• Svemir
  • Hubble pronašao vodenu paru na Jupiterovom Mjesecu Europa

Hubble pronašao vodenu paru na Jupiterovom Mjesecu Europa

Novo istraživanje pokazalo je da zapravo u atmosferi Europe ima mnogo više vodene pare nego što se ranije vjerovalo, a to vjerojatno nije povezano s gejzirima.

Međunarodni tim istraživača analizirao je podatke dobivene prethodnih godina pomoću svemirskog teleskopa Hubble i po prvi put pronašao dokaze o postojanoj prisutnosti vodene pare u atmosferi Europe, Jupiterova ledenog mjeseca. Znanstvenici su radili na ovom istraživanju od 2013. godine kada su otkrili gejzire na površini Europe.

Hubble pronašao vodenu paru na Jupiterovom mjesecu Europa

Gejziri na Europi

Pokazalo se da su gejziri na Europi slični gejzirima na Zemlji, ali po veličini su mnogo veći od onih ovdje. Proračuni su također pokazali da ti gejziri ispunjavaju atmosferu kapljicama vode, ali ukupni volumen takve vode je zanemariv. To je samo jedan milijarditi dio volumena vodene pare prisutne u Zemljinoj atmosferi.

Više vodene pare nego što se očekivalo

Međutim, novo istraživanje pokazalo je da zapravo u atmosferi Europe ima mnogo više vodene pare nego što se ranije mislilo, a vjerojatno nije povezano s gejzirima. Znanstvenici su do ovog zaključka došli nakon analize Hubbleovih podataka dobivenih od 1999. do 2015. Analiza je pokazala da je vodena para stalno prisutna u atmosferi Europe.

Nove misterije

Istodobno, astronomi su dobili novu zagonetku. Hubbleovi podaci ukazuju na to da je vodena para prisutna u atmosferi samo na jednoj hemisferi ledenog mjeseca Jupitera – na dijelu koji je uvijek suprotan smjeru kretanja u orbiti. Razlog ove asimetrije još nije utvrđen.

Vodena para na Ganymedu

Dodajemo da su ranije astrofizičari iz Švedske otkrili prisutnost vodene pare u atmosferi drugog satelita Jupitera – Ganymeda. Također na temelju proučavanja arhivskih podataka s teleskopa Hubble. Znanstvenici su bili uspješni zahvaljujući fundamentalno novoj metodi analize arhiviranih slika. Ista metoda korištena je u novom istraživanju za proučavanje sastava atmosfere Europe.

Razlika između Europe i Ganymeda

Stručnjaci su objasnili da Europa reflektira više sunčeve svjetlosti nego Ganymed, pa je mnogo hladnija od svog susjeda. Dnevni rekord zabilježen na Europi je minus 126 stupnjeva Celzijusa. Prosječna površinska temperatura Ganymeda je oko 16 stupnjeva Celzijusa viša od one na Europi.

Vodeni led na Europi

Unatoč izrazito niskim temperaturama, vodeni led na Europi, kako pokazuju nova zapažanja, sublimira, odnosno prelazi iz krutog stanja izravno u paru, zaobilazeći tekuću fazu. U tom pogledu oba su mjeseca Jupitera slična.

Kako su istraživači došli do svojih otkrića?

Dodajemo da je bilo moguće otkriti stalnu prisutnost pare na Europi pomoću spektrografa STIS instaliranog na teleskopu Hubble. On omogućuje opažanja u ultraljubičastom spektru. Zahvaljujući tome, astronomi su prvi put identificirali prilično visok sadržaj kisika – jedne od komponenti vode – u atmosferi Europe. A onda su, mijenjanjem zračenja na različitim valnim duljinama, pronašli dokaze o prisutnosti vodene pare.

Važne činjenice o Europi

Inače, Europa već godinama intrigira znanstvenike. Po cijeloj je površini prekriven ledom. Nedavna istraživanja pokazala su da se ispod leda skriva ogroman ocean, što je jedan od preduvjeta za nastanak i održavanje života.

Dvorsky, G. (2021, October 15). Recurring water vapor potentially found on Europa-but just on one side. Gizmodo.
• Jenner, L. (2021, October 12). Hubble finds evidence of water vapor in one hemisphere of Europa. NASA.
• O’Neill, M. (2021, October 15). Hubble finds mysterious replenishment of water vapor on Jupiter’s moon europa. SciTechDaily.
• Phys.org. (2021, October 14). Hubble finds evidence of persistent water vapor in one hemisphere of Europa.
• Roth, L. (2021, October 14). A stable H2O atmosphere on Europa’s trailing hemisphere from HST Images. AGU Journals.