Sunce ‘ispalilo’ veliku sunčevu baklju

Koronalno izbacivanje mase. Izvor: TheConversation.com
autor

Sunčeva pjega AR3006 – već neko vrijeme u fokusu znanstvenika – jučer je ispalila baklju X-klase, a baklju ‘vjerojatno’ prati i koronalno izbacivanje mase.

Nova velika baklja

Sunčeva pjege AR3006 imala je izbacivanje baklju X-klase u utorak (10. svibnja) u 9:55 EDT. Baklju je snimila kamera NASA-inog Solar Dynamics Observatoryja, a ubrzo je izdano i upozorenje o potencijalnim problemima u emisiji radio valova te je došlo do kratkovalnog radio-zamračenja u regiji Atlantskog oceana.

Polaritet AR3006 obrnut je od onoga što znanstvenici inače očekuju od takvih pjega (naime polaritet Sunčeve pjege regulira trenutni solarni ciklus), što ovu Sunčevu pjegu čini „zanimljivom i opasnom“. Ako AR3006 bukne danas – dok je pjega izravno okrenuta prema Zemlji – to bi moglo imati značajne posljedice za naš planet.

Slijedi koronalno izbacivanje mase?

Prema NOAA-inom centru za predviđanje vremena u svemiru – koji prati sunčeve baklje i druge izljeve – koronalno izbacivanje mase (CME) moglo bi uslijediti nakon današnje baklje.

CME-ovi su masivni izljevi solarnog materijala izbačenog od Sunca, a znanstvenici mogu predvidjeti hoće li takvo izbacivanje pratiti baklju na temelju radio signala. Agencija kaže da bi CME „moglo biti vjerojatno“.

Općenito, aurore na Zemlji mogu se dogoditi ako se CME siječe s linijama magnetskog polja našeg planeta. Obično je rezultat bezopasan, ali fascinantan, izgled neba dok atmosferske molekule plina svijetle.

Baklja je klasificirana kao događaj klase X1.5, što je čini slabijom potkategorijom najjače kategorije baklji. Sunce je u posljednjih mjesec dana ispalilo nekoliko eksplozija približno iste jačine, zajedno s gomilom umjerenih baklji. Očekuje se da će se najviša sunčeva aktivnost dogoditi 2025. godine, ali već i danas na njegovoj površini postoje brojne aktivne sunčeve pjege.

Potencijalno opasna izbacivanja?

U rjeđim slučajevima CME-ovi mogu stvarati probleme u učinkovitoj infrastrukturi kao što su dalekovodi i sateliti, zbog čega znanstvenici i brojne svemirske letjelice i Zemaljski instrumenti aktivno paze na sve promjene u ponašanju Sunca.

NASA upravlja misijom Parker Solar Probe koja se povremeno približava našem Suncu kako bi shvatila kako njezina pregrijana vanjska atmosfera utječe na sunčeve baklje i druge fenomene.

Zemlju ovih dana pogađa ‘kanibalsko’ koronalno izbacivanje mase sa Sunca

Miles Hatfield (10. svibnja 2022.), „Strong Solar Flare Erupts from Sun,“ blogs.nasa.gov (pristup 11. svibnja 2022).

C. Alex Young, Raúl Cortés, Michael Maimone (11. svibnja 2022.), „Sun activity: A rare magnetic crochet and CMEs on their way,“ earthsky.org (11. svibnja 2022).

Elizabeth Howell (10. svibnja 2022.), „A ‘mixed up’ sunspot just fired off a huge solar flare,“ space.com (pristup 11. svibnja 2022).