignuća su izravni rezultat opsežne obuke i proba koje smo provodili na svakom koraku. U tu završnu fazu letačkih operacija unosimo istu razinu discipline i posvećenosti.”

Asteroidi su drevni materijali koji su preostali iz izvornog doba formiranja planeta i mogu sadržavati molekularne prekursore života. Znanstvenici su puno naučili proučavajući fragmente asteroida koji su prirodno stigli do tla kao meteoriti. No, kako bi shvatili jesu li asteroidi igrali ulogu u isporuci tih spojeva na Zemljinu površinu prije više od 4 milijarde godina, znanstvenicima je potreban netaknut uzorak iz svemira, bez zemaljskih kontaminanata.

Osim toga, najkrhkije stijene opažene na Bennuu vjerojatno ne bi preživjele prolazak kroz Zemljinu atmosferu kao meteoriti. “Postoje dvije stvari koje su sveprisutne na Zemlji: voda i biologija”, rekao je dr. Jason Dworkin, znanstvenik projekta OSIRIS-REx u NASA-inom Goddardu. “Oboje mogu ozbiljno promijeniti meteorite kada padnu na tlo i zamutiti priču koju govori kemija i mineralogija uzorka. Netaknut uzorak može pružiti uvide u razvoj solarnog sustava.”

24 rujna, dok letjelica OSIRIS-REx prolazi pokraj Zemlje, ispustit će svoju kapsulu za povrat uzoraka, čime će završiti svoju osnovnu misiju. Članovi tima OSIRIS-REx iz NASA-inog Goddarda, tvrtke KinetX, Lockheed Martin-a i NASA-inog Langley Research Center-a u Hamptonu, Virginiji, koriste računalne modele kako bi testirali planove navigacije u različitim uvjetima vremena, solarne aktivnosti i scenarijima svemirskog otpada, kako bi osigurali da kapsula uđe u Zemljinu atmosferu u 10:41 sati po ET (8:41 po MT) i sleti unutar ciljanog područja 13 minuta kasnije.

Spasilačke ekipe zadužene su za osiguranje mjesta slijetanja kapsule za povrat uzoraka te njen transport helikopterom do prijenosne čiste prostorije smještene na poligonu. Osim toga, ekipe će prikupljati uzorke tla i zraka u okolini slijetanja kapsule. Ti uzorci pomoći će identificirati bilo kakve sitne kontaminante koji su možda došli u kontakt s uzorkom asteroida.

Jednom kada se kapsula unese u zgradu s prijenosnom čistom prostorijom, članovi tima uklonit će toplinski štit, stražnji oklop i druge komponente kako bi pripremili spremnik za uzorke za prijevoz u Houston. Povratak uzoraka s asteroida Bennu na Zemlju bit će vrhunac više od 12-godišnjeg napora NASA-e i njenih partnerskih misija, ali označava početak nove faze otkrića, jer će znanstvenici iz cijelog svijeta usmjeriti svoju pažnju na analizu ovog jedinstvenog i dragocjenog materijala koji datira iz rane formacije našeg solarnog sustava.