• Astronomija
  • Međuzvjezdani objekt eksplodirao je nad Zemljom 2014. godine, otkrivaju tajni podaci američke vlade

Međuzvjezdani meteor iz 2014. Izvor: Depositphotos.com.

Meteor koji je došao iz drugog zvjezdanog sustav udario je Zemlju 2014. te ostavio svoje krhotine na morskom dnu. Pad objekta sada je potvrdilo Svemirsko zapovjedništvo Sjedinjenih Država (USSC) u nedavno objavljenom dopisu.

Prvo poznato otkriće međuzvjezdanog objekta u našem Sunčevom sustavu

2014. vatrena kugla proletjela je nebom iznad Papue Nove Gvineje, stoji u službenom dopisu USSC-a. Znanstvenici smatraju da je meteor ostavio svoje međuzvjezdane krhotine negdje u južnom Tihom oceanu. Radi se o prvom otkriću međuzvjezdanog meteora te prvom poznatom međuzvjezdanom objektu koji je došao u naš Sunčev sustav, tvrde znanstvenici sa Sveučilišta Harvard u istraživanju objavljenom za pretisak na arXiv-u još 2019. godine. Amir Siraj, student astrofizike na Harvardu koji je vodio istraživanje, rekao je da je studija godinama čekala recenziju i objavu, ali došlo je do prepreka u vidu ograničenja puštanja informacija u javnost koje je postavila američka vlada.

Otkriće ovog meteora pratila su i otkrića drugih međuzvjezdanih objekata u našem Sunčevom sustavu, poznatih kao Oumuamua te komet Borisov koji, iako su mnogo veći, ipak nisu bili u bliskom kontaktu sa Zemljom. “Oduševljava me razmišljanje o činjenici da imamo međuzvjezdani materijal koji je došao na Zemlju i znamo otprilike gdje se nalazi”, navodi Siraj, direktor istraživanja međuzvjezdanih objekata na Harvardovom projektu Galileo za Vice.

Unatoč tome, Siraj priznaje da su izgledi za fizičko otkriće sićušni jer su ostaci vatrene kugle sletjeli u malim količinama na različite predjele oceana.  “Bio bi to veliki poduhvat, ali mogućnost pronalska prvog međuzvjezdanog materijala dovoljno uzbudljiva da sve vrlo temeljito provjerimo te porazgovaramo sa svim svjetskim stručnjacima za oceanske ekspedicije.”

Profesor Avi Loeb, koautor studije, bio je inspiriran otkrićem ‘Oumuamuae

Siraj i koautor studije, Avi Loeb, Frank B. Baird Jr. profesor znanosti na Sveučilištu Harvard, tražili su potencijalne međuzvjezdane vatrene kugle nakon otkrića ‘Oumuamuae 2017. godine. Loeb, koji je iznio hipotezu da ‘Oumuamua predstavlja vanzemaljsku tehnologiju, predložio je Siraju da pročešlja bazu podataka vatrenih kugli i udara meteora koju vodi NASA-in Centar za istraživanje objekata blizu Zemlje (CNEOS).

Baza podataka zabilježila je gotovo 1000 udaraca, ali vatrena kugla koja je eksplodirala u blizini otoka Manus 8. siječnja 2014. isticala se zbog neobično velike brzine – preko 200.000 kilometara na sat. Njena brzina sugerirala je da se radi o “mogućem podrijetlu iz duboke unutrašnjosti planetarnog sustava ili zvijezde u debelom disku Mliječne staze”, stoji u radu iz 2019. godine.

“Riječ je o velikoj brzini pa sam pomislio: ‘O moj Bože, ovo bi mogao biti međuzvjezdani meteor'”, prepričava Siraj. Siraj i Loeb podnijeli su otkriće za objavu u znanstvenom časopisu The Astrophysical Journal Letters, ali je proces zapeo jer su u bazi podataka nedostajale informacije koje je zadržala američka vlada i Ministarstvo obrane SAD-a. Iz tog razloga Siraj i Loeb nisu mogli potvrditi brzinu vatrene kugle koja je proletjela nad Tihim oceanom.

Konačno došla dugoočekivana potvrda iz USSC-a

Skriveni podaci onemogućili su objavu rada i istraživači su bili prisiljeni čekati potvrdu od američke vlade. Situacija se konačno razriješila objavom služebnog dopisa glavnog znastvenika za svemirske operacije u Zapovjedništvu američkih svemirskih snaga USSC-a, Joela Mozera. Mozer je “potvrdio da je procjena brzine prijavljena NASA-i dovoljno točna da naznači međuzvjezdanu putanju.”

“S obzirom na to koliko su međuzvjezdani meteori rijetki, izvangalaktički meteori bit će još rjeđi”, upozorio je Siraj. “Ali činjenica je da u budućnosti nećemo pronaći ništa osim ako to ne potražimo. Kao znanstvenici, mogli bismo uzeti na sebe da izgradimo mrežu tako opsežnu kao što je mreža senzora vlade SAD-a te je upotrijebiti u znanstvene svrhe.”

Discovery of a Meteor of Interstellar Origin, Amir Siraj, Abraham Loeb, Submitted on 15 Apr 2019 (v1), last revised 4 Jun 2019, https://doi.org/10.48550/arXiv.1904.07224

Specktor B. (12. travnja 2022.), An interstellar object exploded over Earth in 2014, declassified government data reveal, Space.com (pristup 16. travnja 2022.)

Siraj A. (12. travnja 2022.), Spy Satellites Confirmed Our Discovery of the First Meteor from beyond the Solar System, Scientificamerican.com (pristup 16. travnja 2022.)

Ferreira B. (7. travnja 2022.), Secret Government Info Confirms First Known Interstellar Object on Earth, Scientists Say, Vice.com (pristup 16. travnja 2022.)