• Svemir

Svemirska letjelica poslana da istraži Sunce otkrila zanimljivost o Veneri

svemirska-prašina-venera

Jeste li znali da Veneru prati kružni solarni prsten prašine duž njezine orbite?

Astronomi koji rade na solarnoj sondi Parker objavili su prve fotografije prstenova rašine koji se nalaze u Venerinoj orbiti. Vjeruje se da je prašina nastala od čestica iz protoplanetnog diska, te asteroida i kometa.

Smatra se kako takve strukture svemirske prašine mogu nastati za vrijeme interakcije međuplanetne prašine sa planetima Sunčevog sustava. Također postoji i alternativna teorija koja govori da je prašina nastala za vrijeme stvaranja samih planeta.

Znanstvenici su još ranije otkrili prisustvo takvih prstenova u Zemljinoj orbiti, te su 2013. i 2018. potvrđene slične strukture duž orbita Merkura i Venere. Znanstvena potrvda temeljena je na podacima  iz solarne misije STEREO.

Slični prstenovi prašine nisu pronađeni u orbitama Marsa i Jupitera. Ovakve strukture prašine u fokusu su astronomu koji traže egzoplanete u Cirkumstelarnim diskovima zvijezda, zato jer otkrivaju “skrivene” planete i govore mnogo o njihovim orbitama.

Cirkumstelarni prsten, Mliječna staza i planeti u WISPR slici. Izvor: Guillermo Stenborg

Tim astronoma predvođen Guillermom Stenborgom ( US Naval Research Laboratory) objavio je prve kompletne fotografije Cirkumstelarnih prstenova prašine duž Venerine orbite. Fotografije je uslikala kamera WISPR( Wide-Field Imager for Parker Solar Probe) u kolovozu i rujnu 2019. godine kada je letjelica napravila treći krug oko Sunca.

Znanstvenici još uvijek ne znaju kolika je gustoća niti radijalni opseg prstenova. Kada prikupe dodatne podatke, znanstvenici će moći utvrditi najvjerojatnije porijeklo ovih struktura.

Inicijalno, znanstvenici su smatrali kako su u pitanju isijavanja Sunca i Sunčeve korone, ali su simulacije i povećanje svjetlosti fotografija opovrgnule te navode i razmatranja.

Glavni zadatak solarne letjelcije Parker jest mjerenje karakteristika solarne atmosfere i solarnih vjetrova. Venera iz očitih razloga igra važnu ulogu u ovoj misiji te letjelica šalje redovna izvješća sa podacima o još uvjek nedovoljno istraženom planetu.

Sonda Parker nedavno je poslala nevjerojatne slike Venere.

• Rehm, J. (n.d.). Parker solar Probe CAPTURES first complete view of Venus Orbital dust ring.
• Stenborg, G., Raouafi, N. E., Gallagher, B., Howard, R. A., & Hess, P. (n.d.). Pristine PSP/WISPR Observations of the Circumsolar Dust Ring near Venus’s Orbit.