Dobro poznata molekula pronađena na drugom planetu

Ovakva molekula još nikada nije pronađena u atmosferi nekog drugog planeta

Hidroksil(OH) se u Zemljaskoj atmosferi formira kada vodena para dođe u interakciju sa kisikom. Do nedavno, znanstvenici ovu molekulu nisu pronalazili  u atmosferama planeta koji orbitiraju oko drugih zvijezda. Nedavno je objavljeno kako su astronomi pronašli ovu molekulu na planetu sa iznimno zanimljivim uvjetima.

Astronomi sa Trinity College-a iz Dublina, te Sveučilišta Queens iz Belfasta proučavali su egzoplanet WASP-33b, koji je iznimno zanimljiv i prikladan za atmosferske studije.

WASP-33b orbitira oko zvijezde HD 15082 u zvijeđžu Andromeda, koja se nalazi 400 svjetlosnih godina od Sunca, te je poznata po vrućim Jupiterima. Prosječna udaljenost planeta i zvijezde je 39 milijuna kilometara. Usporedbe radi, prosječna udaljenost Merkura i Sunca je 58 milijuna kilometara. Rezultat ove udaljenosti je površinska temperatura planeta od 2500 °C.

Pri ovim temperaturama, kemijski spojevi u atmosferi emitiraju radijaciju sa različitim spektralnim otiskom, što dozvoljava astronomima da ih razlikuju od radijacije zvijezde. Astronomi su ovo otkriće ostvarili pomoću teleskopa Subaru.

Astronomi vjeruju kako u ekstremnim uvjetima kakvi vladaju na planetu WASP-33b, hidroksil (OH) nastaje podjelom vodene pare. Iako su astronomi detektirali samo male količine ovih molekula, ovo je svejedno vrlo važno otkriće.

Ovo je prvo ovakvo otkriće u povijesti, te dokazuje kako astronomi počinju proučavati sastave udaljenih planeta u detalje, čak i sa trenutačno dostupnim instrumentima. Možemo samo zamisliti kakva ćemo otrkića postići sa lansiranjem novih teleskopa u narednim godinama.

Instrumenti koji su korišteni prilikom ovog istraživanja su InfraRed Doppler(IRD), novija tehnologija sposobna za detektiranje atoma i molekula u atmosferama.

Za sada su mogućnosti ovog instrumenta ograničene na vruće planete, ali u bliskoj budućnosti se pretpostavlja da će se razviti slični instrumenti i tehnike koji će moći promatrati hladnije planete i planete sličnije Zemlji.

Slično nedavno otkriće

Prošli tjedan, NASA je objavila da su znanstvenici pronašli metanol po prvi puta u toplom protoplanetarnom disku koji okružuje mladu zvijezdu HD 100546. Metanol je tamo najvjerojatnije stigao iz mežuzvjezdanog medija.

Pošto ne postoje uvjeti za formiranje metanola u toplom disku, znanstvenici su zaključili kako su čestice leda bogate metanolom ušle u disk iz tamnih oblaka plina i prašine, ili pak iz vanjskih dijelova diska gdje su postojali uvjeti za njegovo formiranje.

Druga verzija se čini manje izgledna, što znači da je vjerojatnije da je metanol ušao u disk iz međuzvjezdanog medija.

Ovo otkriće znači da se “građevni blokovi” prebiotičkih molekula mogu skladištiti u protoplanetarnim diskovima tijekom njihove evolucije, te posljedično biti dijelom planeta i manjih svemirskih objekata.

• EurekAlert. (n.d.). Astronomers detect first ever hydroxyl molecule signature in an exoplanet atmosphere.
• Northon, K. (2015, June 11). NASA’s Hubble Telescope Detects ‘Sunscreen’ Layer on Distant Planet.
• Nugroho, S. K., Kawahara, H., Gibson, N. P., de Mooij, E. J. W., Hirano, T., Kotani, T., … Vievard, S. (2021, March 4). First Detection of Hydroxyl Radical Emission from an Exoplanet Atmosphere: High-dispersion Characterization of WASP-33b using Subaru/IRD.
 Paul M. Sutter, U. T. (n.d.). A Common Earth Molecule Is Detected For The First Time in an Exoplanet’s Atmosphere.
• Sutter, P. M. (2021, May 10). Hydroxyl (OH) Seen for the First Time in an Exoplanet Atmosphere.