Komet iz ere piramida bio je dio još većeg komada

Komet su vjerojatno vidjeli naši stari preci.

Astronomi koji su koristili svemirski teleskop Hubble otkrili su da je komet C / 2019 Y4 (ATLAS), koji se neočekivano raspao prošlog proljeća, možda fragment jezgre većeg kometa koji se srušio prije otprilike pet tisuća godina. Iako se ne spominje ni u jednom povijesnom zapisu, prolazak komete mogao je biti veličanstven prizor za drevne ljude.

Sve što trebate znati o kometu ATLAS i njegovoj povijesti

Komet C/2019 Y4 (ATLAS)

Komet dugog perioda C / 2019 Y4 (ATLAS) otkriven je krajem prosinca 2019. godine, kada se njegova svjetlost brzo povećavala te su astronomi očekivali da će biti vidljiva golim okom u svibnju 2020. godine, kao jedan od najsjajnijih kometa u posljednja dva desetljeća.

Neočekivani kolaps

Međutim, u travnju 2020., prije prolaska perihela, jezgra kometa iznenada se srušila, raspala na mnoge fragmente, što su prvo primijetili astronomi amateri i zvjezdarnice na Zemlji, a zatim i svemirski teleskopi.

Važnost

Takva su zapažanja pružila jedinstvenu priliku za dinamičko praćenje čitavog procesa fragmentacije jezgre komete.

Nova analiza

Tim astronoma pod vodstvom Quanzhija Yea sa Sveučilišta Maryland objavio je rezultate analize promatranja procesa nuklearnog uništenja kometa Atlas svemirskog teleskopa Hubble.

Slike kometa Atlas u razmaku od tri dana prikazuju raspad jezgre kometa.Izvor: Science: NASA, ESA, Quanzhi Ye (UMD); Obrada slike: Alyssa Pagan (STScI)

Skupine krhotina

Znanstvenici su identificirali dvije nakupine krhotina, označene kao C / 2019 Y4-A i C / 2019 Y4-B, koje su u početku imale istu svjetlinu, ali su počele pokazivati drugačije ponašanje-prva se skupina aktivno raspadala nekoliko dana, dok je druga postojala nekoliko tjedana.

Dva razloga raspada kometa Atlas

Postoje dva razloga za uništavanje jezgre: zbog vrtnje jezgre ili zbog prejake sublimacije podzemnog leda koji sadrži hlapljive tvari, što je dovelo do stvaranja vrlo velike količine plina.

Prije pet tisuća godina

Istraživači su odlučili saznati kako je komet preživio svoje prijašnje približavanje Suncu, koje je bilo prije više od pet tisuća godina, ako se raspao prije nego što je prošao perihel.

Najvjerojatnije objašnjenje

Znanstvenici su predložili sljedeće objašnjenje: sam komet Atlas je ledom bogat ulomak jezgre komete, širok oko kilometar, koji se urušio tijekom prošlog perihela. Ovu teoriju podupire sličnost parametara orbita kometa ATLAS i Velikog kometa iz 1844. (C / 1844 Y1).

Zaključci

Dakle, jezgre kometa promjera do nekoliko kilometara mogu imati složenu, nehomogenu unutarnju strukturu, što pridonosi dugoročnoj zaštiti rezervi leda od intenzivnog zagrijavanja utjecajem Sunca.

Slična otkrića

Hubble je prošle godine potvrdio početak uništavanja jezgre prvog međuzvjezdanog kometa Borisov nakon približavanja Suncu. Pretpostavlja se da se fragment kometa udaljava od jezgre brzinom od tridesetak centimetara u sekundi, što je tipično za raspadajuće komete Sunčevog sustava i usporedivo je s drugom kozmičkom brzinom za jezgru kometa sub-kilometarskog  radijusa.

• HubbleSite. (n.d.). Comet atlas may have been a blast from the past.
• Jenner, L. (2021, August 17). Comet Atlas may have been a blast from the past. NASA.

• Ye, Q. (n.d.). Disintegration of Long-period Comet C/2019 Y4 (ATLAS). I. Hubble Space Telescope Observations. The Astronomical Journal.