Astronomija

Dosad neviđene slike manjeg Mars-ovog mjeseca Deimosa

Fotografija Marsa i Deimosa

Novi podaci bacaju svjetlo na neistraženu stranu Deimosa

Svemirska letjelica Hope Ujedinjenih Arapskih Emirata (UAE) snimila je dosad neviđene slike manjeg Mars-ovog mjeseca, Deimosa, pružajući dragocjene uvide u njegovo zagonetno podrijetlo.

Otkrivanje nepoznate strane Deimosa

Fotografija Deimosa.

U ponedjeljak je tim misije Emirates Mars objavio nove podatke i fotografije koji prikazuju neistraženu stranu Deimosa, manjeg Mars-ovog mjeseca. Sonda Hope, koja kruži oko Marsa od 9. veljače 2021., prvenstveno proučava atmosferu i klimu planeta, fokusirajući se na vremenske uzorke i klimatske promjene. Kamera letjelice, Emirates eXploration Imager (EXI), povremeno se koristi za fotografiranje Mars-ovih mjeseci iz orbite.

Kamera EXI sonde Hope otkriva udubljeni prostor i krateri

Novobjavljene fotografije kamere EXI sonde Hope prikazuju veliko udubljenje na suprotnoj strani Deimosa – dijelu okrenutom od Marsa. Ovo područje prate nekoliko udubljenih regija s kraterima različitih veličina. Tijekom niza preleta, orbiter Hope približio se na samo 100 km (62 milje) od površine mjeseca.

Podrijetlo Deimosa

Jedna teorija sugerira da su se Deimos i njegov bratski mjesec Fobos formirali prije milijardi godina kao rezultat ogromnog udara. Prema ovoj teoriji, oba mjeseca su prvotno bila asteroidi, kasnije zarobljeni Mars-ovom gravitacijom i pretvoreni u njegove satelite. Hessa Al Matroushi, voditeljica znanosti nade Hope, spomenula je da novi podaci ukazuju na drugu mogučnost. Bliska promatranja Deimosa ukazuju na planetarno podrijetlo, suprotno pretpostavljenoj kompoziciji asteroida tipa D.

Dodatni preleti Deimosa planirani su za 2024. godinu, što bi trebalo nastaviti poboljšavati naše razumijevanje podrijetla mjeseca i potencijalno otključati nova saznanja o Mars-ovim satelitima. Što više podataka prikupimo s Marsa, lakše će ljudima biti da ga u skoroj budućnosti koloniziraju. I kad već spominjemo Mars, valja mapomenuti da nedavno objavljeni znanstveni rad otkrio je da je jezgra crvenog planeta zapravo tekuća. Više o tome možete pročitati ovdje.