Astronomija

Divovski asteroid danas će proletjeti pored Zemlje

asteroid-prolazi-pokraj-zemlje

Asteroid 2001 FO32 je najveći i najbrži asteroid koji prolazi blizu Zemlje ove godine.

Asteroid 2001 FO32 kategoriziran je kao “potencijalno opasan” jer kruži oko Zemlje bliže od minimalne sigurne udaljenosti.

Ipak, nema razloga za paniku.jer će asteroid će biti na udaljenost od oko 2 milijuna km od Zemlje. Zanimljivo je da se asteroid 2001 FO32 također kreće mnogo brže od većine asteroida zbog svoje neobično nagnute i izdužene orbite.

Ilustracija orbite asteroida 2001 FO32 koji će se približiti Zemlji 21. ožujka. Ima neobično izduženu orbitu, a njegova revolucija oko Sunca traje 810 dana. Izvor: NASA / JPL

Znanstvenici prate ovaj asteroid zadnjih 20 godina otkako je otkriven 23. ožujka 2001. Izračunali su njegovu putanju sve do 2196. godine što znači da za nas ne predstavlja rizik još najmanje naredna 2 stoljeća.

Prve procjene ukazivale su da je asteroid 2001 FO32 širok otprilike jedan kilometar. Razni izvori navode različite promjere, ali najnovija službena zapažanja daju mnogo manje dimenzije – od 440 do 680 metara.

I dalje se radi o najvećem asteroidu koji se približio našem planetu u posljednjih nekoliko godina. Iako ga astronomi prate već 20 godina, još se puno toga može naučiti o njemu.

Kako će NASA danas pratiti asteroid?

NASA planira koristiti nekoliko različitih zvjezdarnica širom svijeta za provođenje istraživanja asteroida 2001 FO32 dok se približava Zemlji.

Razumjeti geologiju nebeskog objekta sa Zemlje nije jednostavan poduhvat, ali olakšava ga NASA-in Infrared Telescope Facility na Havajima. Znanstvenici će morati proučavati spektar sunčeve svjetlosti koja pogađa površinu asteroida kako bi na temelju rezultata otkrili njegov kemijski sastav.

Jednom kad znanstvenici steknu bolji uvid o mineralima koje asteroid sadrži, tada se mnogo lakše može izračunati njegova masu i porijeklo.

Moguće je da će se provoditi i dodatna radarska promatranja. Ovu će operaciju izvesti NASA-ina mreža dubokog svemira (eng. Deep Space Network) koja uključuje tri zemaljske zvjezdarnice na tri različita kontinenta. Radarska promatranja mogla bi pomoći u određivanju dimenzija asteroida 2001 FO32 kao i njegovih površinskih karakteristika te porijekla.

Znanstvenici iz NASA-inog JPL-a smatraju da 2001 FO32 može imati vlastiti mali mjesec jer dobar dio  asteroida slične veličine ima vlastite prirodne satelite.

Hoće li amaterski astronomi moći promatrati asteroid?

Prema NASA-i, asteroid 2001 FO32 bit će vidljiv uz pomoć teleskopa umjerene veličine, ali njegov pronalazak mogao bi biti izazovan. Mogli ste ga promatrati proteklih nekoliko noći, te ćete moći i nakon najbližeg prolaska ako živite na južnoj hemisferi ili na niskim geografskim širinama sjeverne hemisfere.

– t.me/kozmoshr

Gohd, C. (2021, March 11). A big asteroid will ZOOM safely past Earth on March 21, NASA says.
Irizarry, E. (n.d.). Biggest asteroid to pass Earth in 2021 also one of the fastest.
NASA – JPL. (n.d.). Asteroid 2001 FO32 will safely pass by Earth March 21.
Science X. (2021, March 12). Large asteroid to pass by Earth on march 21: Nasa.