Astronomija

Kako bi mogao izgledati sudar Zemlje sa Suncem?

Umjetnički prikaz bijelog patuljka G29—38 tijekom 'gutanja' ostataka mrtvog planeta (©University of Warwick/Mark Garlick).

Znanstvenici su nedavno po prvi puta uočili ‘pad’ planeta u mrtvu zvijezdu te tako dobili uvid kako bi mogao izgledati svršetak našeg planeta.

Fenomen uočen po prvi put

Astronomi su nedavno po prvi puta vidjeli ostatke mrtvog planeta kako padaju na površinu mrtve zvijezde i time su potvrdili desetljeća nagađanja o tome što se događa sa solarnim sustavima koji dođu do kraja života.

Opažanja je snimila NASA s opservatorija Chandra i pružaju uvid u nasilnu i turbulentnu budućnost koja potencijalno čeka i naš planet Zemlju o naše Sunce za milijarde godina od sada.

„Ovo otkrivanje pruža prvi izravan dokaz da bijeli patuljci trenutno ‘akumuliraju’ ostatke starih planetarnih sustava. Ispitivanje akrecije na ovaj način… [nudi] uvid u vjerojatnu sudbinu tisuća poznatih egzoplanetarnih sustava, uključujući naš vlastiti Sunčev sustav,“ rekao je Tim Cunningham, glavni autor studije u kojoj je objavljeno opažanje ovoga fenomena.

Smrt zvijezde

Prema znanstvenim proračunima oko 97% svih zvijezda u Mliječnoj stazi završit će svoje živote kao bijeli patuljci – kao smežurane, kristalne zvjezdane jezgre nevjerojatne gustoće (mogu skupljati masu otprilike našeg Sunca u ‘malu kuglu’ veličine naše Zemlje).

Prijelaz iz svijetle, goruće zvijezde u gusto, bijelo tijelo je sve samo ne miran. Nakon što stara zvijezda izgori i potroši svoje ‘gorivo’ ona preraste u crvenog diva.

U slučaju našeg Sunca to znači da će se raširiti razbijajući sve planete unutarnjeg Sunčevog sustava koji nemaju sreće da budu u blizini – a među njima i našu Zemlju. Ubrzo nakon toga, zvijezda odbacuje svoje vanjske slojeve u ogromnoj erupciji vrućeg plina koja se širi Sunčevim sustavom. U središtu ovog kaosa rađa se bijeli patuljak.

Što se događa s planetima?

Znanstvenici smatraju da planeti – ili barem ono što od njih ostane – mogu nastaviti kružiti oko bijelog patuljka u prašnjavom ‘groblju’ zvanom disk krhotina.

Umjetnički prikaz bijelog patuljka G29—38 tijekom ‘gutanja’ ostataka mrtvog planeta (©University of Warwick/Mark Garlick).

Planetarni ostatci se ponekad – kao u slučaju koji su uočili znanstvenici – mogu ‘srušiti’ na površinu mrtve zvijezde i postati dio bijelog patuljka

Važnost nedavnog otkrića

Nedavne opservacije prvi su izravni dokazi o mrtvim zvijezdama koje gutaju mrtve planete. Koristeći rendgenski teleskop Chandra, autori nove studije usredotočili su se na bijeli patuljak nazvan G29–38, koji se nalazi oko 45 svjetlosnih godina od nas u zviježđu Riba i za koji je poznato da ima atmosferu zagađenu metalima.

Istraživači su s Chandrom izolirali G29–38 u svom vidnom polju i promatrali znakove visokoenergetskih eksplozija koje su dolazile s površine patuljka, što sugerira da se dogodila neka vrsta udarca.

Tim je bio u mogućnosti uočiti jačinu eksplozije te preko nje izmjeriti i toplinu. Otkrili su da se plazma na površini zvijezde zagrijala na više od 1 milijun stupnjeva°C. Takve temperature i opažanja savršeno se poklapaju s modelima planetarnih tijela koja se razbijaju u bijele patuljke.

Stoga ova opažanja nude prvi izravan dokaz da bijeli patuljci usisavaju i gutaju stjenovite ostatke planeta koji su ih nekoć kružili. Bljeskovi X-zraka dogodili su se milijardama godina nakon formiranja planetarnog sustava G29–38, što sugerira da bi slična sudbina mogla čekati Zemlju kada naše Sunce započne svoju neizbježnu posljednju fazu ‘života’ milijardama godina od sada.

Znanstvenici primijetili bijelog patuljka veličine Mjeseca, ali masivnijeg od Sunca

Tim Cunningham et al., „A white dwarf accreting planetary material determined from X-ray observations,“ Nature 602 (2022).

Brandon Specktor (9. veljače 2022.), „Astronomers watched a dead planet smash into a dead star for first time ever,“ livescience.com (pristup 13. veljače 2022.)

University of Warwick (10. veljače 2022.), „Debris From Disintegrating Planet Seen Hurtling Into White Dwarf Star for First Time,“ scitechdaily.com (pristup 13. veljače 2022.)