Astronomija

James Webb očarao astronome slikom Stupova stvaranja

NASA-in James Webb svemirski teleskop snimio je blizu infracrvenu sliku Stupova stvaranja. Izvor: NASA, ESA, CSA, STScI; Joseph DePasquale (STScI), Anton M. Koekemoer (STScI), Alyssa Pagan (STScI).

NASA-in svemirski teleskop James Webb uperio je svoje sofisticirane kamere prema čuvenoj svemirskoj regiji poznatoj kao Stupovi stvaranja i ostavio astronome bez daha.

James Webb snimio Stupove stvaranja

JWST iz temelja je promijenio astronomiju i naš pogled na svemir, a nedavno je ponovno demonstrirao svoju snagu. Najnovija Webbova snimka pruža nam pogled na zapanjujući i vrlo detaljni krajolik kultnih Stupova stvaranja, gdje gusti oblaci prašine i plina stvaraju zvijezde.

Blizu infracrvena slika prikazuje hladan međuzvjezdani plin te poluprozirnu prašinu koja dominira Stupovima stvaranja, regiji koju je prvi put snimio NASA-in svemirski teleskop Hubble još 1995. Nova Webbova slika pomaže istraživačima da ažuriraju svoje modele formiranja zvijezda, olakšavajući im razumijevanje kako funkcionira proces stvaranja zvijezda, kao i identificiranje koliko se zvijezda u danom trenutku rađa, koliko je plina i prašine prisutno u regiji itd.

Webb očarava novim slikama Neptunovih prstena

Pogled bez presedana

NASA-in James Webb svemirski teleskop snimio je spektakularnu sliku Stupova stvaranja. Izvor: NASA, ESA, CSA, STScI; Joseph DePasquale (STScI), Anton M. Koekemoer (STScI), Alyssa Pagan (STScI).

Astronomi će s vremenom naučiti više o tome kako zvijezde niču i rastu iz ovih prašnjavih oblaka. Webbova slika Near-Infrared Camera (NIRCam-a) također prikazuje novonastale zvijezde koje se pojavljuju kao crvene točkice s difrakcijskim šiljcima, a nalaze se na vanjskim dijelovima regije. U stupovima plina i prašine nastaju čvorovi mase koji se zatim počinju urušavati pod vlastitom gravitacijom, stvarajući nove zvijezde.

Pored toga, Webbova slika prikazuje valovite linije nalik lavi koje se nalaze na samom rubu stupova. Riječ je o izbačajima zvijezda čije se strukture još uvijek formiraju unutar plina i prašine.

Webb snimio ‘kozmičku tarantulu’

Kozmičko čudo

Mlade zvijezde, sudarajući se s oblacima materijala, povremeno emitiraju nadzvučne mlazove. Tada dolazi do udarnih valova koji rezultiraju jednako tako valovitim obrascima raspršenog materijala. Mlazovi i udarci proizvode molekule vodika koje daju grimizni sjaj. U drugom i trećem stupu od vrha možemo vidjeti kako njihova aktivnost praktički pulsira na NIRCam slici. Zvijezde poput ovih stare su samo nekoliko stotina tisuća godina.

Unatoč očitom ‘probijanju’ kroz oblake zahvaljujući blisko infracrvenoj snimci, ovaj prikaz ne pruža nam pogled na galaksije iza stupova. Naš pogled na dublji svemir onemogućen je međuzvjezdanim medijem – kombinacijom plina i prašine koja čini najgušći dio diska naše galaksije Mliječne staze.

Hubble je fotografirao ovu istu regiji 1995. i 2014., a proučavale su je i mnoge druge zvjezdarnice. U ovoj regiji postoje doslovce milijuni zvijezda, a svaki napredni instrument pruža nam dodatne uvide u nju.

Nove fotografije svemirskog teleskopa James Webb prikazuju neobičnu galaksiju u obliku kotača