Hubble nas i dalje ostavlja bez daha

Razotkrivanje tajne galaksije JW100

Teleskop Hubble, koji financiraju NASA i ESA, snimio je očaravajuću sliku galaksije JW100, koja se nalazi više od 800 milijuna svjetlosnih godina u sazviježđu Pegaz. Podsjećajući na kozmičku meduzu, galaksija ima tokove plina koji stvaraju zvijezde i koji izgleda kao da kaplju iz njezina diska, rezultat procesa koji se naziva trganje plinom pod pritiskom (ram pressure stripping). Ovaj fenomen navelo je astronome da JW100 nadimaju “meduzom”.

Galaksija JW100. NASA.

Složenost trganja plinom pod pritiskom

Trganje plinom pod pritiskom događa se kada se galaksije susreću s difuznim plinom koji prožima skupine galaksija. Dok prolaze kroz ovaj rijedak plin, on djeluje kao “protivvjetar”, skidajući plin i prašinu s galaksije i stvarajući strujne mlazove koji ističu JW100. Svijetle eliptične mrlje na slici predstavljaju druge galaksije unutar iste skupine u kojoj se nalazi JW100.

IC 5338: Najsvjetlija galaksija u skupini

Prema vrhu slike nalaze se dvije svijetle mrlje okružene nevjerojatno sjajnim područjem difuzne svjetlosti. To je jezgra IC 5338, najsvjetlije galaksije u skupini. IC 5338 je eliptična galaksija s proširenim haloom, poznata kao cD galaksija. Ove galaksije obično rastu konzumirajući manje galaksije, pa višestruke jezgre nisu neuobičajene, budući da njihovo apsorbiranje može potrajati. Na vanjskim rubovima galaksije nalazi se bogata populacija globularnih zvjezdanih skupova.

Hubbleov doprinos istraživanju svemira

Svemirski teleskop Hubble značajno je unaprijedio naše razumijevanje kozmosa. Ovo posebno promatranje, koje je iskoristilo Hubbleovu širokopolnu kameru 3, dio je serije osmišljene kako bi se istražila formacija zvijezda u pipcima meduzastih galaksija. Proučavajući te pipke, koji predstavljaju formiranje zvijezda u ekstremnim uvjetima, astronomi mogu dobiti dragocjene uvide u proces formiranja zvijezda u cijelom svemiru. Hubbleova otkrića znatno su proširila naše znanje o nebeskim fenomenima, osvjetljavajući formiranje i evoluciju galaksija, životni ciklus zvijezda te prirodu tamne tvari i tamne energije. Njegove zadivljujuće slike također su nadahnule generacije znanstvenika i entuzijasta za svemir da se dublje zavire u tajne kozmosa.