Neobična slika Sunčevog ‘osmijeha’

Nova slika Sunca otkriva neobičan 'osmijeh' koji najavljuje blažu geomagnetsku oluju ove subote (©NASA/SDO).

Na novoj slici Sunca moguće je vidjeti ‘lice’ s neobičnim ‘osmijehom’ koji najavljuje manju solarnu oluju koja bi trebala pogoditi Zemlju ovaj vikend.

Neobičan ‘osmijeh’

Najnovije slike NASA-inog solarnog opservatorija (Solar Dynamic Observatory (SDO)) otkrivaju neobično sretno ‘lice’ s osmijehom našega Sunca. No neka vas ‘veseli’ izgled ne zavara! Naime, ovo sretno ‘lice’ predznak je goleme struje solarnog vjetra. Iz NASA-e su pojasnili kako bi ova golema struja solarnog vjetra mogla izazvati solarnu oluju na našem planetu – doduše, što je važno istaknuti, prilično blagu oluju.

Primijećeno mega koronalno izbacivanje mase iz zvijezde nalik Suncu – čeka li ovo i nas?

Tri tamne mrlje koje čine Sunčevo ‘lice’ su koronalne rupe – regije otvorenih struktura linija magnets kog polja koje omogućuju solarnom vjetru da ‘pobjegne’ u okolni svemir. Bujice solarnog materijala mogu izvirati iz koronarnih rupa brzinama do 2.9 milijuna km/h. Područja izgledaju tamna jer su hladnija i manje gusta od okolnih područja plazme.

Nova slika Sunca otkriva neobičan ‘osmijeh’ koji najavljuje blažu geomagnetsku oluju ove subote (©NASA/SDO).

Zemlja se trenutno nalazi na udarnoj liniji trostrukih tokova solarnog vjetra, koji bi mogli pogoditi naš planet u sljedećih nekoliko dana. Kao odgovor, NOAA je objavio da u subotu (29. listopada) dijelovi planeta mogu očekivati slabiju geomagnetsku oluju (G1 razine).

Slaba geomagnetska oluja

Geomagnetska oluja G1 ima potencijal izazvati manje fluktuacije u električnim mrežama i povećati auroralnu aktivnost na polovima. Solarne oluje većeg intenziteta u prošlosti su izazivale mnogo veće probleme. Primjerice Carringtonov događaj, kolosalna solarna oluja koja se dogodila u rujnu 1859. godine, prekinulo je telegrafske usluge u cijelom svijetu i izazvao polarnu svjetlost tako sjajnu i snažnu da je bila vidljiva čak na jugu do Bahama.

Sunce ‘ispalilo’ veliku sunčevu baklju

Očekuje se da će se solarna aktivnost pojačati kako se Sunce kreće prema najaktivnijoj fazi svog otprilike 11-godišnjeg solarnog ciklusa. Predviđa se da će solarni maksimum — razdoblje maksimalne aktivnosti — dosegnuti 2025. godine. Sunce je zanimljiva meta za promatranje neba, ali zapamtite, nikada ne gledajte u Sunce bez odgovarajuće opreme.

Velike solarne oluje mogle bi izazvati ‘internetsku apokalipsu’

Daisy Dobrijevic (27. listopada 2022.), „The sun’s sinister ‘smile’ has Earth on solar storm watch this Halloween weekend,“ space.com (pristup 28. listopada 2022).

„G1 Storm Watch 29 October, 2022 UTC-Day,“ swpc.noaa.gov (pristup 28. listopada 2022).

„Coronal Holes,“ exploratorium.edu (pristup 28. listopada 2022).