• Svemir
  • Video: ESA-in Solar Orbiter promatra ‘zvjezdanu zmiju’ na Suncu

Video: ESA-in Solar Orbiter promatra ‘zvjezdanu zmiju’ na Suncu

Fotografija površine sunca. ESA & NASA/Solarni orbiter/EUI tim; zahvala: Frédéric Auchère, IAS.

Solar Orbiter Europske svemirske agencije zabilježio je intenzivnu solarnu erupciju. Plazma se kretala oko Sunca brzinom od preko 170 kilometara u sekundi.

ESA-in Solar Orbiter

Proučavanje dalekih zvijezda u galaksiji od velike je važnosti za čovječanstvo i znanost. Što više saznajemo o njima, lakše nam je i upoznati planete koji kruže oko njih, kao i sastav istih. Zvijezda najbliža Zemlji (Sunce) također nam daje vrijedne informacije.

Svemirske letjelice proučavaju naše sunce desetljećima. Tijekom godina shvatili smo da je naše Sunce vrlo dinamična zvijezda. Misija Solar Orbiter pod vodstvom Europske svemirske agencije također nam je dala brojne informacije o našoj zvijezdi. Ovaj nam put svemirska letjelica koja proučava Sunce donosi nove zanimljive podatke.

‘Zvjezdana zmija’

Solar Orbiter otkrio je ‘cijev’ hladnih atmosferskih plinova koji se kreću kroz magnetsko polje Sunca. Kao važan prethodnik veće erupcije, ‘zmija’ je još jedan fascinantan dodatak ‘zoološkom vrtu’ otkrića misije Solar Orbiter.

5. rujna 2022. plinovita ‘zmija’ uočena je dok se Solar Orbiter pripremao za bliski prolazak Suncu. Sunčev orbiter primijetio je hladniju plazmoidnu struju kako visi ispod magnetskog polja Sunca. ‘Cijev’ se nalazila unutar toplije okolne plazme Sunčeve atmosfere.

Neobična slika Sunčevog ‘osmijeha’

Vruča plazma

U plazmi su atomi toliko vrući da gube svoje vanjske čestice odnosno elektrone. Kao rezultat tog gubitka, plin postaje električki nabijen, što ga čini osjetljivim na magnetska polja. Zbog ekstremno visoke temperature Sunčeve atmosfere, sav plin u njoj je plazma. ‘Zmijska’ plazma prati jednu od Sunčevih niti magnetskog polja koja se prostire s jedne na drugu stranu naše zvijezde.

Magnetsko polje je izvitopereno, a plazma teče s jedne strane na drugu. Do naizgledne promjene smjera dolazi jer se promatranja vrše odozgo na strukturu koja je zapravo iskrivljena” objasnio je David Long sa Mullard Space Science Laboratory (UCL), UK.

Time-lapse snimka

U ovom videozapisu, slike snimljene Extreme Ultraviolet Imager-om Solar Orbitera složenu su u film ili tzv. time-lapse. Na temelju udaljenosti potrebne za prelaženje Sunčeve površine, zmiji je trebalo oko tri sata da završi svoje putovanje. To znači da se plazma morala kretati brzinom od oko 170 kilometara u sekundi.

Fascinantna karakteristika zmije jest da je nastala iz solarno aktivnog područja koje je eruptiralo i izbacilo milijarde tona plazme u svemir. Sljedom toga, moguće je da je zmija bila preteča ovog događaja. Solar Orbiter snimio je cijeli fenomen s nekoliko različitih instrumenata.

Velika Sunčeva erupcija pogodila Veneru

Parker i Solar Orbiter

Što se tiče čestica solarne energije koje je detektirao energetski detektor čestica svemirske letjelice (EPD), erupcija o kojoj je ovdje riječ, bila je jedan od najintenzivnijih dosad opaženih događaja. “To je fantastična zbirka podataka koje možemo dobiti samo od Solar Orbitera”, objašnjava Long. Što je još intrigantnije, izbacivanje koronalne mase iz ove erupcije preplavilo je NASA-inu solarnu sondu Parker, omogućivši instrumentima da izmjere njen sadržaj.

Promatranje erupcije i uzimanje uzoraka izbačenih plinova pomoću instrumenata Solar Orbitera, kao i drugih svemirskih letjelica, jedan je od primarnih znanstvenih ciljeva. Takva istraživanja pomoći će u razvoju boljeg razumijevanja solarne aktivnosti i kako ona utječe na “svemirsko vrijeme koje može oštetiti satelite i druge tehnologije na Zemlji”.

ESA upravlja Solar Orbiterom kao međunarodnim partnerstvom između NASA-e i ESA-e.

Nova fotografija najvećeg solarnog teleskopa na svijetu prikazuje misteriozno sunčevo područje