Astronomija

Nadolazeći XRISM satelit istraživat će najgoruće dijelove svemira

XRISM satelit

Satelit po imenu XRISM (X-ray Imaging and Spectroscopy Mission, izgovara se “krizm”) će se posvetiti proučavanju najvrućih područja svemira, njegovih najvećih struktura te objekata s najjačom gravitacijom.

Misija pod vodstvom JAXA-e (Japan Aerospace Exploration Agency) koristit će spektroskopiju kako bi se produbilo razumijevanje ovih kozmičkih ekstrema. Spektroskopija je znanost o interakciji svjetla i materije. U edukativnom videu, producentica Sophia Roberts iz NASA-inog Goddard Space Flight Centera pojašnjava kako razumijevanje spektroskopije produbljuje naše znanje o svemiru.

“Svi se oduševljavamo prekrasnim slikama koje dobivamo s misija poput teleskopa James Webb kojeg vodi NASA,” rekla je Roberts. “Međutim, nakon što sam se detaljno posvetila spektroskopiji, shvatila sam koliko nam ona pruža ključni kontekst o pričama iza tih slika.”

Spektrometer mikrokalorimetra XRISM-a, nazvan Resolve, rezultat je suradnje između JAXA-e i NASA-e. Stvorit će spektre, mjerenja intenziteta svjetla preko raspona energija, za rendgenske zrake od 400 do 12.000 elektronskih volti. (U usporedbi, energije vidljive svjetlosti kreću se od otprilike 2 do 3 elektronska volta.)

Resolve će to postići mjereći male promjene temperature kada rendgenska zraka pogodi njegov detektor od 6×6 piksela. Da bi se mjerila ova sitna povećanja i odredila energija rendgenske zrake, detektor se mora ohladiti na otprilike -270°C, samo malo iznad apsolutne nule. Instrument dostiže svoju radnu temperaturu nakon višestupanjskog mehaničkog hlađenja unutar spremnika tekućeg helija veličine hladnjaka.

Resolve će astronomima pomoći saznati više o sastavu i kretanju iznimno vrućeg plina unutar skupina galaksija, mlazovima čestica blizu brzine svjetlosti koje pokreću crne rupe u aktivnim galaksijama i drugim kozmičkim zagonetkama.

Teleskop Webb hvata slične spektre, ali za infracrveno svjetlo. Spektri teleskopa Webb otkrili su sastav plina blizu aktivnih crnih rupa te pratili kretanje ovog materijala prema ili dalje od promatrača. Podaci dobiveni pomoću instrumenta Resolve XRISM-a činit će isto na višim energijama, pružajući tako potpuniju sliku ovih objekata.