Hubble uočio vodenu paru na Jupiterovom mjesecu

Ovi su rezultati važni za buduću međuplanetarnu stanicu JUICE, koja bi u Jupiterov sustav trebala stići 2029. godine.

Svemirski teleskop Hubble potvrdio je prisutnost vodene pare u razrijeđenoj atmosferi Jupiterovog mjeseca Ganimeda. Vjeruje se da potječe od vodenog leda koji se sublimira pod utjecajem sunčevog zračenja i strujanja čestica.

Prvi dokazi o vodenoj pari na Ganimedu

Ganimed je najveći satelit u Sunčevom sustavu, dvostruko teži od Mjeseca i veći od Merkura. Zanimanje znanstvenika za njega povećalo se nakon što je postalo jasno da može imati podzemni ocean, pokazivati tektonsku aktivnost i imati magnetosferu koju stvara tekuća jezgra.

Još jedno zanimljivo svojstvo Ganimeda bila je njegova slaba atmosfera koja nastaje kao rezultat erozije ledene površine satelita pod utjecajem bombardiranja nabijenim česticama i sunčevim zračenjem.

Vjeruje se da se sastoji od vodene pare, molekularnog i atomskog kisika, OH radikala te atomskog i molekularnog vodika. Potvrđeno je obilje molekularnog kisika i atomskog vodika u atmosferi Ganimeda, ali astronomi dugo nisu mogli pronaći vodenu paru.

Tim planetarnih znanstvenika pod vodstvom Lorenza Rotha s Kraljevskog tehnološkog instituta u Stockholmu objavio je rezultate analize podataka promatranja Ganymeda pomoću spektrografa COS i STIS Hubble svemirskog teleskopa, koji pokrivaju razdoblje od 1998. do 2010. i 2018. godine.

Cilj rada bio je dokazivanje prisutnosti vodene pare u rijetkoj atmosferi Jupiterovog mjeseca.

Intenzitet zračenja atomskog kisika na reverznoj polutki Ganimeda prema Hubbleovim podacima. Izvor: Lorenz Roth i sur. / Nature, 2021
Intenzitet zračenja atomskog kisika u prednjoj hemisferi Ganimeda prema Hubbleovim podacima. Izvor: Lorenz Roth i sur. / Nature, 2021

Znanstvenici su zaključili da je intenzitet zračenja atomskog kisika (nastalog uništavanjem molekula vode), koji je Hubble zabilježio u atmosferi Ganimeda, povezan s udaljenošću do središta promatrane hemisfere satelita.

Tako nastaje sljedeća slika onoga što se događa: u regijama suncokreta niske zemljopisne širine (područje gdje sunčeve zrake padaju okomito na površinu satelita) odvijaju se procesi sublimacije vodenog leda s oslobađanjem vodene pare u atmosferu.

Istodobno, procesi sublimacije aktivniji su danju nego noću i mogu ovisiti o čistoći leda. Daleko od regije suncokreta uglavnom se bilježi molekularni kisik.

Znanstvenici su procijenili gustoću jezgre na 10 15 molekula vode po četvornom centimetru u području suncokreta, što je u skladu s idejom sublimacije leda.

Ovi su rezultati važni za buduću međuplanetarnu stanicu JUICE (JUpiter ICy moons Explorer), koja bi u sustav Jupitera trebala stići 2029. Također će se baviti istraživanjem Ganimeda, posebno će pratiti transport vodene pare u atmosferi satelita.

Jenner, L. (2021, July 23). Hubble finds first evidence of water vapor at Jupiter’s MOON GANYMEDE. NASA.
• McLaughlin, K. (2021, July 26). NASA’s Hubble Space telescope has discovered water vapor on Jupiter’s ocean moon Ganymede for the first time. Business Insider.
• Roth, L., Ivchenko, N., Gladstone, G. R., Saur, J., Grodent, D., Bonfond, B., Molyneux, P. M., & Retherford, K. D. (2021, July 26). A sublimated WATER atmosphere on Ganymede detected from Hubble Space telescope observations. Nature News.