• Svemir
  • Znanstvenici primijetili bijelog patuljka veličine Mjeseca, ali masivnijeg od Sunca

Astronomi su otkrili bijelog patuljka s neviđenim karakteristikama. To je istovremeno najmanji i najmasivniji bijeli patuljak koji su astronomi ikad promatrali.

Astronomi u objektu Zwicky Transient Facility, koji djeluje u zvjezdarnici Palomar na Kalifornijskom tehnološkom institutu, otkrili su izuzetno neobičnu zvijezdu bijelog patuljka s ekstremnim magnetskim poljem gotovo milijardu puta snažnijim od Sunca. Jedinstveni nebeski objekt ujedno je i najmanji i najmasivniji bijeli patuljak otkriven do danas.

Sve što trebate znati o najmanjem bijelom patuljku s najsnažnijim magnetskim poljem

Bijeli patuljci su gusti, srušeni ostaci zvijezda koje su nekad bile oko osam puta masivnije od Sunca. Nastaju kad zvijezde na kraju svog života doslovno odbace svoje vanjske slojeve.

Preostala se jezgra smanjuje i pretvara u kompaktnog bijelog patuljka. Smatra se da oko 97 posto svih zvijezda u svemiru postaju bijeli patuljci.

Gornja granica mase bijelih patuljaka je oko 1,4 Sunčeve mase, one teže se urušavaju u neutronsku zvijezdu. Ovaj proces često prati katastrofa. Mnoge su takve zvijezde dio binarnih sustava i zbog svoje ogromne gustoće lako izvlače materiju iz zvijezde pratiteljice. Postupno dobivaju masu i, postigavši ​​odgovarajuću vrijednost, eksplodiraju u supernove.

Koliko god se čini suprotno intuiciji, ti su predmeti manje veličine, ali veće mase. U ovom slučaju patuljak ima veličinu Mjeseca, ali 1,35 puta veću masu od mase našeg Sunca što ga stavlja u gornju granicu prije pretvaranja u neutronsku zvijezdu.

Nedavno otkriveni objekt nazvan je ZTF J1901 + 1458. Astronomi kažu da također ima ekstremno magnetsko polje gotovo milijardu puta jače od Sunčevog.

Uz to, ovaj se objekt vrtoglavom brzinom okreće oko svoje osi – vrši sedam okretaja svakih sedam minuta. Međutim, ovo nije rekord – bijeli patuljak EPIC 228939929 rotira se svakih 5,3 minute.

No, što se tiče njegove veličine, ZTF J1901 + 1458 postao je rekorder – to je najmanji bijeli patuljak koji u znanosti ima promjer. Astronomi kažu da je prošao jedan od dva moguća evolucijska puta razvoja. Kad su mrtve zvijezde dovoljno masivne, eksplodiraju u supernovu tipa Ia.

Ali ako je njihova masa ispod određenog praga, tada se pretvaraju u novog bijelog patuljka, težeg od bilo koje izvorne zvijezde. Ovaj postupak jača magnetsko polje i ubrzava rotaciju. Očito se to dogodilo u slučaju ovog objekta.

Dodajmo da se nalazi samo 130 svjetlosnih godina od Zemlje, a njegova je starost oko 100 milijuna godina ili manje, odnosno vrlo je mlada prema standardima Svemira. To ukazuje na to da u našoj galaksiji postoji više takvih predmeta.

Studija je objavljena u časopisu Nature i detaljnije opisana na web stranici W.M. Zvjezdarnica Keck.

• Caiazzo, I. (2021, June 30). A highly magnetized and rapidly rotating white dwarf as small as the Moon. Nature News.
• Choi, C. Q. (2021, July 1). Smallest, densest white dwarf ever discovered packs the sun’s mass into a moon-size stellar corpse. Space.com.
• Crane, L. (2021, June 30). White dwarf star is the size of the moon but more massive than the sun. New Scientist.
• Fox, A. (2021, July 2). Incredibly Dense White Dwarf Star Packs the Mass of the Sun Into the Size of the Moon. Smithsonian.com.
• W. M. Keck Observatory. (n.d.). A White Dwarf Living on the Edge.